۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۶۷۲۷۲۵
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

زیارت حضرت زهرا که قرائت آن موجب مغفرت است

زیارت حضرت زهرا که قرائت آن موجب مغفرت است
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: زیارتی کوتاه برای روز سوم جمادی الثانی یعنی روز شهادت حضرت زهرا(س) توصیه شده است که قرائت آن موجب مغفرت انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در سخنرانی مجازی پیرامون شهادت حضرت زهرا(س) با بیان اینکه سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری قمری بنابر روایاتی روز شهادت حضرت زهرا(س) است، گفت: بنابر این روایت ایشان 95 روز پس از پدر بزرگوارشان در قید حیات بودند.

وی در ادامه افزود: یکی از عواملی که بین 75 و 95 اختلاف شده این است که در کلام عرب سبع و تسع، سبعین و تسعین شبیه به هم نوشته می‌شود و حتی در گذشته برخی کلمات نقطه هم نداشته است و به همین دلیل در این خصوص اختلاف نظر پیش آمده است.

آیت الله مهدوی با اشاره به اهمیت قرائت زیارت حضرت زهرا(س) در روز سوم جمادی الثانی بنابر روایتی از سیدابن طاووس، اظهار کرد: بنابر این روایت هرکسی این زیارت را که یک زیارت کوتاه است بخواند و طلب آمرزش کند خداوند او را خواهد آمرزید و داخل بر بهشت خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این زیارت بدین شرح است «السلام علیکِ یا سیدة النساءِالعالمین، السلام علیکِ یا والدة الحجج علی الناسِ اجمعین، السلام علیکِ ایتها المظلومة الممنوعةُ حقها» بنابر روایت در ادامه این زیارت این دعا قرائت شود «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی أَمَتِک وَ ابْنَةِ نَبِیک وَ زَوْجَةِ وَصِی نَبِیک صَلاَةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَی عِبَادِک الْمُکرَّمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِین» سپس دعا و طلب مغفرت و آمرزش کنیم.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) می‌فرمایند خداوند ایمان را سبب تطهیر بندگان قرار داده است، تصریح کرد: ایمان باعث پاکی روح ما می‌شود و ما را از شرک که نوعی آلودگ روحی است پاک می‌کند، بنابر فرموده حضرت زهرا(س) نماز ما را از کبر و تکبر پاک می‌کند و به همین دلیل خداوند نماز را بر ما واجب کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) می‌فرمایند خداوند زکات را بر ما واجب کرده است برای اینکه سبب تزکیه نفس شده و رشد در رزق ما ایجاد شود، خمس و زکات برکت مال انسان است، روزه هم برای تثبیت اخلاص انسان است، چرا که کسی که روزه می‌گیرد در ظاهر عمل خاصی انجام نمی دهد بلکه چند چیز را ترک می‌کند و فقط یک نیت است که انجام می دهد و کسی از اینکه او روزه‌دار است خبردار نمی‌شود.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه بنابر روایت حضرت زهرا(س) حج جایگاه دین را بالا می‌برد و موجب عظمت دین می‌شود، اظهار کرد: عدل را خداوند واجب کرده است برای تنسیق قلوب، چون از ظلم قلب‌ها منزجر هستند و نفرت دارند و پراکنده می‌شوند، اما برای قانع کردن فکری افراد باید عدالت را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: همچنین حضرت زهرا(س) می‌فرمایند نظم امت در اطاعت از ائمه اطهار(ع) است و امامت اهل بیت(ع) باعث عدم جدایی مردم می‌شود، آیه شریفه «واعتصموا به حبل الله متین» به همین مسأله اشاره دارد، حبل الله ولایت امام علی(ع) و فرزندان ایشان است که اگر همه به زیر این چتر بیایند یک اتحاد خواهند داشت و متأسفانه بعضی در این خصوص ایجاد اختلاف کرده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) عزت اسلام را در جهاد توصیف کرده‌اند، گفت: ایشان صبر را کمک برای جلب پاداش قرار داده و امر به معروف و نهی از منکر را برای مصلحت عموم مردم واجب کرده است و نیکی به والدین را برای حفظ از غضب الهی قرار داده است.

آیت الله مهدوی در پایان تصریح کرد: اینکه حضرت زهرا(س) حکمت و فلسفه این احکام را ذکر می‌کنند برای این است که بدانیم تمام دستورات دین به مصالح ما باز می‌گردد، حال یا مصالح شخصی، یا خانوادگی یا اجتماعی ما را در نظر دارد و باید به این مسأله توجه داشته باشیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات