۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۷۲۳۶۵
آیت‌الله اعرافی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی:

مبلغان با آسیب‌شناسی فرهنگ غرب به ارائه نسخه‌های جایگزین بپردازند

مبلغان با آسیب‌شناسی فرهنگ غرب به ارائه نسخه‌های جایگزین بپردازند
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مبلغانی مؤثرند که فرهنگ غرب و آسیب‌هایش را می‌شناسند و در یک رویارویی تمدنی به نقادی عمیق این تفکر می‌پردازند و نسخه‌های جایگزین ارائه می‌کنند.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جلسه تکریم و معارفه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام شعبان زاده، مدیرکل جدید سازمان تبلیغات اسلامی استان قم و حجت‌الاسلام عزت زمانی مدیرکل سابق سازمان تبلیغات استان قم و معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی، مدیرکل سابق سازمان تبلیغات اسلامی قم و معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در آغاز برنامه تکریم و معارفه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی گفت: من از حضور آیت‌الله اعرافی و حجت‌الاسلام والمسلمین قمی و فعالان عرصه تبلیغ تقدیر و تشکر می‌کنم و از آن‌ها بابت کمبود‌ها و کاستی‌ها عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: ظرفیت‌ها و نیاز‌هایی در استان قم وجود داشت که اوج آن در دوران کرونا به‌وجود آمد، فرصتی بود تا ما خودمان را محک بزنیم و ان‌شاءلله حضور ما را در عرصه خدمت به حوزه‌های علمیه و مردم شریف قم که شروع کننده و تکمیل کننده تمدن نوین اسلامی در این شهر مقدس و عزیز هستند، باعث شود تا در هرجایی از این کشور عزیز که باشیم فرصت خدمت به مردم را داشته باشیم.

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه پس از حجت‌الاسلام عزت زمانی به ایراد بیانات خود پرداخت و پس از بزرگداشت نام و یاد شهدای مدافع حرم، حاج قاسم سلیمانی، علامه مصباح و آیت‌الله یزدی گفت: حجت‌الاسلام قمی مدیری بصیر و فعال در صحنه هستند که حضور ایشان در سازمان نوید بخش تحولات و تطوراتی بود و هست؛ از ایشان و همکاران‌شان در سطح کشور و همین‌طور دوستان عزیز در سطح قم و به‌خصوص از بردارمان آقای عزت زمانی که نیروی بسیجی و انقلابی و جهادی هستند صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از همه نهاد‌های تبلیغی و فعالان در عرصه تبلیغ و به‌ویژه گروه‌های جهادی و خیل عظیم طلاب باانگیزه که در عرصه تبلیغ فعال هستند تشکر می‌کنم. هنر ما باید این باشد که این نیروی عظیم جهادی را قدر بشناسیم و بدان افتخار کنیم و اگر کاری از دست ما بر می‌آید برای جهش و پیشرفت آن‌ها انجام بدهیم. بار‌ها در حوادث و وقایع مختلف مانند سیل و زلزله، دیدیم سرمایه حوزه و نهاد دین و این جریان‌های جوشان تبلیغ و فعال در عرصه‌های گوناگون تبلیغی مایه افتخار حوزه هستند.

آیت الله اعرافی با اشاره به خط شکن بودن گروه‌های جهادی حوزوی در کمک به مبتلایان کرونا گفت: اولین باری که گزارشی را در ستاد کرونا از عظمت حضور دوستان جهادی شنیدم که با جانفشانی و با شجاعت و دلیری در صحنه حضور پیدا کردند و آن جو رعب و وحشت آغازین را شکستند، به این امر افتخار کردم و هیچ‌گاه آن خاطره از یاد نمی‌برم. همه ما رهین تلاش‌های این گروه‌های جهادی و تبلیغی در عرصه‌های مختلف هستیم.

وی افزود: کار نهاد‌ها و سازمان‌ها این است که ریلی بگشایند و زمینه‌ای فراهم کنند تا راه برای این عزیزان باز باشد؛ اینها توان بسیار بالایی داشته نیاز به هدایت و برنامه ریزی ندارند. خیلی خوشحال و خوش‌وقتیم که هم جناب آقای قمی و هم آقای عزت زمانی و هم برادر عزیزمان جناب آقای شعبان زاده برآمده از این شجره پاک و از این نهاد پرثمر و مجموعه بسیار پرخیر و برکت هستند؛ برای آقای شعبان زاده آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.

حوزه علمیه؛ رسانه‌ای با رسالت تبلیغ

مدیر حوزه‌های عملیه یک فصل ممیزه و یک فصل مقوم را برای حوزه علمیه بر شمرد و اظهار داشت: بار‌ها عرض شده است که فصل مقوم حوزه، این است که یک رسانه است و فصل ممیز حوزه این است که اهل تبلیغ و بلاغ و ابلاغ است. این هویت و ذات حوزه است، اگر روزی حوزه از این بلاغ و ابلاغ و رسانندگی پیام دین و ارزش‌های متعالی اخلاقی و دینی تهی شد دیگر حوزه نیست و غایت نظام حوزه این است که این معرفت و اندیشه و این پیام در جامعه و جهان انعکاس پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر تبلیغ را به آن معنای آن بگیریم از هیچ عالم دینی و هیچ استاد و پژوهشگر و محقق و صاحب نظر حوزه جدا نیست. از مراجع عالی قدر تا امامان جماعت در همه ابعاد وقتی روحانی‌اند و حوزوی اند که از خود بیرون آمده باشند و به بلاغ پرداخته باشند.

آیت الله اعرافی ۱۰۰ سال اخیر را متفاوت دانست و ابراز داشت: البته حوزه‌ها در طول تاریخ تفاوت‌هایی داشته‌اند، قم در ۱۰۰ سال گذشته در اینکه ذات و شالوده قم بیش از جا‌های دیگر با مقوله تبلیغ و ابلاغ گره خورده، ممتاز است. ذاتش این شد که از خود بیرون بیاید و بر جان و ضمیر و روح و روان انسان و جامعه جهان اثر بگذارد.

وی افزود: امروز ما در آستانه یکصدمین سالگرد حوزه قم هستیم؛ حوزه‌های ما همیشه مبلغ بوده‌اند، ولی این یکصدسال یک پرونده زرین از تبلیغ به معنای عام آن و اثر گذاری حوزه در پیرامون خود در ایران و جهان به شمار می‌آید که این در تاریخ حوزه‌های ما بی‌سابقه است. پدیده اثرگذاری حوزه در آفاق وسیع و ابعاد عمیق در آن ترازی که در قم رقم خورد بی‌سابقه است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به مقاطع مختلف در حوزه‌های علمیه عنوان کرد: ما مقاطع مهمی در تاریخ روحانیت و حوزه‌های علمیه داریم که محقق کرکی، علامه حلی، شیخ طوسی، خواجه نصیر طوسی و بزرگان دیگری که آمده‌اند غیر از تطورات درون حوزه، حوزه تحول ساز، اثر گذار، مبلغ، مدیر، دارای تأثیر ایجاد کردند.

وی افزود: اگر ۷ الی ۸ مقطع مهم تاریخی را در این هزار سال بخواهیم نام ببریم، می‌بینیم که وقتی یک حادثه بزرگ رقم خورده و از یک پیچ تاریخی عبور کردیم و جهشی در اندیشه دینی و گسترش دین رخ داده که عالمانی با روح تبلیغ، با روح مدیریت، با نگاه به بیرون، در صحنه حضور پیدا کردند و صحنه را رقم زدند.
 
خدمات علامه حلی و شیخ طوسی

آیت الله اعرافی به خدمات علامه حلی و خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این دو تا شخصیت در یک مقطع بسیار پیچیده تاریخی یک تطور بزرگ تبلیغی و مدیریتی را پدید آوردند و کاری کارستان انجام دادند و دستگاه غیر دینی بلکه ضد دینی و مهاجم مغول را به یک جریانی در دست خود تبدیل کردند و با استفاده از این موقعیت، ظرفیت عجیبی را ایجاد کردند.

وی ادامه داد: در طول همه این تاریخ، قم یک جایگاه ویژه دارد به ویژه وقتی پدیده ای به نام امام(ره) به وجود آمد. ایشان برآمده از کرسی درس حاج سید عبدالکریم حائری بود و عالمی است که از لحاظ علمی با ۱۰ الی ۲۰ شخصیت بزرگ و تراز اول موازنه دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه به کسوت استادی امام(ره) در عرصه‌های فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر و حدیث اشاره کرد و گفت: با این وجود ویژگی مهم ایشان این بود که یک مبلغ و یک مدیر بود و انسانی بود که جهان را می‌شناخت و در خود توانایی اثر گذاری در پیرامون خود را به وجود آورده بود. این ممیزه امام در اوج بود؛ با درخشش امام و هدایت‌های ایشان، ظرفیت عظیمی که در قم بود، به انقلاب اسلامی مبدل شد که ما در آغاز راه و در آستانه گام دوم قرار داریم.
 
حوزه تمدن‌ساز و اثر گذار باید با عرصه تبلیغ پیوند بخورد

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌های تبلیغی باید این تطور بزرگی که در وجود امام بود محور خود قرار دهند که ادامه دهنده آن رهبر انقلاب است. سازمان تبلیغات و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها وقتی می‌توانند در این زمینه موفق باشند که این مسیر را بپیماند و حوزه قم همچنان باید حوزه تمدن‌ساز، اثر‌گذار و تأثیرگذار و موج آفرین و تحول بخش باشد و همه این‌ها به نحوی با مقوله تبلیغ پیوند و گره خورده اند.

آیت الله اعرافی نگاه عمیق به تبلیغ را مهم دانست و توضیح داد: تبلیغ ما نیازمند نگاهی کلان، تمدنی، راهبردی، علمی و عمیق است. اگر مبلغان ما و جریانات تبلیغی ما دارای یک نگاه کلان و نقشه جامع نباشند کارشان محدود باقی خواهند ماند. وقتی ما می‌توانیم بر ایران و جهان اثرگذار باشیم که جریانات تبلیغی ما از این اندیشه کلان راهبردی برخوردار باشند.

وی افزود: در تمام نظامات آموزشی، رشته‌ها و برنامه‌ها و سایر نظامات باید این روح نگاه تبلیغی با این اندیشه راهبردی رسوخ و نفوذ داشته باشد، این می‌شود تبلیغی که با جهان امروز سازگار است. در تبلیغ، در اصل انقلاب اسلامی آن نگاه تمدنی از یک ارزش بالایی برخوردار است و آن نگاه تمدنی به علم و اندیشه دانش نیاز دارد.
 
حوزه باید تربیت کننده مبلغان صاحب فکر باشد

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مانند طیفی از حوزویان که علم را در فقه و اصول خلاصه می‌کنند نیست عنوان کرد: من تمام اندیشه حوزه را در فقه و اصول خلاصه نمی‌کنم و هر مبلغی باید صاحب علم و آگاهی و پایه فکری و علمی باشد و پایه معرفتی مبلغ باید قوی باشد. حوزه مبلغ سست و کم پایه نمی‌خواهد و حوزه باید مبلغانی را تربیت کند که عمیق، دقیق، صاحب فکر و اندیشه باشند.

وی افزود: بنابراین آن نگاه کلان راهبردی از یک سو و آن عمق و محتوای نسبتا عمیق متناسب با عرصه تبلیغ نکته دوم من است. نکته سوم این است که در اصل انقلاب اسلامی و نظام اسلامی با اقتضائات جدیدی مواجه هستیم و شناخت این اقتضائات و موانع اهمیت بالایی دارد.

آیت الله اعرافی شناخت از دنیا را یکی از شاخه‌های مبلغان دانست و تشریح کرد: یک نکته را بنده زیاد تأکید می کنم این است که مبلغانی می توانند اثرگذار باشند که فرهنگ غرب را بشناسند و آسیب‌های آن را بدانند و ما در یک رویارویی کلان تمدنی قرار داریم و در این رویارویی جریانات تبلیغی از یک غرب شناسی عمیق و نقادی عمیق نسبت به غرب و آن چه که در تار و پود این تفکر وجود دارد باید برخوردار باشند.

وی ادامه داد: این شناخت و آشنایی با این نقاط آسیب زا بسیار اهمیت دارد چراکه در این صورت می توانیم با این مسائل عالمانه و دقیق مقابله کنیم و آن‌ها را هدف گیریم و جایگزین‌های مناسب برای آن قرار دهیم. ما در تبلیغ باید به دقت مراقب باشیم که از شکل گرایی، حرکت‌های صوری، اقداماتی تشریفاتی و ... به شدت پرهیز کنیم و این‌ها تدابیر عمیقی می‌طلبد.
 
سازمان تبلیغات قم از حاشیه به متن آمد

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده در انتهای برنامه به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: از حسن نظر و اعتماد برادر مجاهد، حجت‌الاسلام قمی، نسبت به حقیر سپاسگزارم، از ریاست محترم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله اعرافی به جهت حمایت‌ها و همراهی‌هایی که از این حرکت و از مجموعه گروه‌های تبلیغاتی سراسر کشور داشتند نیز سپاسگزاریم.

وی افزود: از دوستان عزیزمان و همسنگران در جبهه جهادی و انقلابی قم و از تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی تا قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی و سایر دوستان و فعالان جبهه فرهنگی انقلابی قم مانند حجت‌الاسلام رهبر و همه دوستانی که تا به حال در کنارشان و در مقام لبیک به فرمایشات رهبر انقلاب بودیم سپاسگزاریم.

مدیرکل جدید سازمان تبلیغات اسلامی قم با اشاره به دوران مدیریت قبلی اظهار داشت: در دوره مدیریت آقای عزت زمانی مهمترین اتفاق این بود که سازمان تبلیغات در قم از حاشیه به متن آمد. این حرکت جز با مجاهدت و جز با حمایت از جریان انقلابی حاصل نمی‌شد و حفظ دستاورد‌ها و اقدامات برجسته ایشان کار ما را سخت کرده و امیدواریم با تداوم مشورت‌ها و حمایت‌های ایشان و حضرت آقای قمی در سازمان و یاران ایشان در ستاد بتوانیم این حرکت را تداوم بخشیم.

وی ادامه داد: قم پنج مسأله و محور اساسی دارد؛ آقای اعرافی به درستی اشاره داشتند و انتظاری که رهبر انقلاب از مردم قم دارد باید محقق شود و ما باید مردم قم را که پیشگام و پیشران بودند را جلو ببریم و قم کانون اصلاحات اجتماعی در کشور بود و این کانونی بودن مردم قم و حوزه قم باید حفظ و ترمیم و بالنده شود.

حجت‌الاسلام شعبان زاده محور بعدی را حوزه علمیه قم دانست و خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات در دوره جدید ان شاءلله از این حوزه مبارکه ارتزاقش را هم نهادینه و پایدار و هم منظم خواهد کرد؛‌ سازمان دائما به عنوان یک موجود زنده باید از این منبع اندیشه و نیروی انسانی با برکت استفاده کند.
 
قم؛ کانون جریان ولایی کشور / تمرکز سازمان تبلیغات بر حمایت از جریان‌های انقلابی

وی افزود: محور سوم اینکه جبهه انقلابی‌ها در قم است. قم کانون جریان ولایی در کشور است؛ یک وقتی جبهه فرهنگی محدود می‌شود به انقلابی‌های مقیم قم، اهل قم و یک وقتی ما بیش از ده مجموعه ملی سازمان دهنده تخصصی جبهه انقلاب در قم داریم.

مدیرکل جدید سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تمرکز سازمان تبلیغات بر حمایت از جریان‌های انقلابی بیان داشت: تمرکز ما در دوره جدید این خواهد بود که جریان انقلابی قم و بچه‌های جبهه انقلاب، جریان ولایی را بسیج کند؛ سازمان به عنوان حلقه میانی تمرکزش بر این است که هم ظرفیت حاکمیت را به میدان بیاورد و هم ظرفیت مردمی را برای حل مسأله مردم بسیج کنند. ما در تعامل با جبهه فرهنگی و اجتماعی مستقر در قم این مأموریت را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: زائرین قم محور بعدی هستند و ما میلیون‌ها زائر داریم و در کنار تولیت محترم و در کنار حرم مطهر، ما خودمان را موظف می دانیم که نسبت به زائرینی که سالانه از اقصی نقاط کشور و حتی خارج کشور به قم می‌آیند نقش و سهم خودمان را ایفا کنیم. محور پنجم تعامل با دستگاه‌هاست؛ نقطه کانونی تمرکز ما اینجاست که می‌خواهیم با جایگاهی که دستگاه‌ها دارند و ابزاری و قدرتی که در دستگاه‌ها است و با ساختار‌هایی که سبک زندگی مردم را فرهنگ سازی می‌کند، در جامعه بر اصطلاح ساختار‌ها تمرکز کنیم.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده دیگر هدف سازمان تبلیغات را کم اثر کردن جریان‌های معارض و خنثی در استان دانست و گفت: اصلاح سیمای عمومی قم یکی از مأموریت‌های ما خواهد بود که با مشارکت نزدیک دستگاه‌ها و با عملیات جبهه مردمی انقلاب حل آن‌ها را تعقیب خواهیم کرد. سازمان تبلیغات در تقویت و حمایت بی شائبه از جریان ولایی کوتاه نمی‌آید و شفاف و روشن فعالیت می کند. حتی باید سازمان تبلیغات برنامه داشته باشد تا جریان معارض و خنثی در برابر انقلاب را کم اثر کند و این یکی از سیاست‌های حاکم بر حرکت اداره کل خواهد بود./پ200/ف

خبرنگار: محمدحسین کتابی
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات