۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۷۱۹۹۵
عمار انقلاب؛

با جنجال رسانه ای دشمن چیزی از ایشان کم نمی‌ شود

با جنجال رسانه ای دشمن چیزی از ایشان کم نمی‌ شود
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: سابقه آیت الله مصباح به روشنی آفتاب است؛ همه باید بدانند که دشمن با این عو عو کردن‌ها، هیچ چیزی را از ایشان کم نمی‌کند.

اشاره: پس از رحلت حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی، عمار انقلاب که با بصیرت و عمق نظر خود نقاب از چهره پلید جریانات التقاطی برداشته بود، این جریانات عرصه را برای شبهه افکنی دوباره آماده دیده و بازهم شروع به شبهه افکنی‌های بی‌پایه و اساس کردند.

یکی از آن شبهات این بود که آیت الله مصباح فقط در بین دانش‌آموختگان مؤسسه امام خمینی(ره) مقبولیت دارند و طیف دانشگاهی‌ها ایشان را به عنوان یک متفکر و رهبر معنوی قبول ندارند؛ از این رو و برای جواب دادن به این نوع سخنان، خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با دکتر فیروز اصلانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به گفت‌وگو پرداخته، نظر او و دانشگاهیان را جویا شده است.

رسا ـ نظر شما به عنوان یک شخص رده بالای دانشگاهی درباره مرحوم آیت الله مصباح چیست؟

حضرت آیت الله مصباح یک فقیه و متفکر دردمند، شجاع و بصیر بود. یکی از فقهای ارزشمند انقلاب اسلامی بود که با عدم وجود ایشان، شکاف‌هایی در جامعه علمی کشور ما، اعم از حوزه و دانشگاه به وجود آمده که قابل جبران نیست؛ این شکاف قابل پر شدن نیست و این دقیقاً مصداق همان حدیث شریف است که می‌فرماید: إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ شک نکنید یکی از مصادیق این حدیث، وجود مبارک آیت‌الله مصباح یزدی بود که واقعاً شکاف ناشی از فقدان ایشان به هیچ وجه قابل جبران نیست.

ایشان یکی از افرادی بودند که از ابتدای جوانی دغدغه تربیت و کار فرهنگی روی نسل جوان را داشتند و همت زیادی به پاسخ و رفع شبهات فکری نسل جوان داشتند. من خودم یکی از کسانی هستم که از اوان نوجوانی از طریق جزوات کوچکی که مؤسسه در راه حق ایشان چاپ می‌کرد با این بزرگوار آشنا شدم. هدف اصلی مؤسسه در راه حق کار فرهنگی، تبیین اسلام، ترویج مبانی اسلامی و تقویت مبانی اعتقادی توده‌های مردم بود.

پس از انقلاب نیز حضرت آقای مصباح همت خود را روی تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه قرار دادند و به تألیف کتاب‌های مبنایی برای علوم انسانی همت گماشتند و بازهم به کادرسازی و تربیت نیرو توجه بسیاری داشتند.

رسا ـ مؤسسه امام خمینی(ره) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مؤسسه بسیار مهم، تأثیرگذار، کادرساز و نیروساز آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم نیز مستقیماً زیر نظر این بزرگوار بود و یکی از تأثیرگذارترین مؤسسه‌ها در سطح اجتماع و انقلاب است. نیروهایی که در این مؤسسه تربیت شده‌اند، از مؤثرین بوده‌اند؛ ما در جنگ تحمیلی نیز شاگردهای آقای مصباح را مانند شهید میثمی، شهید ردانی پور و دیگران را می‌بینیم که از فرماندگان و تأثیرگذاران هستند و خیلی از شاگردان ایشان نیز در عرصه علم و دانش سردمدارند.

رهبر معظم انقلاب به درستی تصریح فرمودند که خلاء علامه طباطبایی و شهید مطهری را وجود با برکت علامه مصباح یزدی، این فقیه تیزبین، تیز فکر و هوشیار اسلام در حوزه علمیه قم پر کرده‌اند.

 

آیت الله مصباح در بین جوانان

نمونه‌ای از زیست آیت الله مصباح با جمعی از شاگردان

کادرسازی، غایت علامه

اگر به شاگردان ایشان، کتاب‌ها، مقالات و سخنرانی‌های عمیق و بیدار کننده ایشان رجوع کنیم، نقش بسیار مؤثر ایشان در تقویت مبانی اسلامی و حمایت از مبانی فکری نظام مقدس جمهوری اسلامی فهمیده می‌شود؛ در واقع آیت الله مصباح یزدی چه در عرصه دفاع از اسلام و چه در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی، تربیت نیرو و کادر سازی برای عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی نقش بسیار مؤثری را ایفا کرد.

این نقش به هیچ وجه قابل پر شدن توسط افراد مختلف نیست؛ اگرچه ایشان شاگردهای خوبی را تربیت کرده‌اند ولی به هیچ وجه این ها نمی‌توانند جایگاه ایشان را پر کنند. باید با تدوین دقیقی که روی صوت‌های سخنرانی و دروس ایشان و کتاب‌هایشان صورت می‌گیرد، آن مفاهیم اصیل توسط رسانه‌ها ترویج شود تا مورد توجه نسل جوان قرار گیرد؛ در نتیجه، نوعی مصونیت فکری را برای جامعه ما و به خصوص نسل جوان به ارمغان خواهد آمد.

رسا ـ یکی از شبهاتی که دوباره سر باز کرده، این است که آیت الله مصباح دربین اقشار مختلف انقلابی و دانشجویان مقبولیت ندارد؛ آیا شما به عنوان کسی که در بستر دانشگاه و رسانه هستید، این را درست می‌دانید؟

اصلاً اینطور نیست؛ این شبهات فضا سازی افراد کم‌شماری است که با ضرب پول حرام رسانه‌های متعددی را به وجود آورده‌اند و جوسازی می‌کنند.

در دانشگاه‌های ما و به خصوص در نسل جوان ما، افراد بسیاری وجود دارند که از ایشان تبعیت می‌کنند. همین امروز که تشییع ناگهانی ایشان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی صورت گرفت، صرفاً دو یا سه ساعت فرصت برای اطلاع رسانی عمومی بود ولی دیدیم افراد بسیاری که غالب آنها نیز در سنین جوانی بودند حاضر شدند؛ یعنی بیشتر از این که نسل قدیمی حاضر باشند، نسل جدید و دانشگاهی در تشییع ایشان حضور داشتند.

این نشانگر عمق نفوذ فکری و جایگاه توده‌ایِ افکار و افعال این فقیه بصیر در انقلاب اسلامی است و اصلاً اینگونه نیست که ایشان فقط در بین شاگردان خودش تبعیت می‌شود؛ اینها فضاسازی رسانه‌های دشمن است.

 

آیت الله مصباح در دانشگاه تهران

 

آراء علامه مصباح در مقطع دکتری تدریس می‌شود

الان در دانشگاه‌ها بسیاری از کتب ایشان تدریس می‌شود؛ مانند آموزش فلسفه، کتاب نظام سیاسی اسلام، کتاب نظام حقوقی اسلام و... . کتاب‌های دیگر ایشان جزء کتب منابع دکترا و فوق لیسانس دانشگاه‌ها است. الان در کلاس مقطع دکتری که بنده تدریس می‌کنم، برخی از این کتاب‌ها به عنوان منبع درسی است؛ مقالات علامه مصباح جزء متن درس دکترا می‌باشد، سخنرانی‌های پر مغز و پر مضمون این بزرگوار برای همه اندیشمندان و پژوهشگران عرصه دانشگاه مطرح و قابل استفاده است.

یقیناً بعد از ارتحال ایشان فضاسازی‌ها تأثیری نخواهد داشت و اندیشه‌های حضرت آیت الله مصباح گستره بیشتری در عرصه اجتماعی و تربیتی خواهد یافت. شاید حجاب معاصر بودن از بین برود، نقاب از رخ بسیاری از اندیشه‌های عمیق و اسلامی ایشان برداشته شود و جامعه دانشگاهی‌ما بیش از پیش با این اندیشه‌ها آشنا شود و از آنها استفاده کند؛ اندیشه‌هایی که حقیقتاً عمق دینی دارد و به هیچ وجه با جریان التقاط سنخیتی ندارد، از صلابت اسلامی برخوردار و با کجروی‌ها که اسلام غربی مقابله می‌کند.

همه اینها به خاطر آن سابقه و عمق فکری علامه است که در ۲۸ سالگی مجتهد شدند و از وجود مراجع بزرگواری چون حضرت آیت الله بروجردی، حضرت آیت الله امام خمینی و علامه طباطبایی رضوان الله علیهم اجمعین بهره‌مند شده‌اند و از عمق اخلاقی_عرفانی حضرت آیت الله بهجت نیز بهره برده‌اند. این تفکرات است که اصالت را به وجود پر برکت آیت الله مصباح داده بود و یقیناً هر چه که برای خدا است رشد و نمو پیدا می‌کند؛ یقینا آرای ایشان تأثیرگذاری بیشتری در جامعه ما و به خصوص بین نخبگان خواهد داشت.

رسا ـ یکی دیگر از مسائلی که مطرح است مبارز نبودن ایشان و اختلاف نظرهایشان با حضرت امام است.

اینها شبهاتی است که اکنون نخ نما شده و جریان ضد انقلاب و معاند، به هر مناسبتی این نوع شبهات سخیف را مطرح می‌کنند. همه اینها به کرات پاسخ داده شده و من توصیه می‌کنم کسانی که این مصاحبه را می‌خوانند، به کتاب «مصباح دوستان» رجوع کنند و پاسخ این شبهات را از آنجا ببینند.

در این کتاب سابقۀ علامه بصیر و مجاهد، حضرت آیت‌الله مصباح در آنجا ذکر شده است. سابقه ایشان به روشنی آفتاب است که نیاز به هیچ اثبات کردنی ندارد و همه باید بدانند که دشمن با این عو عو کردن‌ها، هیچ چیزی را از ایشان کم نمی‌کند.

ارسال نظرات