۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۶۷۱۸۶۶
آیت الله مکارم شیرازی:

تحولات صورت گرفته در دستگاه قضا مایه امیدواری است/ سند تحول اجرایی شود

تحولات صورت گرفته در دستگاه قضا مایه امیدواری است/ سند تحول اجرایی شود
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در دوره جدید قوه قضاییه تغییر و تحول گسترده و خوبی صورت گرفته است، سند تحولی این قوه را بسیار مفید و سازنده خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس کل دادگستری استان قم با اشاره به اینکه در دورۀ جدید، تغییر و تحول خوبی صورت گرفته که موجب امیدواری است، گفت: حقیقت این است که دادگستری و دادگاه های ما نیازمند تحول گسترده ای است، اما نباید این تغییر و تحولات وابسته به اشخاص باشند، بلکه باید به الگو و مسیر راه تبدیل شود تا اگر فرد دیگری آمد، این کار را ادامه دهد و این تنها با تبدیل شدن به قانون و برنامه امکان پذیر است. باید قوانینی وضع شود که جلوی تراکم پرونده ها و زندانیان در زندان ها گرفته شود.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر پیشگیری از وقوع جرم است. باید با همکاری دیگر نهادها و حوزه علمیه و تشکیل جلسات خصوصا برای جوانان و انتشار مجلات، مردم را از افتادن به دام کلاه برداران و شیوه های اخاذی آنان آگاه کرد تا دیگر مواجه با این قضایا نشویم که فردی با ادعای دادن مثلا سود 45 درصدی، کلاهبرداری کند و پرونده او هزار شاکی داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به وظیفۀ نظارتی دستگاه قضائی اشاره و خاطرنشان کرد: باید ترتیبی اتخاذ کرد که قبل از آن که کسی اقدام به کلاهبرداری و یا هر خلاف دیگری کرد، جلوی او گرفته شود نه بعد از آنکه اموال فراوانی را به ناحق گرفت و شاکیان فراوانی پیدا کرد، پیگیر آن شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد زندانیان نیز افزود: باید نسبت به زندانی کار فرهنگی صورت گیرد و به او شخصیت داد که در پرتو این شخصیت، بتواند دست از کار خلاف خود بردارد و بعد از آزادی، دوباره سراغ کارهای خلاف نرود.

این مرجع تقلید بیان کرد: دادگستری یک کشور، پیشانی و نقطۀ اعتبار آن کشور است و تأثیر مستقیمی در شخصیت کشور دارد.

وی دستگیری مجرمین متواری را مهم دانست و تأکید کرد: باید با همکاری سازمان های اطلاعاتی و نیروی انتظامی کاری کرد که متواری ها زودتر گرفتار چنگال قانون شود و اگر قانون نقصی در این زمینه دارد، برطرف گردد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان این دیدار، سند طرح تحول قوه قضاییه را بسیار مفید و سازنده برشمرده و ابراز امیدواری کرد تا دستگاه های قضایی بتواند به آن جامۀ عمل بپوشاند و آن را در مرحلۀ اجرا، عملیاتی کند./841/پ202/ب1

ارسال نظرات