۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۵۵۷
آیت الله مهدوی:

مرگ سرانجام آرزوهای بلند است

مرگ سرانجام آرزوهای بلند است
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: نباید آرزوهای بلند مهار انسان را در دست بگیرند، حرص و طمع عامل آرزوهای طولانی است که پایانی جز مرگ ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در مدرسه علمیه ملاعبدالله اصفهان، با بیان اینکه انسان نباید مهار خود را به دست آرزوهایش بدهد و آرزوهای طولانی برای خود درست کند، گفت: کسی که اختیارش در دست آرزوهای طولانی او باشد مانند کسی است که اختیارش در دست مرکب او باشد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: بنابر روایت کسی که آرزوهای بلند داشته باشد به مقصد نخواهد رسید و مانع او در رسیدن به این آرزوهای بلند مرگ است. حکمت هجدهم نهج البلاغه به دنبال تنفیر آرزوهای بلند انسان است، وقتی سعی می‌کنیم کسی را از موضوعی متنفر کنیم یعنی می‌خواهیم حقایقی را به او نشان دهیم تا مانع زیان و ضرر او بشود.

وی با اشاره به اینکه اجل مانع رسیدن ما به آرزوهای طولانی خواهد شد، اظهار کرد: حرص و طمع عامل آرزوهای طولانی است و باعث فرسوده شدن جسم و روح انسان خواهد شد، طمع همواره در انسان زنده خواهد بود و اگر آن را مهار نکنیم همواره در انسان تقویت خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اصل آرزو داشتن را یک موضوع طبیعی برای انسان عنوان کرد و گفت: انسان نباید از آنچه دارد استفاده نادرست کند، وجود غرایضی مانند شهوت و غضب و آرزو داشتن برای انسان می تواند مفید باشد اما باید دقت داشته باشیم که این ویژگی‌ها کنترل ما را در دست نگیرند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه آرزو به نهایت نمی‌رسد و اگر مانع آن نباشیم همواره درگیر آرزوها هستیم، تصریح کرد: آرزوی طولانی خسارت های بزرگ به انسان می‌زند، نخست اینکه باعث فراموشی مرگ خواهد شد کسی که آرزوهای طولانی و بلند دارد چنین خیال می‌کند که قرار است همچنان زنده باشد در صورتی که خلاف آن بارها و بارها به ما ثابت شده است.

وی ادامه داد: انسانی که خیال می‌کند همیشه زنده است در انجام طاعات و عبادات به امید اینکه برای جبران زنده است، کوتاهی می‌کند، آرزوی طولانی برای انسان قساوت دل به همراه دارد، کسی که آرزوی طولانی دارد بنابر فرموده خداوند به حضرت موسی دچار قساوت قلب خواهد شد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات