۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۷۲۳۹۳
آیت الله مظاهری:

رسیدن به توحید افعالی بسیار دشوار و ارزشمند است

رسیدن به توحید افعالی بسیار دشوار و ارزشمند است
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر کسی از شیطان تبعیت کند به توحید عبادی نرسیده است، برای رسیدن به توحید افعالی باید جز خدا کسی را در جهان مؤثر نبینیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود، با بیان اینکه مخاطب ما در سوره حمد خداوند است، گفت: در نماز سوره حمد می‌خوانیم تا با خدا گفتگو کرده و مکالمه بین عبد و خداوند صورت بگیرد.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: در سوره حمد جمیع صفات برای خداوند درست می‌شود، سلطه خاص در روز قیامت و صفات رحمانیت و رحیمیت، همگی صفات بارزی برای خداوند متعال است، تا «ایاک نعبد و ایاک نستعین» دو مشکل حل شده است، یعنی همان توحید ذاتی و قائل شدن به اینکه در این جهان خدا هست و توحید صفاتی به این معنا که قائل شود به اینکه خداوند دارای جمیع صفات است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» برای اعتراف به توحید افعالی و عبادی است، اظهار کرد: این آیه یعنی اینکه بنده هیچکس جز خداوند نیستیم و کسی را جز خداوند نمی‌پرستیم، همه ما فقط بنده خداوند هستیم و این توحید عبادی اگر درست بشود خیلی کارها درست خواهد شد اما مشکل است.

وی در ادامه افزود: اگر انسان بتواند توحید عبادی را درست کند به مقصود و هدف خود رسیده است، اگر در زندگی گناه کنیم به توحید عبادی نرسیده ایم، قرآن کریم می‌فرماید هرکسی از شیطان پیروی کند توحید عبادی ندارد و نتوانسته است به این مرتبه برسد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اینکه هوا و هوس خدای برخی افراد است، تصریح کرد: بنابر فرموده قرآن کریم، کسی که هوا و هوس و خواسته دل او را برده باشد ایاک نعبد او دروغ است، کسی به توحید عبادی رسیده است که فقط تابع خداوند باشد نه تابع شیطان درون و هوا و هوس خود، انسانی بنده خداوند است که از کسی جز خداوند تبعیت نکند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: باید فقط بنده خدا باشیم و این توحید عبادی است، اما «ایاک نستعین» که توحید افعالی است بسیار مشکل‌تر از توحید عبادی است، توحید افعالی یعنی من مؤثر در این جهان نمی‌بینم به غیر از تو و این به سادگی ممکن نخواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردم توحید افعالی ندارند و بنده‌ای که حقیقتا موحد باشد بسیار کم است، انسان زمانی به این مرتبه رسیده است که خود را در زندگی هیچ بداند و بداند خداوند همه چیز است، انسان موحد کسی است که غیر از خدا چیزی نبیند و قرآن کریم این را از ما می‌خواهد.

حضرت آیت الله مظاهری توحید افعالی را مرتبه مهمی از ایمان توصیف کرد و گفت: حیات واقعی مال خداوند است و مابقی انواع حیات همه تزلزلی است، اینکه ادعا کنیم چیزی را جز خداوند مؤثر نمی دانیم بسیار دشوار است و رسیدن به این مرتبه بسیار مهم و ارزشمند است.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: اگر ولایت انسان درست بشود دیگر مسائل را هم می توان درست کرد، با ولایت باید بگوییم «ایاک نعبد و ایاک نستعین» ما می‌گوییم مؤثری در این جهان نیست غیر از خداوند و فقط خداوند را عبادت می‌کنیم و این چیزی است که تمام اهل بیت(ع) و بندگان خاص خداوند می‌گویند، به همین دلیل است که نماز اول وقت می خوانیم، برای اینکه با این بندگان خالص و خاص خداوند همراه باشیم.

وی با تأکید بر اهمیت نماز اول وقت، تصریح کرد: نباید برای به تأخیر انداختن نماز اول وقت بهانه تراشی کنیم، بلکه با انسان‌های خاص و بندگان خالص خداوند باید همراه و همزبان بشویم تا خداوند «ایاک نعبد و ایاک نستعین» ما را بشنود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات