۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۶۷۲۰۱۱
حجت الاسلام والمسلمین رستمی:

موضوعات مختلفی باعث می‌شود شعر آئینی دیده نشود

موضوعات مختلفی باعث می‌شود شعر آئینی دیده نشود
رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه موضوعات مختلف باعث می‌شود که شعر آئینی دیده نشود، گفت: شعر در فضای دانشگاهی با مظلومیت بیشتری روبروست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در اختتامیه هشتمین جشنواره شعر آئینی که در دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌ها نقطه ممیزی که خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده، بیان و انتقال مفهوم در قالب بیان است. شعر به نوعی معجزه الهی در وجود بشر است که به برخی‌ها افاضه شده که برجسته‌ترین قالب بیان را دارند؛ اینکه بتوانیم مسائل را در قالب شعر بیان کنیم و با بیانی شیرینی به نصر درآوریم، معجزه ارزشمندی است که رسالت آور است.

وی با اشاره به قدرت اثرگذاری شعر افزود: شعر همواره اثرگذاری ویژه‌ای دارد از گذشته به عنوان یک رسانه بوده و الان هم رسانه است و محتوابخش سایر رسانه است. پیامبر اکرم علی رغم اینکه پیامبر مهربانی است قاتل عموی خود حمزه سیدالشهدا را می‌بخشد؛ اما در برابر کسانی که با این رسانه در برابر دین ایستادند، سخت گیرانه‌تر برخورد کرد.

رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: شعر رسانه بود و امروز هم رسانه است. خیلی‌ها ممکن است که شعر را نشناسند آن را بخوانند از آن لذت ببرند، اما از سرودن آن محرومند؛ کسانی که خداوند این خلاقیت را در وجود آن‌ها نهاده و می‌توانند شعر بسرایند مسئولیت بزرگی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به برگزاری نشست شعر آئینی گفت: این نشست یکی از جلوه‌های ارزشمند فضای دانشگاهی است و علی رغم محدودیت‌ها و تحکمی که ویروس کرونا در جوامع تحمیل کرده و خیلی از مجموعه‌ها را به تعطیلی کشانده و به عالم مجازی برده، اما مجموعه اساتید، دانشجویان و دانشگاه علامه این جشنواره را برگزار کردند که نشان می‌دهد باوجود محدودیت‌ها برگزاری جشنواره شعر آئینی بسیار مهم است.

وی یادآور شد: شعر امروزه هنوز در جایگاه خودش قرار نگرفته با وجود اینکه یکی از مباحث مهم رهبر انقلاب است و دیدار با شاعران جزو دیدار‌های مهم ایشان است؛ اما هنوز با رویکرد رهبر انقلاب فاصله داریم و تاکنون نتوانسته در جایگاهی که باید قرار بگیرد.

وی با اشاره به عدم توجه به شعر در فضای دانشگاهی گفت: شعر در فضای دانشگاهی مظلومیت بیشتری دارد به واسطه‌ آموزش‌هایی که الان در دانشگاه‌ها است؛ دانشجویان نسبت به پیشینیان در انس با شعر عقب‌تر هستند کتاب‌های ادبیات و شعر در مظلومیت هستند که این باعث افزایش مسئولیت در اساتید و دانشگاه هاست. در فضای دانشگاه مظلومیت هم با شکل بیشتری اتفاق می‌افتاد برگزاری استارتاپ‌ها در فضای دانشگاه‌ها فضای حقیقی دانشجویان را اشغال کرده و مجالی برای تنفس دانشجویان باقی نمی‌گذارد که در فضای شعری بتوانند وارد شوند.

وی با اشاره به اهمیت ویژه شعر آئینی ابراز کرد: در فضای شعر نیز موضوعات مختلف باعث می‌شود که شعر آئینی دیده نشود، اما این گونه نشست‌ها به خصوص در فضای دانشگاهی باعث دیده شدن شعر آئینی می‌شود؛ همین که در فضای کرونا این اتفاق افتاده نشان می‌دهد که شعر آئینی اهمیت ویژه‌ای در میان دانشگاهیان دارد و امیدواریم بعد از اتمام کرونا شاهد جلسات پرشور شعر آئینی در فضای دانشگاه باشیم.

رییس نهاد رهبری خاطرنشان کرد: با ارسال ۴۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره نشان می‌دهد که آثار خوبی از سوی دانشجویان ارسال شده و اقبال ویژه‌ای به شعر آئینی درمیان دانشجویان داریم./998/د102/ب1

ارسال نظرات