۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۷۲۵۳۷
عضو شورای عالی حوزه های علمیه:

ایده های آیت الله مصباح بسیاری از خلأهای موجود در علوم اسلامی را پر کرد

ایده های آیت الله مصباح بسیاری از خلأهای موجود در علوم اسلامی را پر کرد
آیت الله رجبی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی نگاه ژرف نگرانه به علوم اسلامی انسانی داشت، گفت: ایده های ایشان بسیاری از خلأهای موجود در زمینه علوم اسلامی را پر کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی که به همت سازمان بسیج دانشجویی در تالار اجتماعات سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، به تبیین ابعاد علمی و شخصیتی آیت الله مصباح یزدی پرداخت و گفت: در طلیعه پیام تسلیت، رهبر معظم انقلاب، علامه مصباح یزدی را با صفت عالم ربانی توصیف کرده اند.

آیت الله رجبی با بیان این که علامه مصباح یزدی در علوم مختلف اسلامی و انسانی صاحب نظر بود، افزود: این عالم فرزانه در فقه، اصول، تفسیر، منطق و فلسفه استاد مسلم بود و در علوم جدید همچون روانشناسی، سیاسی، اجتماعی فلسفه، ورود و خروج، ایده و نظرات ایشان در این علوم مختلف اعجاب انگیز است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز کرد: آیت الله مصباح یزدی تحصیل، تدریس سخنرانی و آثار علمی خود را بر اساس نیازهای دینی و مسائل جامعه انتخاب کرده بود.

وی با بیان اینکه این عالم فرزانه در علوم مختلفی نظریه پرداز بود، بیان کرد: برخی نظریه های این عالم فرزانه تحول بسیاری در علوم و معضلات اجتماعی و سیاسی ایجاد کرد، از این رو نیاز است که سالیانی طولانی نظریات و ایده های علامه مصباح یزدی استخراج شود و با تبیین ایده های ایشان به برنامه راهبردی برای جامعه دست پیدا کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز کرد: علامه مصباح یزدی رویکرد نقدانه خود را با نهایت ادب، تواضع و متانت علمی در علوم مختلف و مسائل علمی داشت و نظریات و نوآوری هایی در مسائل علمی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی مباحث و مسائل تفکرات عمیق خود را به صورت نظامند و ساختارمند ارائه کرده بود، گفت: این عالم بزرگوار، مجموعه معارف قرآن را نظام ساز و ساختارمند تنظیم کرده بود و با اولویت بندی دقیق به ارائه بحث در این مباحث پرداخته بود.

آیت الله رجبی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی نگاه ژرف نگرانه به علوم اسلامی انسانی داشت، افزود: ایده های ایشان بسیاری از خلأهای موجود در زمینه علوم اسلامی را پر کرد و همچنین این عالم در عرصه تهذیب اخلاق از اساتید به قله های عرفانی رسیده بود و ایشان یک شخصیت بی نظیر در علوم عرفانی بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: درباره علامه طباطبایی می گویند که تفسیر المیزان را تنها با فکر خود ننوشته است، بلکه از علوم لدنی نیز بهره برده و همچنین علامه مصباح یزدی علاوه بر علوم اکتسابی، از علم نوری نیز بهره برده بود.

آیت الله رجبی بیان کرد: هم دوره ای ها و دوستان این عالم از تهجدات شبانه نقل می کردند که حالات معنوی بسیاری در ایشان ایجاد می شد و خداوند به ایشان علم نوری را عطا کرده بود.

وی با بیان اینکه طرح ولایت بر اساس تجربه 50 سال آیت الله مصباح یزدی راه اندازی شد، گفت: بسیاری از دانش پژوهان از این طرح و حضور ایشان بهره بردند، از این رو اندیشه های ایشان سبب تحول شگرفی در جامعه شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز کرد: هیچ زمانی آیت الله مصباح یزدی، افراد را دعوت به خود نکرده بود، بلکه همه را به مسیر الهی و درگاه الهی دعوت می کرد.

آیت الله رجبی بیان کرد: هیچ زمانی استهزاء و تهمت و اهانت به شخصیت آیت الله مصباح یزدی تأثیری بر ایشان نگذاشت و همواره این عالم جایی که احساس وظیفه می کرد، جانانه به میدان عمل می آمد.

وی به یادآوری چندین توصیه از آیت الله مصباح یزدی برای نسل جوان پرداخت و گفت: همواره علامه مصباح یزدی توصیه می کردند که در مسائل، کارشناسی شده و با مشورت با بزرگان عمل کنید، هیچ گاه عجولانه تصمیم نگیرید و کارها را خالصانه و مخلصانه برای خدا انجام دهید و همواره توسل به اهل بیت داشته باشید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
آنکس که نفاق را به وحشت انداخت
علامه محمدتقی مصباح است
0
0