۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۷۲۵۸۴
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

دشمنی برخی با علامه مصباح به خاطر دفاع ایشان از حق بود

دشمنی برخی با علامه مصباح به خاطر دفاع ایشان از حق بود
حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: گرد و غباری که برای پنهان کردن چهره درخشان علامه به پا کردند به خاطر موضع به حق و جانبداری ایشان از حق و حقیقت بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزای رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعة المصطفی العالمیه در مراسم نکوداشت علامه مصباح یزدی که امروز در مدرسه امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره ورود علامه مصباح در عرصه های مختلف گفت: آیت الله مصباح توفیقات مختلفی داشت و کمتر این توفیقات در کسی جمع می شود و با عرضه آثار متنوع، تربیت شاگردان متعدد و نهاد سازی توانست در عرصه های علمی ایران و جهان بسیار تأثیرگذار باشد.

رییس جامعه المصطفی ادامه داد: ایشان در عرصه فرهنگی، فکری و علمی جریان ساز بود و آثار این جریان سازی در سال‌های آینده نمایان خواهد شد.

وی برکات اجتماعی علامه را یادآور شد و افزود: نقش آفرینی و اثر گذاری اجتماعی علامه ستودنی است و ایشان به نقش آفرینی علمی منقطع از اجتماع بسنده نمی کرد و به خصوص در سال‌های اخیر شاهد این تأثیرگذاری اجتماعی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ابراز داشت: یکی از ویژگی های علامه تکلیف محوری ایشان بود که در شرایط کنونی تشخیص تکلیف و وظیفه کار ساده ای نیست و ایشان به درستی تکلیف و راه را شناخت و به آن عمل کرد؛ در شرایطی که در دنیا و در کشور ما با گسترش جریان چپ مواجه هستیم ایشان عالمانه وارد این عرصه شدند و روشنگری کردند.

رییس جامعه المصطفی گفت: گسترش قلمرو حوزه یکی از موضوعاتی است که بعد از انقلاب با آن مواجه شدیم که یکی از مصادیق آن ورود به علوم انسانی است و یکی از پیشگامان ورود به عرصه علوم انسانی علامه مصباح بود و افق جدیدی را برای حوزه علمیه باز کرد و المصطفی نیز از این فضا و نیز از آثار ایشان در این حوزه بهره می برد.

وی بیان داشت: زمان شناسی و بصیرت ویژگی خدادادی ایشان بود و ایشان در رساندن پیام های الهی خدا را می دیدند و ملاحظاتی که خیلی ها دارند او نداشت و مجاهدانه و با خلوص به پیش می رفت.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ابراز داشت: آشنایی با اندیشه های دنیای جدید یکی از ویژگی های برجسته ایشان بود و در بین هم دوره ها شخصیت ایشان یک شخصیت ویژه بود که با اندیشه سیاسی حقوقی اجتماعی و دیگر حوزه ها آشنا بود علی رغم اظهار نظرها، مشرب وسیع  و نگاه بازی داشتند و از همان ابتدا اساتید گروه های علوم انسانی را به قم دعوت تا تدریس داشته باشند و مؤسسه به پایگاهی برای حضور اساتید از داخلی و خارجی در عرصه علوم انسانی بدل شد.

رییس جامعه المصطفی بیان داشت: اعزام طلاب به دانشگاه های خارج از کشور که از مبانی محکم برخوردار بودند و در رشته هایی نظیر الهیات کاتولیک روانشناسی فلسفه دین تحصیل کردند یکی از کارهای ارزشمند علامه بود.

وی گفت: میراث ارزشمندی از علامه در قالب آثار برخی به عنوان منابع تحقیقی و برخی به عنوان منابع درسی برجای مانده است و ایشان یک شخصیت ذو ابعاد بود و علی رغم دلبستگی به میراث عقلی اسلامی، تعصب نداشت و همگان را به بیان نظرات و نقد دعوت می کرد و گرد و غباری که برای پنهان کردن چهره درخشان ایشان به پا کردند به خاطر موضع به حق و جانبداری ایشان از حق و حقیقت بود./1399/پ202/ف

ارسال نظرات