۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۷۲۲۰۰
آیت الله مروی:

قصاید ابوطالب دریچه‌ای برای رفع مظلومیت اوست

قصاید ابوطالب  دریچه‌ای برای رفع مظلومیت اوست
آیت الله مروی به قصیده لامیه ابوطالب (ع) اشاره کرد و گفت: این قصیده‌ای است در مدح نبی گرامی و باز کردن گوشه‌ای از تاریخ اسلام است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی تبار در ابتدای این نشست با اشاره به تصمیم مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای برگزاری همایش ابوطالب(ع) در سال 96 گفت: در این سال دبیرخانه ای تشکیل شد و کمیته هایی شکل گرفت و تلاش شد در سال ۹۸ این همایش برگزار شود اما شیوع کرونا برگزاری همایش را به تعطیلی کشاند.

وی افزود: در ماه های اخیر بنا شد تااین همایش  امسال برگزار شود و کارهایی در این راستا انجام و مقالاتی ارائه شد و دوباره ستاد شروع به فعالیت کرد، که کارهای علمی همایش برعهده آقای دکتر حائری شیرازی گذاشته شدو با  ارتباطات خوبی که با دانشگاه هاو افراد خبره توسط ایشان گرفته شد، مقالاتی خوبی نیزسفارش داده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی تبار اظهار داشت: تصمیم براین شد تا از مصنفین اهل سنت و آثار آن ها نیز در این همایش استفاده شود که در همین راستا از آقای فاضلی سردبیر مجله المرشد که هم در این حوزه کار کرده بود و در سوریه و لبنان هم فعالیت می کرد و به جهت ارتباطاتی که با متفکرین جهان اسلام کمک گرفته شد که به کمک وی ارتباطات خوبی با نویسندگان اهل سنت گرفته شد.

وی با اشاره به شرکت برخی از افراد سرشناس اهل سنت در همایش بیان داشت: با ارتباطی که با اندیشمندان اهل سنت در هند، پاکستان، سوریه، لبنان و الازهر مصر برقرار برخی از ایشان مانند شیخ محمد عکام که مفتی حلب با نوشتن مقاله ورود پیدا کردندو برخی نیز همچونشیخ حسون دکتر علی جمعه بناست به صورت تصویری در این همایش شرکت داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی تبارگفت: همچنین در کنار این فعالیت ها مستندسازی ها از طریق مصاحبه با اساتید و بزرگان در رابطه با حضرت ابوطالب (ع) صورت گرفت که استفاده های متفاوتی می تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا قرار است سلسله نشست های علمی از جانب جامعه دانشگاهیان صورت برگزار شود که دانشگاه های الزهرا، تهران، شهید بهشتی و دانشگاه فردوسی مشهد میزبان این نشست ها خواهند بودو در خارج از کشور هم در اروپا و امریکا  کارهای خوبی در این حوزها انجام شده است و در مجموع پیش بینی می شود حدود پانزده جلد مقالات گرد آوری شود. و این سبب شود تا از مظلومیت این بزرگوار کاسته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی تبار گفت: در این راستا به کارهای هنری نیز توجه شده است که از مهم ترین آن ها فیلمی است که قرار است مجید مجیدی در مورد شخصیت حضرت ابوطالب بسازد.

وی اظهار داشت: روز ۲۶ ماه رجب سالروز وفات ابوطالب (ع) و به دنبال این هستیم که این روز به عنوان روز جهانی حمایت و کفالت از ایتام نامگذاری شود، همچنین بورس تحصیلی حضرت ابوطالب (ع) و جایزه ای تحت عنوان جایزه ابوطالب (ع) نیز در حال پیگیری است.

در ادامه این نشست  آیت الله مروی با اشاره به اهمیت شخصیت ابوطالب گفت: کسانی که با تاریخ اسلام آشنا هستند اهمیت پرداختن به شخصیت ابوطالب را می دانند و باید این شخصیت مورد توجه قرار می گرفت.

وی اظهار داشت: توجه به جنبه های ادبی جناب ابوطالب (ع) در جهان اسلام و جهان عرب می تواند ابزاری باشد برای توجه دادن دیگران به این شخصیت بزرگ ، به این معنی که ما مستقیم از راه ایمان و اعتقادی وارد نشویم و جنبه بلاغی و ادبی جناب ابوطالب (ع) را به درستی مطرح کنیم.

آیت الله مروی به قصیده  لامیه ابوطالب(ع) اشاره کرد و افزود: این قصیده از معلقات سبع است وچند جا ابن کثیر از این قصیده یاد می کند و یک جا تمام قصیده را که نود و دو بیت است می آوردو آن را در بین معلقات سبع ابلغ القصاید می داند.

وی بیان داشت: این قصیده ای  است در مدح نبی گرامی اسلام و  باز کردن گوشه ای از تاریخ اسلام استو اگر این قصیده را بتوانیم دقیق و درست در جهان عرب مطرح کنیم و ترجمه ها، تحشیه ها و ترجمه هایی که بر این قصیده شده است بیاوریم اثرات بزرگی به همراه خواهد داشت.

آیت الله مروی اظهار داشت: یک عالم جوان و فاضل اهل سنت در مغرب عربی در یک سخنرانی تمام قصیده ابوطالب(ع) را از حفظ می خواند اما شیعه ای که اهل بیت(ع) به او توصیه کرده اند تا این قصیده را بخواند و به فرزندانش بیاموزد از آن غافل است و این مایه تأسف و خجالت است بنابراین این گنجینه های ارزشمند باید در بین حوزویان به عنوان یک تراث ارزشمند پاس داشته شود.

وی با اشاره به جایگاه حضرت ابوطالب(ع) در بسط و گسترش اسلام گفت: جای تأسف است که به درستی این جایگاه تبیین نشده است واین جمله علامه طباطبایی ذیل آیه 56 قصص گویای این جایگاه است که فرمود کار ابوطالب(ع) یک تنه قبل از هجرت در آن ده سال معادل کار همه مهاجرین و انصار بعد از هجرت در طول ده سال بوده است.

آیت الله مروی تقدیر از مصنفان اهل سنت که به حمایت از ابوطالب(ع) برخاسته اند ضروری دانست و افزود: ما باید با تقدیر از این بزرگان اهل سنت آثار آنان را احیا کنیم و به کمک آن ها ابوطالب را از مظلومیتی که دشمنان وی و امیرالمؤمنین(ع) بر ایشان تحمیل کرده اند برهانیم./998/د101/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
در آغاز خبر گفته اید در ابتدای این نشست. منظورتون کدوم نشست است؟
0
0