۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۶۷۱۶۴۱

کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» رونمایی شد/ جهادی که با قلم ادامه دارد

کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» رونمایی شد/ جهادی که با قلم ادامه دارد
مدیر مرکز احیاء نام شهدای حزب‌الله گفت: امروز ما توانستیم با قلم‌مان جهاد کنیم و با همین قلم به جهاد ادامه خواهیم داد و این تاریخ شکوهمند و این دستاورد بزرگ را ثبت کنیم.

آئین رونمایی از کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» با حضور شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران و هیئت همراه، حجت‌الاسلام‌ مصطفی پورمحمدی رئیس هیأت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام سید حمید روحانی عضو هیئت امنای این مرکز، محمدمهدی اسماعیلی رئیس پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی و ناظر علمی کتاب و صفاءالدین تبرائیان مترجم این کتاب در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم همچنین سرتیپ امین حطیط فرمانده سابق دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش لبنان، انیس نقاش عضو سابق سازمان الفتح و از پیشگامان مبارزه با صهیونیسم، حسین مرتضی مدیر اسبق دفتر العالم و پرس‌تی‌وی در دمشق، نجوی رعد مدیر مرکز احیاء نام شهدای حزب‌الله و رغده زهوی مادر شهید کمال‌الدین کیکی از شهدای حزب‌الله به صورت ارتباط تصویری صحبت کردند.

* سفیر سوریه در تهران: دشمنان ۷۰۰ شبکه را در حمایت از تروریست‌ها و سوریه به کار گرفتند

در ابتدای این مراسم شفیق دیوب سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران با ابراز خرسندی از ترجمه کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» گفت: این کتاب توسط اندیشمندان برجسته عرب و سوری به رشته تحریر در آمده و نجاح العطار نائب‌رئیس جمهوری عربی سوریه اشراف و نظارت بر روند این کتاب داشتند.

شفیق دیوب اظهار داشت: این کتاب دوره مهم و حساسی از تاریخ سوریه و کل منطقه را بررسی کرده است. این جنگ یک جنگ ظالمانه و تروریستی برای قتل‌عام، آواره کردن مردم و از بین بردن سوریه در جهت خدمت به اهداف رژیم صهیونیستی و طرف‌های شوم خارجی برای تسلط بر منطقه بود.

سفیر سوریه در تهران با اشاره به حمایت‌های بین‌المللی از گروه‌های تروریستی علیه سوریه گفت: دشمنان ما تروریست‌ها را از بیش از صد کشور جهان بسیج کرده، آموزش داده و با حمایت‌های مالی، لجستیکی و نظامی، به سرزمین سوریه تجاوز کردند. آنها برای حمایت از تروریست‌ها و تقویت روحیه آنان درست زمانی که در آستانه شکست بودند، مستقیما وارد عمل می‌شدند.

شفیق دیوب نبرد سیاسی و تبلیغاتی علیه سوریه را هم از دیگر محورهای این جنگ جهانی دانست و گفت: حمایت‌های سیاسی به ویژه در سازمان ملل، شورای امنیت و مجامع بین‌المللی از تروریست‌ها صورت گرفت. دشمنان همچنین بیش از هفتصد شبکه رادیویی، تلویزیونی و ماهواره‌ای را در حمایت از تروریست‌ها و تخریب نهادها و نمادهای سوریه به کار گرفتند.

وی با اشاره به ایستادگی دولت و ملت سوریه با یاری متحدان منطقه‌ای، خاطر نشان کرد: کشور سوریه با فداکاری و ایثار مردم و ارتش و حمایت فراوان هم‌پیمانان و متحدان خود و در رأس آن‌ها جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و محور مقاومت توانست از دوران سخت این بحران گذر کند و بیشتر سرزمین‌های اشغالی را مجددا آزاد نماید و این راه را تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داد.

سفیر سوریه با اشاره به اهمیت کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» گفت: این کتاب فرصتی برای مردم ایران فراهم خواهد آورد تا از ابعاد جنگ ظالمانه جهانی علیه کشور ما و همچنین حجم ایثارگری‌ها و فداکاری‌های رزمندگان، اطلاع پیدا کنند.

شفیق دیوب با اظهار خشنودی از همزمانی رونمایی این اثر با نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: من مایل هستم در این فرصت قدردانی دولت و ملت سوریه را از این سردار بزرگ، اعلام بدارم؛ کسی که نقش برجسته‌ای در مقابله با تروریسم، نه تنها در سوریه بلکه در عراق، لبنان و فلسطین ایفا کرد. بهترین هدیه‌ای که می‌توان به روح پرفتوح شهید سلیمانی و یاران شهیدش تقدیم کرد، تحکیم‌بخشی روابط دو کشور برادر است. ایشان فقط متعلق به مردم ایران نیست، بلکه ملت سوریه نیز به ایشان افتخار می‌کنند، چرا که خون‌های مطهر جوانان دو کشور در هم آمیخته شده است.

سفیر سوریه در تهران با ابراز امیدواری نسبت به تداوم همکاری‌های فرهنگی و پژوهشی ایران و سوریه و تقدیر از مسئولان مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مترجمان این اثر گفت: امیدوارم ترجمه این کتاب پایان کار نباشد، بلکه آغازی برای ادامه همکاری‌ها و ترجمه کتاب‌های برجسته دیگر در زمینه‌های مختلف باشد؛ زیرا این کار در گسترش فرهنگ ایثار و مقاومت موثر خواهد بود.

* پورمحمدی: تهیه «فرهنگنامه شهدای مدافع حرم» در ۹ جلد

در ادامه، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس هیأت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با اشاره به همزمانی این مراسم با سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این روزها همزمان است با سالگرد شهادت شهید بزرگ مقاومت، سردار بزرگ امت اسلام، سپهبد قاسم سلیمانی که به روح بلندش درود می‌فرستیم. به شهدای عزیز و بزرگوار مقاومت، شهدای ملت بزرگ سوریه، شهدای ملت شریف لبنان، شهدای عزیز مردم ایران، و همه ملت‌های اسلامی که در راه دفاع از سرزمین و امت اسلامی جان خود را فدا کردند، درود و سلام می‌فرستیم.

رئیس هیأت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تمجید از ایستادگی دولت و ملت سوریه در برابر جنگ‌طلبان غربی اظهار داشت: باید به ملت عزیز سوریه برای این مقاومت، ایستادگی، ایثار و هوشمندی تبریک بگوییم. همچنین به نیروهای مسلح سوریه، نیروی مقاومت مردمی این کشور و به خصوص رئیس جمهور سوریه که نماد ایستادگی و مقاومت در دهه اخیر بودند تبریک بگوییم؛ ایشان واقعا در تاریخ پرشکوه امت اسلامی، برای خود جایگاه بلندی ثبت کردند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به آیات قرآن کریم، نمونه‌هایی از عداوت‌های دشمنانِ امت اسلام در طول تاریخ را برشمرد و گفت: واقعیت این است که دشمنان امت اسلامی هیچ وقت از ما راضی نخواهند بود. قرآن می‌فرماید: «وَلَن تَرضى عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدى وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصیرٍ». اگر ما می‌خواهیم نصرت الهی برای ما رقم بخورد، باید تبعیت از کفار و دشمنان اسلام را رها کنیم و در مقابل توسعه‌طلبی‌ها و تجاوزات آنها با قدرت بایستیم.

رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با انتقاد از بی‌عملی و خیانت برخی سران کشورهای عربی در برابر دشمنان بیان داشت: ما خوشحالیم که ملت‌های مسلمان سوریه، لبنان، عراق و یمن این توصیه الهی را به گوش جان خریدند و دستور خداوند را در برابر دشمنان اسلام و انسانیت به خوبی اجرا کردند. ولی تأسف بزرگ ما این است که برخی به‌ظاهر مسلمان، هم‌دست کفر و الحاد و صهیونیست شدند. خداوند وقتی قرآن را به زبان عربی نازل کرد، فرمود: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ». یا در جای دیگری فرمود: «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛ یا فرمود: کِتَابٌ فُصِّلَتْ آیَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ» خداوند قرآن را به زبان عربی آورد تا انسان‌ها، اهل دانش و فرهنگ و فرهیختگی شوند و انسانیت در اوج عقلانیت و علم به زیور دین هم آراسته شود.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: اما متاسفانه این جماعت به‌ظاهر عرب‌زبان، از این همه جلالت و مکانت عربی هیچ بهره‌ای نبردند و خداوند سبحان در ده جای قرآن و آیات کریمه‌اش آن‌ها را به خطاب دیگری مخاطب قرار داده است، آنجا که می‌فرماید: «الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا» و این‌ها کسانی بودند که پیامبر(ص) و مسلمانان را تهدید می‌کردند که شما آینده‌ بدی دارید. واقعیت این است که این‌ها عرب نیستند بلکه اینان اعرابی هستند.

رئیس هیأت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به پیروزی‌ها و کامیابی‌های جبهه مقاومت و شکست دشمنان گفت: این سنت تاریخ است؛ کسانی که از حقیقت و علم و تعقل فاصله بگیرند انسان‌های بی‌تمدن و بی‌فرهنگی خواهند بود و هم‌پیمان دشمنان خدا و کفار و یهود خواهند شد. آنان از دشمنان تبعیت می‌کنند و سفارت‌های اسرائیل را در کشورهایشان می‌گشایند و این آلوده شدن هرگز آن‌ها را نجات نخواهد داد. خداوند وعده داده است که «اِنّ اللّه یُدافع عن الّذین آمنوا وَمَا النَّصْرُ إِلَّامِنْعِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِالْحَکِیمِ». واقعیت این است که امت اسلامی پیروز است. ما شکست جبهه کفر، استکبار و صهیونیسم و هم‌پیمانان آنان را می‌بینیم و کفر و نفاق بدون تردید آینده‌ای جز شکست و نابودی نخواهند داشت. امیدواریم که به زودی شاهد پیروزی گسترده امت اسلامی باشیم: «أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ».

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به تولیدات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با موضوع محور مقاومت و شخصیت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: ما در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اثر ۹ جلدی «فرهنگنامه شهدای مدافع حرم» را تهیه کرده‌ایم که شش جلد آن به زودی منتشر خواهد شد. همچنین کتاب «میدان‌های سخت» که دربردارنده مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شهید مقاومت سردار قاسم سلیمانی است را آماده انتشار ساخته‌ایم. دو جلد کتاب مفصل از مصاحبه‌های ده سال گذشته فرمانده و دبیرکل محترم حزب‌الله و سردار مقاومت، سید حسن نصرالله را ترجمه کرده‌ایم که آن هم به زودی منتشر می‌شود. یک مستند شش قسمتی تلویزیونی (سینمایی) نیز در رابطه با شهید سلیمانی آماده شده است که آن هم پخش خواهد شد. علاوه بر این، یک کار هنری در قالب موشن‌کمیک با محتوای سخنان شهید سلیمانی آماده شده است که آن کار هم به زودی منتشر و پخش خواهد شد.

* حطیط: سوریه دژ محوری مقاومت است

در بخش دیگری از این مراسم، سرتیپ امین حطیط با اشاره به توطئه‌های آمریکا در منطقه گفت: بدون تردید، سوریه دژ محوری مقاومت به شمار می‌آید. آمریکا کوشید نظام این کشور را سرنگون کند و برای این جنگ، توانست هرآنچه را که ذهن آدمی تصور می‌کرد، از باندهای خطرناک گرفته تا بسیج رسانه‌ای، فشار مالی و روحی و راه‌اندازی جنگ روانی را به کار گیرد. اما سوریه پایداری به خرج داد و در برابر این جنگ جهانی که برنامه‌ریزی، سازماندهی و راهبری آن برعهده ایالات متحده بود استوار باقی ماند.

فرمانده سابق دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش لبنان افزود: آمریکا به‌ منظور تحقق نقشه شوم خود، مبادرت به جذب مزدور از بیش از ۱۳۳ کشور نمود. اما سوریه در برابر این دسیسه، تمام‌قد ایستادگی کرد. چرا؟ چون اولا، در درون نظام سوریه و در میان نیروهای مسلح و مردم این کشور، همدلی و اتفاق‌نظر وجود داشت. ثانیا، اعتمادی که دولتمردان سوریه نسبت به هم‌پیمانان خود در منطقه داشتند، به آن‌ها اطمینانی مضاعف می‌بخشید.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل نظامی، امنیتی با اشاره به کمک‌های ایران و حزب‌الله به سوریه ادامه داد: نظام سوریه از ایران به‌مثابه کشوری با عمق استراتژیک نیرومند و قدرتی نقش‌آفرین و مهم در منطقه، درخواست یاری‌رسانی مستشاری در جنگ کرد؛ و مثلث ایران، سوریه و حزب‌الله یک جبهه واحد و دژ دفاعی مستحکمی را علیه ائتلاف بین‌المللی حامی تروریسم شکل داد.

امین حطیط نتیجه جنگ را برای آمریکا و هم‌پیمانانش چیزی جز رسوایی ندانست و افزود: بعد از آن‌که تروریست‌ها توانستند بر حدود ۸۰ درصد خاک سوریه سلطه یابند، رهبری این کشور موفق شد اراضی اشغال‌شده را یکی پس از دیگری بازپس‌گیرد به‌طوری‌که امروزه بیش از ۸۵ درصد خاک سوریه در اختیار حاکمیت است. سوریه و همینطور جمهوری اسلامی ایران که پشتیبانی این دفاع مقدس را عهده‌دار شد، پیروز شدند و محور مقاومت به هدف مهم استراتژیک خود تحقق بخشید. بی‌تردید یکی از مقاصد بزرگ انقلاب اسلامی که شکل‌گیری خاورمیانه‌ای مبتنی بر اراده ملل آن است، عینیت یافت؛ و این درست نقطه‌ مقابل خواست آمریکاست که همانا ایجاد خاورمیانه‌ای با زمامدارانی دست ‌نشانده است.

* اسماعیلی: «راز پایداری رئیس‌جمهور اسد» بزودی منتشر می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و ناظر علمی کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» دیگر سخنران این مراسم بود.

وی با ذکر درود و سلام به ارواح طیبه شهدای مقاومت گفت: امروز و در آستانه سالگرد شهادت سردار مقاومت، شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی، کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» رونمایی خواهد شد. این کتاب به روح پاک آن شهید بزرگوار تقدیم شده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی با تقدیر و تشکر از سفارت سوریه در ایران، افزود: ترجمه‌ «کتاب جنگ جهانی بر ضد سوریه»، با پیشنهاد و همراهی آقای دکتر عدنان محمود سفیر سابق سوریه در ایران صورت گرفت و جا دارد از ایشان و همینطور از آقای دکتر شفیق دیوب که در این مراسم شرف حضور یافتند تشکر کنم.

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی از انتشار کتاب جدیدی درباره سوریه نیز خبر داد و گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب تازه‌ای را نیز در همین زمینه ترجمه کرده و در دست انتشار دارد که عنوان آن «راز پایداری رئیس‌جمهور اسد» است.

اسماعیلی ضمن یادی از حجت‌الاسلام‌ روح‌الله حسینیان، رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: ترجمه و چاپ کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» مرهون زحمات، تلاش‌ها و حمایت‌های مرحوم حجت‌الاسلام حسینیان است و جا دارد در این مراسم، از ایشان یاد کنیم. همینطور از برادر عزیزم مهدی رمضانی که زحمات زیادی در چاپ و انتشار این اثر کشیدند تشکر می‌کنم.

* عضو پیشین سازمان الفتح: قاسم سلیمانی فرماندهی نبود که در اتاق عملیات بنشیند و دستور عملیات صادر کند

انیس نقاش عضو پیشین سازمان الفتح دیگر میهمان این برنامه بود که به صورت ارتباط تصویری سخنرانی کرد. وی در آغاز گفت: زمانی که گروه‌های مخالف شروع به جنگ‌افروزی علیه سوریه کردند، عناصر مسلح از کشورهای مختلف دنیا به سوی سوریه روانه شدند. همانگونه که روزنامه الشرق‌الاوسط اعتراف کرد، در نخستین سال جنگ، شمار عناصر مسلح خارجی که از اقصی نقاط جهان وارد سوریه شدند به ۸۰ هزار نفر می‌رسید که هدف آن‌ها جنگ با دولت و ملت سوریه بود.

وی افزود: واقعیت این است که یکپارچگی نیروهای محور مقاومت باعث غافل‌گیری آمریکا و هم‌پیمانانش شد. رابرت فورد آخرین سفیر آمریکا در دمشق اعتراف کرد که این اتحاد، به هیچ عنوان به ذهن آن‌ها خطور نمی‌کرد و هیچ مرکز پژوهشی، همراهی ایران، روسیه و حزب‌الله با سوریه را محتمل نمی‌دانست.

به گفته وی به محض اینکه نیروهای مقاومت اسلامی لبنان وارد قُصیر شدند، معادله جنگ تغییر کرد و دشمن به‌کلی صحنه جنگ را باخت و به همین دلیل این ائتلاف ضربه استراتژیک سنگینی به توطئه بین‌المللی علیه سوریه وارد ساخت.

انیس نقاش با اشاره به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان مبارزه با توطئه‌های بین‌المللی در سوریه یادآور شد: نیروهایی متشکل از مقاومت اسلامی لبنان، برادرانی از ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورها، تحت فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی وارد نبرد با دشمن شدند. این نیروها با ارتش عربی سوریه هماهنگی کاملی داشتند و در نهایت موفق به آزادسازی مناطق مختلف شدند.

وی تصریح کرد: اکنون معادله روشن است سوریه پیروز شد و ملت آن یکپارچه ماند. دولت سوریه نشان داد که توانایی آزادسازی مناطق باقیمانده را نیز دارد. همه این دستاوردها به برکت اتحاد هم‌پیمانان بود که نقطه آغاز آن پس از مذاکرات میان شهید سلیمانی و پوتین در کرملین بود. البته پیش از او آقای جلیلی مقدمه این امر را آماده کرده بود اما این شهید سلیمانی بود که آن را کامل کرد.

انیس نقاش ادامه داد: شهید سلیمانی همیشه در صحنه بود. او عملیات آزادسازی مناطق اشغالی را فرماندهی کرد. نیروهای مقاومت همواره او را در جبهه‌های نبرد می‌دیدند و حضورش را حس می‌کردند. او گاه حتی از نیروهای عملیاتی در خط مقدم نیز پیشی می‌گرفت. او فرماندهی نبود که در اتاق عملیات بنشیند و دستور عملیات صادر کند، بلکه می‌خواست به آنها الگویی ارائه دهد و به چشم خود ماهیت و کیفیت عملیات و جنگ را ببنید.

صفاءالدین تبرائیان مترجم کتاب «جنگ جهانی برضد سوریه» با بیان اینکه ترجمه کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» از دوران ریاست مرحوم حجت‌الاسلام والمسلین حسینیان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی آغاز شد، تصریح کرد: لازم می‌دانم از کوشش و همکاری صمیمانه دانشور با فضیلت، سرکار خانوم دکتر نجاح العطار معاون ریاست محترم جمهوری عربی سوریه قدردانی نمایم. نسخه‌ی عربی این اثر، تحت نظارت علمی ایشان دو سال پیش در دمشق منتشر شد و ایشان با ارسال نامه تشکرآمیز خطاب به مسئولان مرکز اسناد انقلاب اسلامی و کارکنان آن، از تلاش این مرکز برای ترجمه کتاب فوق‌الذکر تشکر کردند.

مترجم کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» ادامه داد: همچنین از کوشش استاد دکتر عدنان محمود سفیر سابق سوریه در تهران تشکر می‌کنم که صمیمانه‌ترین همکاری‌ها را در راه ترجمه این کتاب مبذول داشتند و از حضرتعالی (خطاب به سفیر سوریه در جلسه) تمنا داریم کهمراتب درود و سلام گرم رئیس هیات امنای مرکز اسناد و جمیع کارکنان این مرکز انقلابی و فرهنگی را به مسئولین سوریه برسانید. از خداوند متعال خواستاریم که توفیق خدمت فرهنگی برای امت اسلامی را به ما ارزانی دارد.

* مرتضی: ارتش عربی سوریه از همان آغاز رشادت به خرج داد 

حسین مرتضی، فعال رسانه‌ای و راوی جنگ در بخشی دیگر از این مراسم به صورت ارتباط تصویری صحبت کرد. وی گفت: جنگی که از سال‌های گذشته در سوریه شروع شد، جنگی بود که اکثر کشورها در سازماندهی آن نقش داشتند. همان کسانی که اراده کردند تا ملت سوریه را نابود کنند. جنگ در ابعاد گوناگون استراتژیکی، جغرافیایی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و رسانه‌ای به راه افتاد. تمام کسانی که در جبهه‌ مقابله با انسانیت قرار داشتند در راه‌اندازی این جنگ سهیم بودند. اینجا ما از منطقه جغرافیایی خاص و یا پیروان ادیان معینی سخن نمی‌گوییم، بلکه از دولت‌ها و مجموعه‌ها و گروه‌هایی صحبت می‌کنیم که به جنگ انسان و انسانیت آمده‌اند. از این منظر برخی این جنگ را «جنگ جهانی» نام نهادند.

حسین مرتضی، آمریکا و اسرائیل را اداره‌کننده‌ این جنگ خواند و افزود: اکنون هدف واضح است و یقینا تنها معطوف به مرزهای جغرافیایی سوریه نیست؛ هدف این است که این گروه‌های تروریستی و تفکرات تکفیری‌شان و کسانی که از آنها حمایت به عمل ‌آوردند، حوزه عملیاتی خود را به سایر کشورهای منطقه گسترش دهند. هدف همانا انهدام این محور (مقاومت) و محافظت از امنیت رژیم صهیونیستی است.

مدیر اسبق دفتر العالم و پرس‌تی‌وی در دمشق گفت: ارتش عربی سوریه از همان آغاز رشادت به خرج داد و این در حالی بود ‌که مقاومت اسلامی لبنان و جمهوری اسلامی ایران را که با همه توان و تقدیم صد‌ها تن شهید ایستادگی کردند در کنار خود می‌دید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا قادر به تحقق ایده‌ خود در منطقه نیست و طرح آنها به کلی شکست خورده است. هرچند این به معنای خاتمه‌ی جنگ نیست. از قضا از همین‌جا به اهمیت پیروزی محور مقاومت و میزان فداکاری‌های مجاهدان و رزمندگان پی خواهیم برد.

* نجوی رعد: ما توانستیم با قلم‌مان جهاد کنیم و با قلم به جهاد ادامه خواهیم داد

نجوی رعد مدیر مرکز احیاء نام شهدای حزب‌الله هم از سخنرانان دیگر این مراسم بود. وی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌خاطر انتشار کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مقاومت گفت: ما در انجمن احیاء نام شهدای حزب‌الله، از آغاز این جنگ جهانی علیه سوریه، به هدف تاریخنگاری و ثبت مجاهدت‌های شهدای مقاومت اسلامی، اقدام به گردآوری و تدوین تاریخ‌شفاهی شهدای مقاومت اسلامی در لبنان نمودیم.

وی با تاکید بر اهمیت ثبت و ضبط تاریخ و به‌ویژه روایت حقیقی جنگ جهانی بر ضد سوریه، اضافه کرد: این کار با هدف خنثی‌سازی تزویر‌ها و نیز مقابله با تحریف تاریخ توسط مغرضان صورت گرفت، همان کسانی که در فکر جعل تاریخ هستند و می‌خواهند این دستاورد بزرگ و این پیروزی مهم را تحریف کنند.

خانم نجوی رعد یادآور شد: امروز ما توانستیم با قلم‌مان جهاد کنیم و ان‌شاءالله با (کمک) همین قلم به جهاد ادامه خواهیم داد تا این تاریخ شکوهمند و این دستاورد بزرگ را ثبت کنیم. 

خانم رغده زهوی مادر شهید کمال‌الدین کیکی نیز با ارسال ویدئویی، ضمن نکوداشت یاد شهدای مقاومت، جنگ جهانی ب سوریه را در امتداد نبرد حق و باطل عنوان کرد و گفت: خون‌های پاک شهدا، پیروزی را محقق ساخت و به ما نیرو، اراده، عزم و شجاعت بخشد و شوق و رغبت ما را در تداوم حرکتمان که همانا مبارزه با تروریسم ساخته و پرداخته آمریکا و رژیم صهیونیستی است، جانی تازه ‌داد تا راه را تا آخر طی کنیم. بی‌تردید ما این حرکت را در رویارویی با دشمن تکفیری ادامه داده و در این راه پیروز خواهیم شد و هرگز تن به تسلیم و سازش نخواهیم داد. چراکه ما هزاران هزار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و هزاران هزار مجاهدی که آماده پیکار و شهادت تا پیروزی هستند، داریم.

گفتنی است کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» که مشتمل بر ترجمه شش مقاله‌ منتخب از کتاب «سوریه فی مواجهه الحرب الکونیه؛ حقایق و وثائق» و تالیف یک مقاله در همین رابطه است از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است./826/

منبع: فارس
ارسال نظرات