۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۶۷۲۵۴۵
آیت‌الله سیفی مازندرانی مطرح کرد؛

‌بیان روان براهین عقلی توسط علامه مصباح یزدی همچون شهید مطهری

‌بیان روان براهین عقلی توسط علامه مصباح یزدی همچون شهید مطهری
آیت الله سیفی گفت: کسی جز شهید مطهری و آیت الله مصباح را سراغ ندارم که مسائل فلسفی، کلامی و براهین عقلی را به گونه‌ای ساده بیان کنند که تمامی مردم سخن آنان را بفهمد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله سیفی مازندرانی در گفت‌وگویی گفت: دفاع از عالم ربانی و تجلیل و تکریم او علاوه بر اینکه سنت اهل بیت عصمت بوده است، مصداق تعظیم شعائر الهی نیز به شمار می‌رود همانطور که خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: (و من یعظم الله شعائر الله فانها من تقوی القلوب) در حقیقت تعظیم شعائر الهی از قلب طاهری نشأت می‌گیرد که خالی از هوا و هوس‌های دنیایی و حب و بغض‌های مادی باشد.

وی افزود: در زمان امام صادق (ع) شخصی از معاصرین زمان ایشان خدمت حضرت رسیدند و نسبت به زراره و محمد بن مسلم که از راویان حدیث و فقهای حضرت بودند بدگویی کردند، حضرت در جواب آنان فرمودند که شما درباره کسانی بدگویی کردید که ستارگان هدایت برای بندگان و حافظان دین جدم رسول خدا هستند؛ ایشان در دفاع از این فقیهان که در قید حیات هم بودند گریستند و آنان را کسانی معرفی کردند که برکات آسمان و زمین به یمن وجود آنان نازل می‌شود.

این استاد در خارج حوزه افزود: امام (ع)، معصوم بوده و مقام ایشان قابل مقایسه با زراره و امثال او نیست اما حضرت با این حال خود را موظف می‌دانستند تا از راویان حدیث و فقیهان شیعه در مقابل کسانی که چشم دیدن این ستارگان را نداشتند دفاع کند. این هجمه‌ای که به آن بزرگواران انجام می‌شود واقعاً گریه‌آور است و به درستی یکی از این شخصیت‌هایی که در زمان کنونی ما مصداق این روایت است جناب آیت الله مصباح یزدی است.

اطمینان و آرامش در تلاطم درگیری‌های سیاسی

وی با اشاره به هجمه‌های فراوانی که بدخواهان نسبت به آیت الله مصباح یزدی داشته‌اند بیان کرد: در حقیقت این عالم ربانی است که مرزهای بین حق و باطل را تبیین می‌کند، حقایق عالم را می‌شکافد و حکمت‌ها را بازگو می‌کند تا مردم و متعلمین راه را از چاه تشخیص دهند و در چاه نیفتند و غرق در ذلت و معصیت نشوند.

آیت الله سیفی مازندرانی تاکید کرد: برحسب سنت اهل بیت (ع) و تعظیم شعائر، سخن راجع به عالما ربانی و مردان با فضیلت، خصوصاً جناب آیت الله مصباح یزدی را با توجه به هجمه‌هایی که به ایشان شده است ماجور می‌دانیم.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: (هو الذی انزل سکینته فی قلوب المومنین) این معجزه الهی و مظهر قدرت پروردگار را هیچ کسی نمی‌تواند در قلب شما داخل کند. تأمل و تعقل صحیح که احساس بر آن عقل قالب نباشد، نیاز به سکینه و آرامش قلبی و وقار دارد.

آیت الله سیفی مازندرانی، خبرگزاری رسا

آیت الله مصباح یزدی استادی حلیم و شکیبا

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به سکینه و وقار به عنوان یکی از ویژگی‌های روحی آیت الله مصباح یزدی گفت: گرفتن تصمیم درست و تشخیص راه درست و هدایت امت در زمان اضطراب جنگ و امواج متلاطم درگیری‌های سیاسی که در طول انقلاب، خصوصاً بعد از رحلت حضرت امام (ره) داشته‌ایم نفس آرام و مطمئن می‌خواهد. عالم ربانی است که می‌تواند راه را از چاه به مردم نشان دهد.

وی با اشاره به این قاعده تکوینی و لایتخلف است که فکر و اندیشه صحیح در گرو سکینه و وقار نفسانی است گفت: زمانی که این مرد بزرگ لب باز می‌کند، تدریس می‌کند، سخن می‌گوید و برنامه دارد، انسان از صحبت‌های حکمت‌آمیز ایشان بهره مند می‌شود.

استاد درس خارج حوزه یکی دیگر از خصوصیات ایشان حلم و شکیبایی بسیار دانست و گفت: معروف است که آقای بروجردی هرگاه از اشکال گرفتن شاگردان عصبانی می‌شدند نذر می‌کردند به خاطر این عصبانیت یک هفته روزه بگیرند اما بنده هیچ گاه ندیده‌ام که آیت الله مصباح نسبت به شاگردی که از ایشان اشکال گرفته است عصبانی شود.

وی افزود: حلم و شکیبایی صفت بسیار مهمی است و آبی است که آتش غضب را خاموش می‌کند. همانطور که در صفات ائمه (ع) می‌خوانیم آنان منتهی درجه حلم و شکیبایی هستند.

آیت الله سیفی مازندرانی گفت: ائمه (ع) در عقل سرآمد دیگران‌اند اما آن حضرات همان براهین عقلی را تنزل داده و در سطح مردم بیان می‌کردند. در کتاب توحید شیخ صدوق، حضرت زمانی که با زنادقه زمان خودشان در اصل توحید، مبدا و معاد و هستی استدلال می‌کردند، بسیار متین اما کاملاً استدلالی پاسخ می‌دادند به طوری که هرکس کلام حضرت را گوش دهد به سادگی متوجه مفهوم آن می‌شود.

وی افزود: آن متکلم، فقیه و فیلسوفی که با الفاظ پیچیده ادله عقلیه را برای مردم القا کرده ادا رسالت نکرده است. علما و فلاسفه ما باید شهید مطهری و آیت الله مصباح را در این زمینه سرمشق خود قرار دهند. این مسئله برای حوزه علمیه و مدعیان فلسفه و کلام ضروری است.

بیان سلیس و روان براهین عقلی همچون شهید مطهری

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به تفاوت ائمه معصومین (ع) با فلاسفه در بیان مفاهیم عقلی گفت: بنده کسی جز شهید مطهری و آیت الله مصباح را سراغ ندارم که مسائل فلسفی، کلامی و براهین عقلی را به گونه‌ای ساده و سلیس بیان کنند که تمامی مردم سخن آنان را بفهمد، همان طور که می‌بینید این دو بزرگوار از قبل انقلاب تاکنون نقش مهمی در پاسخگویی به شبهات نوجوان و جوانان داشته‌اند.

وی افزود: مرزبندی ایشان بین تعبد و تعقل بسیار روشن و دقیق است. شهید مطهری و علامه مصباح بین تعقل و تعبد را جمع کردند. آن بزرگواران مسائل عقلی است را به گونه‌ای بیان کردند که با ظواهر شرع و آیات و روایات التیام پیدا می‌کند و از طرف دیگر بسیاری از آیات و روایاتی که موضوع آنها حکم عقلی است را به‌گونه‌ای توضیح دادند که هیچ تضادی بین حکم عقل و شرع احساس نشود.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: آنها موضع‌های عقلانی شرع را برای عموم مردم بیان کردند و حکم عقل و شرع را در یک راستا التیام بخشیدند که کار بسیار مهمی در حد زنده کردن انسان است.

آیت الله سیفی مازندرانی، خبرگزاری رسا

رکن اساسی در دفاع از ولایت

وی با اشاره به ولایت مداری آیت الله مصباح یزدی گفت: آیت الله مصباح از اول انقلاب واقعاً یک رکن رکین در حمایت از ولی امر هستند و آنی از خط ولایت تخطی نکرده‌اند. که خصوصیت از برجسته صفات فضائل ایشان است.

آیت الله سیفی مازندرانی ادامه داد: مهم‌ترین ثمره فقهی که بر مسئله ولایت فقیه مترتب می‌شود، شرط بودن حمایت از ولی امر در اصل مشروعیت منصب مرجعیت تقلید است مرجعیت تقلید شیعه، یک منصبی الهی و توقیفی است که نیاز به جعل شرعی و قیام حجت توقیفی دارد و حجت مشروعیت آن برای شیعه نصوص اهل بیت (ع) است که مشروعیت منصب مرجعیت تقلید را در کنار ولایت فقیه بر حکومت، قضا یا افتا اثبات می‌کند.

وی افزود: آیا این نصوصی که حضرات معصومین (ع) در مشروعیت مرجع تقلید را اعلام کرده‌اند می‌تواند مرجعیت آن فقیهی که راهش را از ولی امر شرعی جدا کرده و او را در مقاطع و مواضع مهم سیاسی حمایت نمی‌کند را اثبات کند؟

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: وقتی یک فقیه جامع شرایط فتوا و رهبری متولی امر حکومت شود و با رأی مردم تمکن بر اقامه دین الهی پیدا کند، مساعدت او بر همگان واجب می‌‎شود. بقیه فقها هرچند که اعلم باشند بدون رأی مردم قدرت بر اقامه دین الهی در بستر جامعه نخواهد داشت چون این کار حمایت مردم را می‌خواهد.

وی افزود: آمریکا و صهیونیست و استکبار جهانی هرگز یک ثانیه اجازه نمی‌دهند که حدود الهی را اجرا کنیم زیرا برخلاف سیاست‌های آنان است طواغیت هرگز مجال اجرای اقامه دین الهی را به هیچکس نمی‌دهند و الان هم این را می‌بینیم.

آیت الله سیفی مازندرانی گفت: نصوصی که مرجعیت تقلید را تشریع می‌کند فقیهی که راهش را از ولی امر شرعی مسلمین جدا کرده و او را حمایت نمی‌کند و سیاست مستقلی برای خود گرفته است را شامل نمی‌شود. آیات شریفه قرآن مجید مردم به اقامه دین و تفرقه نکردن در آن امر می‌کند و این حکم مانند حکم اقامه نماز عام بوده و همه مردم را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: بنابراین (اقیموا الدین) ولی فقیه، سایر فقهایی که منصب مرجعیت دارند، فقهایی که در حوزه درس می‌خوانند و تدریس می‌کنند و تمامی مردم را شامل می‌شود و هیچکس نمی‌تواند غیر از این را از این آیه استفاده کند بنابراین نصرت، حمایت و پشتیبانی ولی امر شرعی به دلیل این آیه و ادله دیگری که مجال گفتن آن نیست واجب می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
این خبر سخت بود، سنگین بود
تا شنیدیم، بی قرار شدیم
روح علامه تا خدا پر زد
داغ دیدیم، داغدار شدیم
2
0