۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۷۲۳۸۰
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

تصمیم‌گیری در مورد مراسم فاطمیه با توجه به مسائل درمانی و معنوی انجام شود

تصمیم‌گیری در مورد مراسم فاطمیه با توجه به مسائل درمانی و معنوی انجام شود
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: باید کسانی در مورد فاطمیه تصمیم بگیرند که افزون بر توجه به مسائل بهداشتی مقابله با کرونا، به مباحث معرفتی و دینی هم توجه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان که با موضوع مراسم ایام فاطمیه دوم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام (ص)، به تبیین آثار محبت به حضرت زهرا (س) پرداخت.

وی افزود: حضرت محمد (ص) خطاب به سلمان، می‌فرماید: «حُبُّ فاطِمَةَ یَنْفَعُ مِائَةً مِنَ المَواطِن اَیْسَرُ تِلْکَ المَواطِنِ المَوتُ والقَبْر و المیزانُ والصِّراطُ والُمحاسَبَةُ» و تأکید می‌کند محبت فاطمه در صد جا سودمند است که آسان‌ترین آن‌ها هنگام مرگ و ورود به قبر، هنگام سنجش اعمال و برانگیخته شدن و گذر از پل صراط و محاسبه اعمال است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به اهمیت گرامیداشت مراسم فاطمیه، با بیان اینکه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب ما رزق تمام سال خود را از فاطمیه می‌گیریم، اضافه کرد: اگر می‌بینیم سردار سلیمانی به این رتبه از معرفت و عرفان می‌رسد که خود مکتب ساز می‌شود، یکی از دلایل آن عشق و ارادت سردار دل‌ها به حضرت فاطمه (س) و تأکید ویژه این شهید بر برگزاری جلسات عزاداری حضرت فاطمه (س) است؛ به‌گونه‌ای که منزل شخصی خود در کرمان را وقف عزاداری و ترویج سیره آن حضرت کرده بود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی در ادامه اظهار کرد: بر این اساس با توجه به جایگاه و اهمیت مراسم فاطمیه، انتظار می‌رود مسئولان تصمیم‌گیرنده برای برگزاری یا عدم برگزاری مراسم این ایام، با واقع‌بینی با موضوع مواجه شوند.

وی با بیان اینکه در این زمینه ترازی که رهبر معظم انقلاب در بحث شب‌های قدر مطرح کردند راهگشا است، تصریح کرد: بر این اساس باید کسانی در مورد برگزاری یا عدم برگزاری مراسم فاطمیه تصمیم بگیرند که در تصمیم‌گیری خود افزون بر توجه به مسائل بهداشتی و مقابله با کرونا، به مباحث معرفتی و دینی هم توجه کنند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سلامت مردم در اولویت است؛ اما این‌گونه نباشد که هرکجا مراسم و هیئت مذهبی دایر شود سروصدای برخی بلند شود که این برنامه‌ها شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد؛ اما هم‌زمان در سایر جاها فعالیت‌ها بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جریان باشد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: در ماه محرم و ایام غدیر با همکاری نهادهای مذهبی و فرهنگی کاروان‌های شادی غدیر و عزای محرم در استان راه‌اندازی شد که کار ویژه‌ای بود و باید تداوم یابد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: شایسته است برنامه عزاداری در مقابل خانه شهدا با فاصله‌گذاری اجتماعی که در محرم امسال در بجنورد و برخی دیگر از شهرهای استان برگزار شد، تکثیر شود و رسانه‌ها و صداوسیمای استان نیز بیش از پیش به انعکاس این مراسمات بپردازند.

وی با بیان اینکه همچنین پیشنهاد می‌شود فضاسازی شهری به‌صورت ویژه مدنظر قرار گیرد، گفت: در این راستا حوزه علمیه استان آماده است فایل لایه باز بروشورهای فاطمیه را در اختیار نهادها قرار دهد تا در فضاسازی مورد استفاده قرار گیرد./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات