۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۷۲۶۷۸
آیت الله کعبی تشریح کرد؛

۷ خدمت و وظیفه حوزه و روحانیت/ ضوابط کشف و شهود از دیدگاه علامه مصباح

۷ خدمت و وظیفه حوزه و روحانیت/ ضوابط کشف و شهود از دیدگاه علامه مصباح
نایب رییس جامعه مدرسین به تشریح ضوابط کشف و شهود از منظر علامه مصباح یزدی پرداخت و گفت: امروز همگان به ویژه طلاب و فضلا باید مراقب راهزنان معرفت و طریقت توحیدی باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در مراسم گرامیداشت آیت الله مصباح یزدی که از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در سالن محراب این مجموعه در تهران برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت علمی و انقلاب آیت الله مصباح یزدی گفت: ایشان احیاگر فرهنگ و تمدن نوین اسلامی به تأسی از امام راحل و رهبر معظم انقلاب بودند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های علامه تواضع و مراقبت از نفس بود، اظهار داشت: ایشان هر آنچه که در وجودشان بود را از دیگران پنهان می کرد و حتی آن ویژگی های شایسته را به دیگران نسبت می داد؛ این عالم ربانی مصداق بارز حدیث امیرمؤمنان(ع) «بالاخلاص یکون الخلاص» بودند.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: توصیه می کنم کتبی همچون «سیری در ساحل»، «فرزانگی و فروزندگی» و «آفتاب مطهر» و مجموعه سخنرانی های آیت الله مصباح یزدی درباره آیت الله بهجت(ره) و آیت الله خوشوقت(ره) را بخوانید، زیرا درس آموز است؛ امروز نرم افزار اندیشه این عالم ربانی در دسترس بوده و تدوین شده است، از این جهت چه بسا خوب است مسابقات کتابخوانی نیز با محوریت کتب ایشان در سطح کشور برگزار شود.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اندیشه و معرفت دینی از ناحیه آیت الله مصباح یزدی و شهید مطهری می تواند راهگشای حرکت نسل جوان برای گام دوم انقلاب اسلامی در مسیر ولایت و رهبری باشد، خاطرنشان کرد: حضرت علامه مصباح یزدی بر فرهنگ، تمدن و نسل جوان در ترویج باورها و ارزش های اسلامی حق حیات دارد و الگوی حوزه و دانشگاه به شمار می رود.

وی خدمات روحانیت و حوزه های علمیه برای فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: هفت خدمت بزرگ دینی، فرهنگی، تمدنی، اجتماعی و سیاسی از سوی روحانیت در عصر غیبت در تداوم امامت که روح اسلام ناب است به جامعه و بشریت ارائه می دهند.

آیت الله کعبی یکی از خدمات بزرگ روحانیت را تبیین صحیح اسلام ناب محمدی بر پایه آموزه های مکتب اهل بیت(ع) دانست و تأکید کرد: اگر علمای راستین نبودند، در تداوم نهضت انبیا و اوصیای الهی در عصر غیبت، بشریت از حقایق ناب و اصیل برای حاکمیت توحید، سیر الی الله، تحقق عدالت و تبیین آرمان های الهی محروم می ماند؛ علمای راستین از آغاز عصر غیبت تا کنون خون دل های بسیاری خورده اند تا بتوانند اسلام را تبیین کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: عده ای از علما در بحث فقاهت می درخشند و به مرجعیت می رسند، اما بخش دیگری از علمای بزرگ در عرصه فلسفه، کلام، اخلاق و تفسیر به درجات بالا می رسند تا از عقاید و باورهای اسلامی صیانت کرده و آنها را تبیین کنند؛ برخی از علما با اینکه از درجات علمی بالایی برخوردار هستند به واجب اهم، یعنی رسیدگی به نیازهای روز عمل می کنند؛ علامه طباطبایی(ره) علی‌رغم اینکه فقیه سترگ و بزرگی بود، وقتی مشاهده کرد که نیاز جامعه فلسفه است، با اینکه فلاسفه در آن دوران به کم سوادی و حتی به بیسوادی متهم می شدند، فداکاری کرد و در این زمینه به فعالیت پرداخت؛ بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و آیت الله جوادی آملی نیز همین راه را ادامه دادند.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی همواره در جهت نیاز روز جامعه گام برمی داشت، نیاز عصر این علامه بزرگ را «علوم انسانی» و مقابله با غرب گرایی و مکاتب وارداتی شرقی و غربی دانست و گفت: ایشان در این زمینه فداکاری کردند و تولید علوم انسانی در 15 رشته علمی جدای از پرورش شاگردان برجسته یکی از خدمات بزرگ این عالم بزرگ است.

آیت الله کعبی با تأکید بر اینکه آیت الله مصباح یزدی هیچ ادعایی در زمینه مرجعیت نداشت، عنوان کرد: گرچه به زعم بنده و بسیاری از دوستانی که بعضی از آنها جزء شورای نگهبان و برجستگان فقه و اصول حوزه های علمیه هستند، اگر آیت الله مصباح یزدی، آن هوش و ذکاوت خود را وارد عرصه تدریس و درس خارج می کرد، قطعاً از مراجع تقلید به شمار می رفت؛ منتهی ایشان این بحث را کنار زدند و هیچ ادعایی در این زمینه نداشتند و حتی وجوهات شرعی خود را جدا ساخته، آن را به دفتردار خودشان می دادند و با نام و نشان دیگری به دفتر وجوهات رهبر معظم انقلاب ارائه می دادند و پیش از این نیز به دفتر وجوهات شرعی امام راحل تحویل می دادند.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی یک اسلام شناس جامع و بنابر قول حضرت آیت الله جوادی آملی جامع معقول و منقول بودند، ایشان را تکیه گاه مطمئن برای نسل جوان توصیف و مطرح کرد: حتی سؤال های فقهی که از ایشان پرسیده می شد نیز اگر شائبه ای برایشان در زمینه مرجعیت ایجاد می کرد پاسخ نمی دادند و آن را به مراجع تقلید ارجاع می دادند و علی رغم اینکه از ایشان بسیار درخواست برگزاری درس خارج صورت می گرفت، هیچگاه این کار را نکردند؛ البته در اواخر عمر شریفشان قبول کردند که برخی از اساتید فقه و اصول تحقیقات خود را انجام داده و به ایشان ارائه دهند تا در پایان نکاتی را در جمع بندی متذکر شوند.

آیت الله کعبی به روحیه شاگرد پروری آیت الله مصباح یزدی اشاره و بیان کرد: ایشان نسبت به تربیت شاگردانی که ادامه دهنده مسیر نورانی خودشان باشند اهتمام ویژه ای داشت و حتی برای یک نفر جلسات تدریس خصوصی برگزار می کرد و بنده نیز الحمدلله این توفیق را داشتم که از محض ایشان استفاده کنم.

وی دومین خدمت روحانیت و علمای راستین را هدایت و سلوک معنوی و طریقت عرفانی برشمرد و با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در این زمینه از پیشگامان محسوب می شدند، گفت: می دانید که انبیای الهی نقشه راه را ارائه می دهند و وظیفه ائمه معصومین(ع) نیز ایصال الی المطلوب است؛ علامه مصباح یزدی هم در ارائه نقشه راه و هم در سبک تربیتی برای رسیدن به خداوند استاد بود.

آیت الله کعبی با اشاره به مجاهدت های علامه مصباح در راستای اخلاق و عرفان تأکید کرد: ایشان همواره از دکان های بدلی و کاسب کاران بدلی عرفان صحبت می کرد و آنها را راهزن معرفت و طریقت عرفانی می خواند؛ این عالم ربانی همواره می فرمود کسانی می توانند در راه عرفان گام بردارند که مجتهد بوده و ضابطه کشف و شهود را یاد داشته باشند؛ ایشان همواره ضوابط کشف و شهود را تبیین می کرد و فرق آن را با وسوسه شیطان مورد بررسی قرار می داد.

وی افزود: موافقت با بدیهیات عقلیه، موافقت با بدیهیات و ضروریات شرع و موافقت با مسلمات مکتب اهل بیت(ع) از جمله ضوابطی است که علامه مصباح برای کشف و شهود بیان می کردند.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: امروز برخی از راهزنان معرفت و طریقت توحیدی در لباس های مختلف در جامعه ظاهر می شوند و همگان به ویژه طلاب و فضلا باید هوشیار باشند تا این افراد نتوانند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند؛ امروز باید توجه داشته باشیم که معارف اسلام ناب را باید از زبان اهل آن بشنویم.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مدیریت اجتماعی را سومین خدمت حوزه و روحانیت دانست و ابراز کرد: امروز روحانیت در محله ها و بخش های مختلف باید حضور فعال داشته باشند و نسبت به آسیب های اجتماعی پایش داشته و برای حل آنها راهکار داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب فرهنگی مقدمه انقلاب سیاسی است، عنوان کرد: اگر ما بتوانیم جامعه را مبتنی بر ایمان و تقوا و بصیرت دینی پیش ببریم، دستاوردهای سیاسی هم خواهیم داشت؛ امروز در شرایط جنگ نرم هستیم و باید تولید قدرت نرم داشته باشیم و قرارگاه این قدرت نرم نیز همین مساجد و نماز جماعت ها هستند؛ امروز ائمه جماعات باید جوانان را از الحاد نجات دهند.

آیت الله کعبی اضافه کرد: علامه مصباح همواره می فرمودند که شاید مسؤولیت و رسالت روحانیت در عصر انقلابی برای نجات جوانان از الحاد از مأموریت و رسالت روحانیت در عصر طاغوت بیشتر باشد، چون دشمنی در این دوران سازمان یافته تر از گذشته است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مرزبانی از دین و عقاید و باورهای دینی چهارمین خدمت حوزه و روحانیت است، تأکید کرد: بر اساس آیات قرآن کریم، صبر بر ناملایمتی ها و سختی ها، تقوا، ولایتمداری، تقویت پایگاه های اجتماعی روحانیت میان مردم، اعتمادسازی، پاسخگویی به شبهات، وحدت آفرینی، شناسایی دشمن، خنثی سازی نقشه های دشمن و مقابله با آن از جمله وظایف ما به شمار می رود.

وی دیدبانی راهبردی را پنجمین خدمت حوزه و روحانیت توصیف کرد و بیان کرد: علامه مصباح مهم ترین آسیب های چهل سال گذشته انقلاب را ضعف معرفت دینی و سستی در اراده ها می دانستند، از این جهت وظیفه ما را رفع این آسیب ها معرفی می کردند.

آیت الله کعبی جهاد فی سبیل الله را ششمین خدمت حوزه و روحانیت دانست و با بیان اینکه حوزه و روحانیت پیشگام مبارزه با استکبار جهانی هستند، گفت: روحانیت در همه عرصه ها، چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درخشیده است.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پشتیبانی و دفاع از ولایت در پیشبرد اهداف تمدنی اسلام خدمت هفتم حوزه و روحانیت محسوب می شود، علامه مصباح یزدی را پیشگام این عرصه توصیف کرد و با بیان اینکه ایشان به حق «عمار انقلاب» نامیده شدند، گفت: این عالم ربانی ضلع اندیشه تمدنی اسلام را در انقلاب اسلامی تشکیل می داد؛ رسول الله(ص) هم بدون پشتیبانی نمی توانست اسلام و اهداف آن را پیش ببرد، از این جهت امیرمؤمنان(ع) و مهاجرین و انصار ایشان را یاری می رساندند؛ حوزه و روحانیت نیز همواره مقام ولایت را پشتیبانی کرده تا به اهداف عالیه اسلام دست پیدا کند؛ همه این هفت مورد در آیت الله مصباح یزدی جمع شده بود./841/پ201/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
رسا به خاک سیاه افتاده
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
درود بر رادمردان انقلابی حوزه، مردان خبرنگار طلبه در رسا
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
احسنت به رسا
0
0