۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۷۲۴۵۳
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

مسأله صدور و ظهور حیات روحی انسان

مسأله صدور و ظهور حیات روحی انسان
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند حیات روحی را در دین قرار داده است و این حیات از سوی خداوند صادر و از سوی پیامبر اکرم(ص) ظاهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مسجد امام حسین(ع) اصفهان، با بیان اینکه دین برای احیای روح انسان آمده است، گفت: دین روح انسان را زنده می‌کند و کسی که به حقایق جهان باور و اعتقاد داشته باشد زنده روحی است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: ریشه حقایق جهان خداوند متعال است، خداوند قائم بالذات است و دیگر حقایق جهان هرچه هست قائم به خداوند است، ما در جهان چیزی را نداریم که هستی آن وابسته به خودش باشد، بلکه همه چیز وابسته به خداوند هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها خداوند است که قائم بالذات است، اظهار کرد: خداوند خالق و هرآنچه که هست مخلوق است، ما مخلوقات از خود چیزی نداریم و همگی هیچ هستیم، البته این هیچ آن چیزی که سوفسطاییان می‌گفتند نیست، چرا که آنها معتقد بودند همه چیز توهم است و واقعیتی ندارد در صورتی که این دیدگاه اشتباه است، جهان و مخلوقات وجود دارند اما قائم به خداوند است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، خاطرنشان کرد: همه چیز هستی اگرچه واقعیت دارد اما مستقل از خداوند نیست، نه حدوث ما و نه بقا ما از ما نیست، ما همه فقیر هستیم و محتاج به خداوند و بقا ما نیز وابسته به خداوند است.

آیت الله مهدوی وحدت را ویژگی حق عنوان کرد و گفت: حق هیچوقت دو چیز نیست اما باطل تکرار می‌شود، در آیه 153 سوره انعام خداوند می‌فرماید صراط مستقیم یکی است و از آن تبعیت کنید و از راه‌های انحرافی تبعیت نکنید، امام زمان(عج) یکی است اما دروغگوها متعدد هستند، باطل اصلا وجود ندارد به همین دلیل متعدد می‌شود چون ادعایی است.

وی حیات روحی انسان را نیازمند باور حقایق دانست و تصریح کرد: دین آمده است که ما را به حقایق وصل کند، لذا کسی که حقیقت‌ها را باور ندارد یک مرده روحی است، روایت می‌گوید کافر مانند مرده است، جسم او زنده است اما روح او حیات ندارد و مانند مرده است، اگر کسی سایه را قبول کند اما صاحب سایه را قبول نکند آیا انسان عاقلی محسوب می‌شود؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه دین به انسان حیات روحی عطا می‌کند، اظهار کرد: معطی حیات بنابر آیه 24 سوره انفال پیامبر اکرم(ص) و در آیه 17 سوره حدید معطی حیات را خداوند معرفی می‌کند، این موضوعی است که بررسی آن حقایق بسیاری را می‌تواند مشخص کند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: آنکه ما را دعوت به دین می کند تا روح ما زنده شود پیامبر اکرم(ص) است، اما در آیه 17 سوره حدید می‌فرماید خداوند زنده می کند زمین را پس از مرگش، سؤال این است، معطی حیات پیامبر است یا خدای متعال؟ جواب این است که در این جهان هیچ موجودی غیر از خداوند قائم به ذات نیست و وقتی این را به خوبی درک کنیم، متوجه می‌شویم پیامبر اکرم(ص) از خودشان به صورت مستقل نمی تواند به کسی حیات ببخشند و فقط خداوند است که مستقل در اعطای حیات است.

وی با بیان اینکه یک صدور داریم یک ظهور داریم، اظهار کرد: صدور حیات به دست خداوند است و ظهور آن به دست پیامبر اکرم(ص) صورت می‌گیرد، حیات یکی است اما خداوند آن را صادر می‌کند که ما آن را نمی‌بینیم ولی پیامبر اکرم(ص) آن را ظاهر می‌کند و ما آن را می‌بینیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، حیات روحی را عطا شده از سوی خداوند عنوان کرد و گفت: حیات جسمی فرصتی است برای کسب حیات روحی از طریق عقلانیت و عبودیت، خداوند جسم نیست که مستقیم با ما حرف بزند تا حیات روحی پیدا کنیم بلکه از طریق پیامبر اکرم(ص) ما را دعوت به حیات روحی می‌کند./1304/

 

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات