۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۷۲۵۲۸

بررسی پیروزی انقلاب اسلامی از نگاه مشاور ارشد آمریکا

بررسی پیروزی انقلاب اسلامی از نگاه مشاور ارشد آمریکا
انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب همه چیز فرو می ریزد نوشته رضا آذری شهرضایی، را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت نزدیک شدن به مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا، کتابی در زمینه علل پیروزی انقلاب اسلامی از دیدگاه، مشاور ارشد شورای امنیت ملی آمریكا، در دوره ریاست جمهوری کارتر خدمت دوست داران کتاب معرفی می شود.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، موجب حیرت و سردرگمی اغلب ناظران و تحلیل‏گران بین‏ المللی شد. از آن‏جا كه این انقلاب از سوی یك مرجع بلندپایه‏ مذهبی - بدون وابستگی به شرق و غرب - رهبری می‏ شد و از سوی دیگر، رژیم شاه، به دلیل برخورداری از درآمد سرشار نفت در بعد داخلی و حمایت آمریكا و كشورهای غربی در بعد بین ‏المللی، در اوج اقتدار ظاهری خود به سر می‏ برد، پیروزی انقلاب اسلامی در چنین شرایطی قابل پیش‏بینی نبود.

به همین دلیل، هنگامی كه انقلاب به روزهای پیروزی خود نزدیك می‏ شد و هیچ نیرویی نمی ‏توانست در برابر آن مقاومت نماید، رژیم پهلوی و حامیان آن، متوجه عمق حادثه شده و تلاش‏ های بسیاری را به منظور حفظ رژیم انجام دادند؛ از جمله‏ این اقدامات، تعویض پی‏ درپی نخست‏ وزیران، روی كار آوردن نظامیان، گفت‏ وگو با لیبرال‏ ها و سكولارهای جبهه‏ ملی و در نهایت، خروج شاه از ایران و تشكیل شورای سلطنت در بعد داخلی و برگزاری كنفرانس گوادلوپ در راستای جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی رژیم سابق در بعد بین‏ المللی بود.

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب همه چیز فرو می ریزد نوشته رضا آذری شهرضایی، را به چاپ رسانده است.

آنچه در این کتاب می خوانید

در مورد این کتاب باید گفت مؤلف این كتاب، گری سیك، مشاور ارشد شورای امنیت ملی آمریكا در دوره‏ ریاست‏ جمهوری كارتر است كه خود از نزدیك ناظر وقایع دوران پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. در این كتاب، ضمن بررسی روند شكل‏ گیری، استمرار و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، علل سقوط رژیم پهلوی از دیدگاه خود را تبیین نموده است.

در این کتاب چگونگی استقرار و تأسیس جمهوری اسلامی ایران و تحولات سیاسی سال‏ های اولیه‏ پیروزی انقلاب، بویژه تسخیر لانه‏ جاسوسی آمریكا در ایران و بحران 444 روزه‏ گروگان‏گیری را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. آن‏چه در این میان اهمیت دارد و یكی از انگیزه ‏های اصلی ترجمه و انتشار این اثر به شمار می‏ رود، بیان سردرگمی هیأت حاكمه‏ آمریكا و ناتوانی آن‏ها در جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ رژیم شاه و تحمیل خواسته‏ های خود بر حكومت نوپای جمهوری اسلامی ایران از یك سو و رهبری قاطعانه، شجاعانه، سازش ‏ناپذیر، بی‏نظیر و معجزه ‏آسای امام خمینی از سوی دیگر، از زبان یكی از اعضای سیاست‏گذاری هیأت حاكمه‏ی آمریكا می ‏باشد.

گری سیك در دوران انقلاب و بحران گروگان‏گیری به عنوان مشاور ارشد كاخ سفید در امور مربوط به ایران فعالیت داشت. او یكی از كارمندان پركار شورای امنیت ملی بود و در طول سال‏ های فعالیتش دوران زمام‏داری سه رئیس‏ جمهور یعنی فورد كارتر و ریگان را تجربه كرد. گری سیك دارای درجه‏ كاپیتانی از نیروی دریایی آمریكا و هم‏چنین مدرك دكتری علوم سیاسی از دانشگاه كلمبیا است. او هم‏ اكنون با "بنیادفورد" همكاری دارد و در آن‏جا مسؤول بخش سیاست خارجی آمریكا است. وی هم‏چنین با درجه استادیاری در دانشگاه كلمبیا مشغول تدریس در زمینه‏ مسائل مربوط به سیاست خاور میانه می ‏باشد.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند به نشانی: تهران، خیابان دكتر شریعتی، پایین‌تر از میدان قدس، مركز اسناد انقلاب اسلامی، تماس با دفتر فروش کتاب: 02122211174 مراجعه کنند./826/

ت/ بررسی پیروزی انقلاب از نگاه مشاور ارشد آمریکا

ارسال نظرات