۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۷۲۱۷۶

فضای مجازی و تاثیر آن بر حجاب و عفاف

فضای مجازی و تاثیر آن بر حجاب و عفاف
فضای مجازی در بسیاری از موارد ارزش های حجاب و عفاف را از بین برده است و باعث شده که رعایت حیا و عفت عمومی در جامعه کمرنگ شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، روزانه هزاران محتوای تصویری، صوتی و نوشتاری در خصوص عفاف و حجاب در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی منتشر می‌شود كه هدف اصلی آن، كمرنگ‌ كردن ارزش‌های اسلامی و رفتارهای سنتی و ریشه‌دار مسلمانان در موضوع حجاب و عفاف است.

بی‌ حجابی و بد حجابی در جامعه اسلامی ایران، معضلی است كه در سال‌های اخیر با تمركز دشمنان بر جنگ نرم و تبلیغات گسترده در فضای مجازی، ابعاد بزرگتری به خود گرفته است.

حضور گسترده معاندان اسلام و انقلاب در فضای مجازی، جوسازی و فضاسازی علیه مقوله حجاب، باعث شده تا ذهن كودكان و نوجوانان حاضر در این فضاها، به استدلال‌های غلط، نسبت به ارزش‌های اسلامی آلوده شود. موضوعی كه این شبكه گسترده تبلیغاتی به ظرافت بر آن تمركز كرده، شكستن ارزش و منزلت امربه‌ معروف و نهی‌ از منكر و تعبیر آن به اقدامات قهری و خشونت‌آمیز علیه آزادی انسان است.

امربه‌ معروف و نهی‌از منكر، یكی از مهم‌ترین ارزش‌های اسلامی است كه در سیره پیامبر اكرم(ص) و ائمه‌اطهار(ع) جلوه‌ای خاص داشته و اوج آن را می‌توان در قیام عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان(ع) به نظاره نشست.

امام حسین(ع) در آن زمان برای قیام در برابر منكر زمان یعنی حكومت یزید، سفر خود را آغاز كرد و ایشان فرمود: من از شهر جدم خارج شدم، برای اینكه به سیره و روش جدم پیامبر(ص) و پدرم علی(ع) عمل كرده و اقامه امربه‌ معروف و نهی‌ازمنكر كنم.

در فرهنگ عاشورا، حاكمیت ظلم یزیدی، بزرگترین منكر اجتماعی و مبارزه‏ برای حاكم ساختن حق و قطع سلطه ستم، معروفی عظیم محسوب می شود، امربه‌ معروف و نهی‌ازمنكر، از مهم‌ترین فلسفه‏ های حماسه خونین كربلا است.

امام حسین (ع) مراتب سه‌گانه امربه‌معروف و نهی‌ازمنكر را به‌جا آورد و زمانی‌كه ظالمان را اصلاح‌ناپذیر دانست، دست به قیام زد و جان خود را فدای تحقق این اصل كرد، برپاداشتن نماز در میدان جنگ نیز جلوه خاصی از راه و هدف حضرت سیدالشهدا(ع) بود.

امربه ‌معروف و نهی‌ازمنكر، در دین اسلام و خصوصا در مكتب شیعه، از اهمیتی خاص برخوردار بوده و از این‌رو دشمنان اسلام با آگاهی كامل، سعی در كمرنگ‌ كردن این ارزش و تهی‌كردن اسلام، از این محتوای مهم دارند.
درحقیقت، نبرد اصلی دشمنان اسلام با اسلام، بر سر حجاب نیست؛ بلكه حجاب و فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنكر، درگاهی است برای فتح تمام ارزش‌های اسلامی و از میان برداشتن تمامی معانی و مفاهیم عمیق اسلام كه بر سر راه ظلم و استكبار قرار گرفته است.

بر همین اساس، لازم است كه آگاهی‌های لازم درخصوص ارزش، ماهیت و جایگاه امربه‌معروف و نهی‌ازمنكر به جامعه، صورت پذیرد و مردم از خطرات بعدی این هنجارشكنی‌ها در غالب بدحجابی و سایر امور مشابه، آگاه شوند. مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد بروجرد گفت: غفلت و ناآگاهی برخی دختران و زنان در انتشار تصاویر خصوصی خود در پروفایل‌ها و در صفحات اینستاگرام و فیسبوك از یك طرف و كمپین‌های برنامه ریزی شده ضدحجاب در شبكه های اجتماعی مجازی همچون كمپین آزادی های یواشكی مسیح علی نژاد، ‌روزنامه نگار ایرانی ساكن نیویورك، در مورد انتشار تصاویر هنجارشكنانه بدون حجاب زنان و دختران كه در سطح شهر و اماكن عمومی ایران،‌ كه اخیراَ با پیوستن 'مردان باحجاب' به آن رنگ و بوی دیگری گرفته،‌ نشان از تهدیدی برنامه ریزی شده علیه حجاب زن مسلمان؛ این بار در فضای مجازی دارد.

جابر چگنی افزود: در این بین تعدادی از زنان و دختران محجبه نیز از مدت‌ها قبل به گذاشتن تصاویر محجبه خود در پروفایل شخصی­ خود اقدام كردند به زعم این كه می‌توانند با این كار به ترویج حجاب در فضای مجازی و مقابله با این هجمه‌ها كمك كنند؛ اما غافل از آن كه همین اقدام نیز به گونه دیگری تحریف شده و مورد سو استفاده افراد مغرض قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: همواره از حجاب و عفاف در كنار هم یاد می كنیم اما آنچه در عمل بسیاری از افراد به آن توجه می‌كنند و نسبت به رعایت آن حساسیت دارند اول از همه حجاب است، به نظر می رسد این دو در كنار هم؛ معنی دارند و هیچكدام بدون دیگری كامل نیست.

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد بروجرد اضافه كرد: در واقع حجاب جنبه و نمود ظاهری عفاف و حیا است كه متاسفانه در فضای مجازی به شدت آسیب پذیر شده است، به گونه ای كه حتی به اسم حجاب از آن سو استفاده می‌شود.

چگنی ادامه داد: جلوه‌هایی از حجاب ظاهر در فضای مجازی ترویج می‌شود كه با اصل عفاف در تعارض است، تصاویر دختران و بانوان محجبه ای كه گرچه به ظاهر حد پوشش شرعی را رعایت كرده‌اند اما جلوه های ظاهریشان را خواسته یا ناخواسته چنان با آب و رنگ دادن به پوشش خود و حتی چهره های آرایش شده یا تصاویر روتوش شده به نمایش می‌گذارند كه از هدف اصلی فرسنگ­ ها فاصله دارد.

وی یادآور شد: بارها و بارها كلیك كردن و زوم كردن روی عكس‌ها از سوی محرم و نامحرم و گاه از این گروه به آن گروه و از این كانال به آن كانال منتقل شدن عكس‌ها چیزی است كه اغلب بانوان محجبه كه چنین تصاویری را در پروفایل خود و یا در صفحات اینستاگرام می گذارند، هرگز به آن رضایت نداشته‌اند.

ارسال نظرات