۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۶۷۲۲۲۰
رئیس قوه قضائیه:

نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش جلوی ناهنجاری های اجتماعی را می گیرد

نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش جلوی ناهنجاری های اجتماعی را می گیرد
کرمانشاه ـ رئیس قوه قضائیه گفت: باید با ایجاد فرهنگ صلح و سازش در جامعه و نهادینه سازی این مهم زمینه ایجاد بسیاری از ناهنجاری ها در کشور گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی امروز در دیدار با سمن ها و انجمن های مردم نهاد فعال کرمانشاه در حوزه صلح و سازش اظهار داشت: طبق موازین اسلامی در اصلاح و صلح بین افراد و جامعه به قدری اجر نهفته است که امیرالمومنین (ع) می فرمایند که این امر بسیار بالاتر از نمازها و روزه های مستحبی در جامعه اسلامی است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود گفت: تلاش قوه قضائیه همواره این است که بین طرفین براساس شرع و عرف صلح و سازش برقرار شود و معمولا آخرین راهکار صدور حکم قضایی باشد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه گذشت همواره از مصادیق انسانیت و عزتمندی است، بیان کرد: باید با ایجاد فرهنگ صلح و سازش در جامعه و نهادینه سازی این مهم زمینه بسیاری از ناهنجاری ها در کشور همانند تخلیه روستا، جنایت های بعدی و... گرفته شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه باید فرزندان خود را با فرهنگ پسندیده گذشت و عفو آشنا کنیم، اظهار داشت: معمولا در بین خانواده ها مشکلات و موضوعاتی همواره مطرح است که نباید خانواده ها اجازه دهند که این موضوعات به صحن دادگاه کشانده شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: پایه و اساس خانواده طبق نص صریح قرآن، عشق و محبت است نه مسایل حقوقی، لذا نباید اجازه دهیم مشکلات اقتصادی، فرهنگی و... عشق و محبت در خانواده را دچار چالش نماید.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: باید دادگاه و محکمه قاضی برای همه افراد جامعه آخرین راه حل باشد و نباید هر مسئله و سوءتفاهمی را به دادگاه بکشانیم.

وی در ادامه افزود: باید ریش سفیدان و بزرگان سعی داشته باشند که همیشه بین افراد و خانواده ها صلح و سازش را ایجاد کنند و اجازه ندهند که چنین مسایلی که با ریش سفیدی و پا درمیانی بزرگان قابل حل است به دادگاه کشانده شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: بنابراین ایجاد شوراهای حل اختلاف، داوری و میانجیگری در راستای حل مسایل به وسیله خود مردم و سازمان های مردم نهاد با احساس مسؤولیت نسبت به مسایل اجتماعی می باشد./1400/

ارسال نظرات