۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۷۲۳۶۷
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

حوزه و دانشگاه باید به سمت تدریس و تحصیل مسائل کاربردی جامعه هدایت شوند

حوزه و دانشگاه باید به سمت تدریس و تحصیل مسائل کاربردی جامعه هدایت شوند
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تأکید بر حرکت مجامع علمی به سمت مباحث کاربردی، گفت: حوزه‌ و دانشگاه‌ باید به سمت تدریس مسائل کاربردی‌تر جامعه هدایت شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در دیدار مسؤولان دانشگاه علمی کاربردی استان، اظهار کرد: علم و دانش دارای آثار مختلفی است، به‌گونه‌ای که یا اثر فرهنگی و تربیتی داشته و باعث تغییر فرهنگی جامعه می‌شود و یا باعث پیشرفت و آبادانی جامعه می‌شود؛ اما اگر علم و دانشی این نتایج را در پی نداشته باشد سرگرمی صرف بوده و فاقد اثر چندانی خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس باید بکوشیم علم‌آموزی و دانش‌اندوزی ما در نوع نگاه و رفتارهای افراد و جامعه اثر فرهنگی و تربیتی و تحولی داشته باشد و سبب پیشرفت و نوآوری و ابداع و اختراع در زمینه‌های مختلف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری که رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی نیز هست، در ادامه با اشاره به حرکت مجامع علمی و دینی به سمت مباحث کاربردی، ادامه داد: امروز در حوزه‌های علمیه نیز مباحث روزبه‌روز در حال تغییر بوده و متولیان آن به دنبال مباحث کاربردی‌تر جامعه می‌روند، مباحثی که مضاف بر نقش و اثر تربیتی، در جامعه نیز کاربرد بیشتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی تدریس و تحصیل در حوزه‌های علمیه صرفاً مباحث احکام و نماز و روزه و امثال آن بود؛ اما الآن مجتهدین در درس خارج به مباحثی نظیر بیمه، بانکداری، حکومت‌داری و شئون مختلف آن و سایر جنبه‌های جدید می‌پردازند و تلاش می‌شود هر دو حوزه با هم مدنظر قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اضافه کرد: باید هم در حوزه و هم در دانشگاه‌ها رویه به همین صورت باشد و به دنبال دانشی باشیم که کاربرد بیرونی و خارجی بیشتری داشته باشد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی در ادامه افزود: به عنوان مثال با توجه به اینکه 39 درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است، دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند در این زمینه تأثیرگذاری فراوانی داشته باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی در این راستا می‌تواند سبب تحول در استان شده و با زمینه‌سازی برای افزایش ارزش افزوده تولیدات داخلی و توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی محصولات کشاورزی، این زنجیره را کامل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: باید علم را پلی برای پیشرفت و تکامل مردم و جامعه خود قرار دهیم و دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند در این زمینه بیش از پیش در استان فعالیت کند./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات