۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۷۱۸۰۲

مراسم تشییع "حاج قاسم" کتاب شد/ رونمایی از آیت حق

مراسم تشییع
آیین رونمایی از دو کتاب "آیت حق"، تحلیلی و بررسی تشییع تاریخی سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا رونمایی شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از دو کتاب آیت حق «تحیلی و بررسی تشییع تاریخی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در محل سالن جلسات مرکز صدرا با حضور جمعی از اساتید، مؤلفین و اصحاب رسانه آیین رونمایی رونمایی شد.

این دو کتاب در قالب قطع رقعی و تعداد صفحات 74 صفحه، همچنین کتاب نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری در قالب قطع وزیری و تعداد صفحات 456 صفحه برگزار شد.

در ابتدای نشست حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا سخنان خود را آغاز کرده و سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند.

متن سخنان بدین شرح است:

سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به حضورتان تسلیت عرض می‌کنم.

من بنای به صحبت طولانی ندارم. فقط لازم میدانم چند جمله به مناسبت رونمایی از کتاب «آیت حق»که در آن تشییع عظیم و تاریخی پیکر مطهر شهید سلیمانی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته عرض کنم.

تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی، یکی از وقایع بی نظیر در تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود. اگر بگویم کل ایران برای این سردار گریست سخن اغراق آمیزی نگفته‌ام. تاریخ به یاد ندارد که برای سرداری، میلیون‌ها نفر با طرز فکرهای مختلف و بعضاً متعارض، سوگوارانه به خیابان‌ها بریزند.

امروز هم که یک سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی گذشته، هنوز قلب ها آرام نگرفته و چشم ها نمناک است. مهمترین سؤال این است که حاج قاسم سلیمانی چه کسی بود که شهادتش چنین واقعه عظیمی را در ایران رقم زد؟

این پاسدار سبز پوش چه کرده بود که اینگونه قلب ها را مجذوب کرد؟

البته طرف دیگر این تشییع با شکوه و ماندگار، مردم شریف ایران و افکار و گره‌های قلبی آن‌ها است که بعد از 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی از فرزند امام خمینی و فرزند انقلاب اسلامی اینگونه تجلیل کردند.

بیایید واقع بین باشیم؛ مردم در شرایطی این چنین بزرگ و فراموش ناشدنی پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی را تشییع کردند که به ویژه در سالهای اخیر، در معرض شدیدترین هجمه‌های تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی‌اند.

دستگاه دروغ‌پردازی دشمنان ایران تا کنون از هیچ اقدامی برای وارونه‌سازی چهره انقلاب برای فاصله انداختن میان مردم و انقلاب اسلامی دریغ نکرده‌اند.

به هر حال، این سوال و سوالات مشابه، در نشستی که کمتر از دو ماه بعد از شهادت شهید سلیمانی در مرکز پژوهش های صدرا برگزار شد، و محصول آن در کتاب «آیت حق» ارائه شده است مطرح شد و اساتید تلاش کردند به این سؤالات پاسخ دهند.

از نظر من، هنوز بسیاری از ابعداد و اضلاع واقعه ی تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی از جهات جامعه شناختی و سیاسی مورد تحلیل و بررسی همه جانبه و عمیق قرار نگرفته است.

تحقیقات جامعه‌شناختی و سیاسی در این حوزه میتواند علاوه بر رمز گشایی از شاکله و نظام ارزشی جامعه ایران، راه‌های تازه‌ای را برای تداوم انقلاب اسلامی در چهل سال آینده معرفی کند.

من فرصت را غنیمت می‌شمارم و از همه ی همکاران عزیزم در حوزه و دانشگاه درخواست می‌کنم این موضوع مهم را دستمایه نظریه‌پردازی‌های خود درباره ی ایران معاصر و انقلاب اسلامی و همچنین جبهه مقاوت در منطقه قرار دهند و اجازه ندهند، این واقعه در ادبیات علمی علوم انسانی و اجتماعی به حاشیه برود.

در اینجا لازم می‌دانم از همه ی اساتید بزرگواری که در شکل‌گیری کتاب «آیت حق» نقش داشتند سپاسگذاری کنم. همچنین به طور ویژه از آقای زاهد و آقای جهانبین که زمینه تولید این اثر را فراهم کردند و نیز آقای بهرخ که با خوش سلیقگی کار را به زیور طبع آراسته‌اند؛ تشکر کنم.

اگر اجازه بفرمایید چند جمله هم درباره کتاب «نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری» عرض کنم و ان‌شاءالله توضیحات تفصیلی درباره این کتاب را از زبان آقای دین‌پرست خواهیم شنید.

طی سه دهه اخیر تحول بنیادین در نظام آموزش عالی همواره جزو دغدغه‌های رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی بوده است. ایشان بیاناتِ مهم، مبتکرانه و تحول آفرینی در بابِ ضرورت و چگونگی ایجاد تغییرات اساسی در نظام آموزش عالی ایران دارند که بی‌شک این بیانات به مثابه یک نقشه راه، در پیشرفت‌های علمی کشور نقش آفرین بوده است.

مقام معظم رهبری مبدع جنبش نرم افزاری در ایران‌اند و این جنبش طی سال‌های گذشته به قوه محرکه پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف تبدیل شده است.

به نظر می‌رسید جای یک کتاب که مجموعه بیاناتِ رهبر انقلاب در این عرصه را به نحو روش‌مند احصاء و ساختارمند کرده باشد خالی بود و آقای دین‌پرست و آقای سیاه‌پوش با اشرافی که هم بر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب داشتند، و هم از روند حرکت علمی کشور به خوبی اگاهی داشتند؛ همت کردند و این کتاب را تدوین کردند.

به نظر من این کتاب باید لااقل یک بار توسط همه ی مدیرانِ نظام آموزش عالی و همچنین اساتید و پژوهش گران کشور مطالعه شود تا بتوان ضمن درک دقیق تر نظرات رهبر عزیز انقلاب، به کمکِ آن به شرایط مطلوب تری در عرصه ی علم به ویژه تحول در نظام آموزش عالی دست یافت.

بدرقه تاریخی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جای تامل بیشتر دارد

در ادامه نشست فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی و دانشجویی سازمان دانشگاه آزاد کشور گفت: جامعه علوم انسانی اسلامی نمیتواند نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشد و گزینشی دیدن این مسائل را یکی از عیوب جامعه علمی خواند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم تشییع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بدرقه تاریخی ایشان بعد از گذشت 40 سال از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران است که باعث تحلیل‌های مختلفی در رسانه های مختلف دنیا شد. در همین راستا مرکز صدرا و انجمن علوم سیاسی ایران به عنوان پیشتازان در این عرصه حدود دو ماه بعد از مراسم تشییع، نشستی را برگزار کردند و این مراسم تاریخی را از ابعاد مختلف توسط اساتید حوزه و دانشگاه بررسی کردند نتایج آن در کتاب "آیت حق" منتشر شده است.

همچنین فرزاد جهانبین رونمایی از کتاب نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری را گامی به جلو در عرصه آموزش عالی توصیف کرد. ایشان با توصیه به مطالعه این کتاب متذکر شدند؛ در وصیتنامه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی نیز بررسی اندیشه مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف توصیه شده که می‌شود این کتاب را گامی در این عرصه خواند.

این کتاب چشم اندازی برای نوسازی آموزش عالی کشور محسوب میشود

در ادامه نشست، آقای فائز دین‌پرست عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و یکی از مؤلفین کتاب آیت حق اظهار داشتند:

همزمانی رونمایی کتاب آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری با کتاب آیت حق بهانه ای برای ایجاد پیوند بین حادثه تشییع و تحول در نوسازی آموزش عالی و علوم انسانی کشور تلقی می‌شود.

وی تشییع شهید سلیمانی را یک رویداد خلاف آمده از عادت خواند و به عنوان یک پدیده فوق‌العاده یادآوری کرد. ایشان ماهیت علم را حل مسائل موجود در کشور خواند و یادآور شد علم باید مسائل اطراف و پیرامون خودش را حل کند و چرایی‌هایش را پاسخ بدهد؛ اگر علم نتواند به مسائل پیرامون خودش پاسخ بدهد و آنها را تحلیل بکند تبدیل به الای زینتی و تجملاتی تبدیل خواهد شد که فقط در قفسه کتابخانه‌ها قرار خواهد داشت اما هیچ فایده‌ای ندارد. ایشان با ادای احترام به روح سردار شهید سلیمانی متذکر شدند که هنوز هم جای تحلیل و واکاوی با ابعاد مختلف مطابق با داده‌های موجود خالیست.

سردار سلیمانی همچنان که در حیات خود یکی از ستون‌های امینیت ساز برای ایران اسلامی و حتی منطقه غرب آسیا بودند به نظر می‌رسد که شهادت ایشان و حتی پیامدهای شهادت ایشان نیز شاید کمتر از حیات ایشان نقش آفرینی در امینت آفرینی نداشته است. ایشان امیدوارشدند که چنین بحث هایی در فضای آکادمیک ما توسعه پیدا بکند.

دین پرست درباره کتاب نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری گفت: نهاد آموزش عالی در جامعه ما بیش از 70 یا 80 سال سابقه دارد و در دهه دوم قرن حاضر شاهد تاسیس دانشگاه در ایران بودیم؛ و اما در شرایطی دانشگاه در کشور ما تاسیس شد که ما از قافله علم کاملاً عقب مانده بودیم و کارکردی که در نهاد دانشگاه و کارکردی که از آن متصور بود  در واقع یک کارکرد انتقال دانش بود. یعنی عموما معطوف به ترجمه و انتقال دانش بود که در نوع خود قابل قدردانی است.

اما ما امروز بعد از گذشت چندین دهه هم نیاز جامعه ما این است که دانشگاه بتواند در فرآیند تولید علم مشارکت بکند و هم توانایی دانشگاه ما ارتقا پیدا کند. امروزه دانشگاه های ما این توانمندی را دارد که در فرایند تولید علم مشارکت بکند و با همکاران خودش در سراسر جهان به گفتگوی علمی بپردازد و دانش موجود را مورد انتقاد قرار دهد و بتواند در فرایند تولید علم هم‌افزایی بکند.

ما نیاز داریم نگاه سنتی و پیشین خود را در این حوزه تغییر بدهیم آنچه در این کتاب منتشر شده است نگاه یک استراتژیست جامع‌نگر هست که به تبع مطالعات وسیع و ارتباط عمیق با ذینفعان آموزش عالی، اعم از استادان، مدیران، دانشجویان در طول سالهای مختلف و مبانی قوی ای که خود این اندیشمند که در حال حاضر در موقعیت رهبری جامعه ایران قرار دارند، اینها را بتواند باهم تلفیق بکند و در یک نگاه کلان بتواند چشم اندازی برای نوسازی و تحول آموزش عالی کشور به منظور پاسخگویی به نیازهای این جامعه ارائه کند.

ایشان متذکر شد این کتاب از یک سیر منطقی شروع میشود، از بنیادهای علم بحث آغاز میشود تا به عینی ترین بحث در حوزه های اجتماعی و زندگی فرهنگی و سیاسی و دانشجویی در دانشگاه‌ها پیش می‌رود. چون دانشگاه در جامعه ی یک کارکرد ویژه دارد. یک نهاد سیاسی، یک نهاد فرهنگی و تولید علم همه باهم ایفای نقش میکند و در این کتاب این نگاه جامع کاملا خودش را آشکار کرده است.

به نظر دین‌پرست با توجه به دسته بندی محتوایی و تلاشهای علمی ای که به کمک جناب آقای دکتر سیاه پوش دیگر مؤلف این کتاب شده سعی شده از حالت گردآوری خالی از صحبتهای مقام معظم رهبری خارج بشه و تبدیل بشود به یک دستنامه و یک راهنمایی برای سیاستگذاران و مدیران آموزش عالی. این کتاب در 4 بخش و 19 فصل تدوین شده که امید است راهگشای آموزش عالی قرار گیرد.

در پایان آقای نیلی مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ابراز خوشحالی و خوشوقتی کردند از تولد دو کتاب حاضر. آقای نیلی از مطالعه این کتاب قبل از نشر صحبت کردند و ضمن تجلیل از مجاهدت های شهید سلیمانی و لزوم الگوگیری از آن شهید بزرگوار این کتاب و امثال آنرا جرقه ای در حرکت علمی در این عرصه خواندند.

به نظر آقای نیلی امروزه بیش از اینکه بخواهیم محبوبیت‌های حاج قاسم را بررسی و تبیین کنیم نیاز به واکاوی افکار ایشان داریم؛ پدیده تشییع حاج قاسم یک بیعتی بود با آرمان حاج قاسم. ایشان یک قهرمان عدالت خواه بود.

وی یکی دیگر از نکات مهم این کتاب کلیدواژه هایی هست که در این نشست تولید شده و همان حرارت ایام تشییع را القاء می‌کند./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات