۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۷۱۶۷۳
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

جهل یا غرض‌ورزی؛ علت پیگیری‌ برخی برای اجرای اسناد خارجی در امر آموزش

جهل یا غرض‌ورزی؛ علت پیگیری‌ برخی برای اجرای اسناد خارجی در امر آموزش
آیت الله اعرافی گفت: سند تحول خوبی در حوزه آموزش و پرورش تهیه شد که ما را از اسناد بیرونی بی‌نیاز می‌کند و از جهالت یا غرض است که برخی به دنبال سند بیرونی می‌روند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی بعد از ظهر امروز در سومین وبینار از سلسله نشست‌های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در 40 سال اخیر، گفت: در سال های گذشته در جهت ایجاد عدالت منطقه ای، گسترش دانشگاه ها در مناطق مختلف و افزایش رشته های متنوع را شاهد بودیم.

پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای انقلاب در 40 سال گذشته

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: در این سال ها با رشد تولیدات علمی در قالب مجلات علمی ترویجی و مقالات علمی روبرو بوده ایم که این فعالیت ها ما را به رتبه علمی اول منطقه رسانده است و این رشد به همراه رشد زیربنایی و تجهیزاتی بوده است.

وی بیان داشت: کشور در فناوری هایی که به ذهن غربی ها هم نمی رسید پیشرفت فوق العاده داشت و از جمله این فناوری ها نانو است که ما از رتبه 16 در چند سال پیش به رتبه 4 دنیا رسیدیم و این رتبه بندی ها توسط غربی ها انجام و اعلام می شود و در بحث هسته ای هم به جایی رسیده ایم که دشمن احساس خطر کرده و دانشمند ما را ترور می کند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر جایگاه جریان علمی کشور در دنیا اشراف کامل دارند؛ باید در نظر داشت که پیشرفت در نانو، هسته ای، مسائل بهداشتی و دیگر عرصه ها در شرایطی اتفاق می افتد که ما در تحریم مطلق هستیم؛ در عرصه تولید علم در این شرایط سخت به رتبه 16 رسیده ایم و این قابل تقدیراست.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: اعتماد به بخش خصوصی، پیشرفت های ایجاد شده در بخش میان رشته ای ها، قلمرو علوم انسانی و بومی سازی و اسلامی سازی رضایت بخش نیست ولی اقدامات بسیاری در این حوزه ها صورت گرفته است.

وی افزود: در حالی که در دنیا تنها چند کشور توانایی تولید واکسن را دارند ما با وجود تحریم واکسن کرونا تولید کرده ایم گرچه دشمن این را برنمی تابد و با تبلیغات رسانه ای خود می خواهد این پیشرفت را زیر سؤال ببرد.

جهل یا غرض دنبال کنندگان سندهای غربی آموزش و پرورش

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: در حوزه آموزش و پرورش علی رغم برخی ضعف‌ها و اشکالات مهمی که وجود دارد سند تحول خوبی طراحی شده که کار بزرگی است اما به درستی پیاده نشده است و این سندی است که شاید در جهان اسلام نظیر نداشته باشد و ما را از اسناد بیرونی بی نیاز می کند؛ این که برخی می خواهند به سراغ اسناد بیرونی بروند یا ناشی از جهالت است یا غرض خاصی دارند.

افزایش ضریب سواد در کشور

وی گفت: در قبل از انقلاب ضریب سواد در بین افراد سنین 10 تا 40 سال در حدود 40 درصد بود اما اکنون به ضریب 97 درصد رسیده ایم و ضریب مجموع سنین بالای 90 درصد است و در کنار این به تربیت معلم تولید متون آموزش و مراکز آموزش پرداخته ایم و ضریب کل آموزش به 95 درصد رسیده است

پیشرفت‌های حوزه پس از انقلاب

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: برخی معتقدند حوزه در شرایط موجود عملکرد مناسب مورد نظر را نداشته اما در مقابل نگاه مثبتی هم وجود دارد که می گویند حوزه به وظایف خود عمل کرده است. با این حال نگاه درست و بینابینی این است که با وجود ضعف های بسیار، حوزه در مجموع عملکرد خوبی داشته است و دستاوردهای پژوهشی نمونه ای از دستاوردهای حوزه است.

وی افزود: تنوع رشته ای و تخصص های مختلف چه در متن حوزه چه در مراکز پیرامونی آن، جریان پایان نامه نویسی، مقالات متنوع و متعدد و مراکزی پژوهشی با هویت حوزوی که تعداد آن ها به بیش از 100 مرکز می رسد، حاصل فعالیت های حوزه است.

امام جمعه قم گفت: قم در تولیدات علمی بعد از تهران در مقام اول کشور است و به لحاظ تولیدات عرصه علوم اسلامی انسانی اولین است؛ تولیدات نرم افزاری و دیجیتال سازی منابع و متون دینی از دیگر فعالیت های حوزه است و کم کم به این نقطه نزدیک می شویم که همه متون دیجیتالی شوند.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به لزوم ورود به عرصه های جدید، بیان داشت: حوزه در عرصه های نو ورود کرده و عملکرد آن در فقه و در حفظ تراث فقهی نیز خوب ارزیابی می شود و هم اکنون 500 درس خارج فقه و حصول در قم وجود دارد که یک سوم آن ها در سطح بالاست.

وی افزود: قم در یکصد سال اخیر به خصوص در 40 سال گذشته سرآمد فلسفه، عرفان و دیگر علوم انسانی و اسلامی بوده است و حتی در نقد آثار غربی نیز پیشگام و سرآمد است در حوزه مطالعات تطبیقی و نقد هم گام های بلندی برداشته شده است.

مدیرحوزه های علمیه با اشاره تولیدات علمی حوزه گفت: تولید آثار به 20 زبان صورت می گیرد و نرم افزارهایی هم به زبان های مختلف دنیا تولید شده است و به این مهم توجه ویژه ای شده است.

آیت الله اعرافی لزوم توجه به نیازهای روز و مسائل مستحدثه را یادآور شد و اظهار داشت: رویکرد حوزه ناظر به مسائل مورد نیاز جامعه است، گرچه در این مورد ضعف ها بسیار است اما تلاش می شود تا به مسائل جامعه و روز مردم توجه ویژه شود.

برنامه ها و طرح‌های حوزه

وی با اشاره به نصف شدن بودجه حوزه گفت: کم شدن بودجه حوزه منجر مشکلات متعددی شد که از جمله آن کاهش 200 نیروی حوزه بود با این حال و در این شرایط 20 سند راهبردی تهیه و ابلاغ شد و اولین برنامه 5 ساله طراحی شده است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: طرح ها برنامه های مختلفی در حوزه در دست انجام است که طراحی درختواره رشته ها، علم شناسی، پرداختن به هوش مصنوعی، فقه معاصر، ایجاد سامانه تقریرات، تشکیل گروه های علمی، رتبه بندی محققان و پیگیری پرداخت کمک هزینه استادی از جمله این برنامه هاست.

اهمیت هوش مصنوعی

وی استفاده از هوش مصنوعی را بسیار با اهمیت دانست و افزود: آینده تطورات علمی بشر به هوش مصنوعی گره خورده است و در این خصوص برنامه هایی با کمک طلاب جوان که تحصیلات دانشگاهی دارند و دانشگاهیانی که عرق دینی دارند در حال انجام است و نیز پایان نامه های متعددی در رابطه هوش مصنوعی در حال شکل گیری است./1399/پ201/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
راه قدس از کربلا
Iran, Islamic Republic of
۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
ورود مدیریت حوزه به امور روزآمد امری قابل اعتناست. اما آیا تنها مشکل حوزه کمبود امکاناته؟ یا عدم اجرای فرامین رهبری؟
0
1