۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۷۲۲۸۲
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

پیوستن به FATF برای ما مشکل ایجاد می‌کند

پیوستن به FATF برای ما مشکل ایجاد می‌کند
میرسلیم با بیان اینکه پذیرش FATF یعنی قبول کنیم که فشار و تحریم‌ها بر ما تشدید شود، گفت: به واسطه تحریم هایی که به ما اعمال شده، در یک وضع غیرعادی قرار گرفتیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سومین جلسه از سلسله جلسات «استدلالِ مصلحت» انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی به سوالاتی که درباره‌ برخی ابهامات FATF مطرح شد، پاسخ داد.

وی افزود: FATF مجموعه ای از مقررات است، در آن مقررات چهار معاهده وجود دارد که دو تا از آن‌ها را تصویب کرده بودیم. در مورد دو معاهده دیگر، ما هم مخالف ارعاب و آدم‌کشی هستیم. خودمان در همین زمینه، مقررات نسبتاً جامعی داریم و می توانیم آن‌ها را تشدید کنیم تا نشان بدهیم هدف جمهوری اسلامی این نیست که در دنیا روشهای آدم‌کشی و ارعاب را پیگیری کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما با جرائم سازمان‌یافته هم که در پالرمو آمده مشکلی نداریم، ولی این‌ها در یک مجموعه 41 مادهای قرار می گیرد که به نظر هدف ظاهری آن هدف خوبی است و ما هم نسبت به آن مشکلی نداشتیم. اگر به لحاظ فنی بخواهیم دقت بکنیم، ما هیچگونه اعتراض اصولی نسبت به مسائلی که در  FATF مطرح می‌شود نداریم اما در عمل مشکلاتی به وجود می‌آید. در نظام مالی و بانکی مسائلی وجود دارد که اگر اصلاح نشود کشور را با مشکل مواجه می کند.

میرسلیم اضافه کرد: نتیجه این اتفاقات و عمل به این توصیه‌ها، شفاف شدن حسابها است. در صورت شفاف‌سازی در صحنه بین المللی، مشخص می شود که چه کسی در دنیا چه کاری انجام می دهد. این برای دنیایی که در تعادل باشد و در جایی ظلم و اجحاف صورت نگیرد، خوب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در حال حاضر به واسطه تحریمهایی که به ما اعمال شده، در یک وضع غیرعادی قرار گرفتیم. از دولت پرسیدیم که اگر ما FATF را پذیرفتیم و کامل اجرا کردیم، از شر تحریمها نجات پیدا خواهیم کرد؟ می توانیم روابط خودمان را به صورت عادی با دنیا انجام بدیم؟ دولت صریحاً به ما گفت که ما هیچ تضمینی نمی‌دهیم که برای تحریم‌ها راه‌‎حل پیدا شود. اگر شما ضمانتی ندارید چه حُسنی برای ما دارد؟ حال ما با چه امیدی بیاییم خودمان را در قبال این‌ها، خاضع و خاشع کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: وقتی که ما حساب و کتاب خودمان را شفاف کردیم، مشخص می شود چطور تحریمها را دور می زنیم. ما در همین شرایط میلیاردها دلار مبادله می کنیم و در صنعت پتروشیمی یا فضایی صادرات داریم. مسئولان اصلی FATF، آمریکایی هستند و در حقیقت ما باید تمام اطلاعات خودمان را در اختیار آمریکاییها قرار بدهیم.

میرسلیم تاکید کرد: در چنین شرایطی آن‌ها راهش را پیدا می کنند که چطور تحریمها را تشدید کنند. ما حدس می زنیم که نپیوستن به FATF ممکن است مشکل ایجاد کند، ولی یقین داریم که پیوستن به آن، برای ما مشکل درست می کند.

وی اظهار داشت: در مجمع، موضوع برای همه مشخص است. همه به فکر این هستند که ما کمتر خسارت ببینیم. بحث این نیست که ما ضرر نکنیم. بحث این است که ضرر کدام کمتر است. تکلیف FATF معلوم است. شورای نگهبان رد کرده و مجمع هم این موضوع را به مصلحت نظام ندیده ولی دولت می گوید که شرایط تغییر کرده است. اگر دولت استدلال قوی داشته باشد و ما تجزیه و تحلیل کنیم و قانع شویم، تصویب می شود. خواهان این تجدید نظر هم ما نیستم، دولت است.

میرسلیم یادآور شد: جمهوری اسلامی از این لحاظ که بتواند نیازهای اصلی خودش را برطرف بکند، مشکلی ندارد. وقتی که همچنان تحریمهای آمریکا وجود دارد اصلاً FATF معنایی ندارد. بحث اینکه جمهوری اسلامی نمی خواهد نیست، ما می توانیم در وضع مقررات شفافیت، از آن‌ها سخت‌گیرتر باشیم. این موضوع در حال حاضر باعث می شود که ما با ساده لوحی، خودمان را بیشتر در اختیار دشمن قرار بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پذیرش  FATFیعنی قبول کنیم که فشار تحریم‌ها بر ما تشدید شود. هدف ویژه آن‌ها، براندازی جمهوری اسلامی است و با پذیرفتن FATFاین محقق میشود. بعضیها هم که اصلاً اعتقادی به این چیزها ندارند، می‌گویند که بیایید تن در بدهید، مردم در فشارند. این‌ها اصلاً اعتقادی به نظام ندارند. ما که نمیتوانیم پایههای نظام را سست بکنیم، به جهت اینکه عده ای خیلی اعتقادی ندارند و دایه دلسوزتر از مادر می شوند.

وی تاکید کرد: مناسبات ما با بقیه کشورهای دنیا اشکال مختلفی دارد اما از نوع رفتار دولت، دیگران یک نتیجه گیری می کنند که ما نمی توانیم بگوییم بی‌خود نتیجه گیری کردید. در شرایطی قرار گرفتیم که اروپا به ما محل نگذاشت و بعد سراغ مذاکره با چینی ها رفتیم. با تغییراتی که پیش آمد، ما به کل مذاکره با چینی ها را رها کردیم و سراغ اروپایی‌ها رفتیم. خب چه برداشتی از این کار می‌شود. طرف غیر غربی فکر می کند از او استفاده ابزاری شده است.

یرسلیم تاکید کرد: دولت برای مواجهه با تحریم‌ها، تدبیری اتخاذ نکرده است و مسائل مختلف را به FATF ربط می‌دهد. مثلاً می گویند که به دلیل نپیوستن به FATF، واکسن به ما نمی رسد اما علت سوء مدیریت دولت است. می توانستیم با کوبا و چین برای واکسن وارد کار شویم اما دولت این کار را انجام نداد و  این ربطی به FATF ندارد.

وی گفت: بنده با تصویب این لوایح مخالف هستم، تعریف تروریست از نظر آن‌ها چیست؟ کشورهای حامی FATF علناً گروه‌های تروریستی را در کشورهای دیگر اعمال می‌کنند و سرمنشأ این فعالیت‌ها هستند. ما با شفافیت مخالف نیستیم، خیلی هم عالی هست، ما سنگ شفافیت را به سینه می‌زنیم و از آن دفاع می‌کنیم ولی FATF از شفافیت چه می‌خواهد؟ می‌خواهند متوجه شوند که ما چطور تحریم‌های ظالمانه را دور می‌زنیم؟ اجازه نمی‌دهیم، ما با این مسأله مخالف هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مجلس یازدهم نیز موافق تصویب این لوایح نیست؛ اینقدر این مسأله واضح است، مجلس که هیچ، مردم نیز این را فهمیده‌اند. مردم محقق نشدن رفع مشکلات، از جمله از دست رفتن ارزش پولی به کمتر از یک دهم را لمس کرده‎اند. از نظر عامه مردم و مجلس ضرر این مسأله روشن است، از نظر مجمع نیز این مسأله روشن بوده و روشن‌تر هم شده است./988/د101/ب1

ارسال نظرات