۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۷۲۸۳۳
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد؛

فاصله زیاد بانکداری از خاصیت اسلامی بودن

فاصله زیاد بانکداری از خاصیت اسلامی بودن
دکتر ستاری گفت: من در پژوهشگاه‌های مختلف بخشی را درباره بانکداری اسلامی دیده‌ام، با این حجم از محتوا ولی در عمل بانکداری ما چه خاصیت اسلامی دارد؟

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صبح امروز در مراسم افتتاحیه مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به مفهوم اشتباه توسعه در گذشته گفت: من یک زمانی که مدیر پروژه بودم فکر می‌کردم توسعه به معنای ساختن کارخانه سیمان و پالایشگاه و ... است و تنها توسعه را در این زمینه می‌دیدم.بعد از آن به این رسیدم که توسعه یک مفهوم نرم افزاری است و پروسه‌ها، کارپوشه‌ها، روش‌ها و ... مهم است.

احمد واعظی، سورنا ستاری
وی افزود: بعد از مدتی نیز به این رسیدم که توسعه همین است و وقتی فرهنگ درست شود همه چیز درست می‌شود و فرآیند قضیه و سخت افزار نیز درست می‌شود. واقعاً اگر ما به یک همچین دیدگاهی برای توسعه رسیده باشیم، در آن زمان است که فکر می‌کنم یک اتفاق خوبی در صنعت، رفتارهای روزانه و ... رقم بخورد. 

ستاری با اشاره به بودجه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: ما در حوزه آموزش همان‌طوری که آقای واعظی اطلاع دارند، کم خرج نمی‌کنیم. امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش داده‌ایم. آموزش عالی ۲۳ هزار میلیارد تومان و همین‌طور در بخش‌های دیگری آموزشی بودجه‌ریزی شده است.  
 
وی آموزش را در کنار بهداشت و دفاع یکی از پایه‌های اصلی کشور دانست و گفت: اگر آموزش بعد از ۵ یا ۱۰ سال در سفره مردم، فرهنگ، اقتصاد و ... وارد نشود به‌طور حتم شیوه‌های آموزی مؤثر نیست. امکان ندارد یک کشوری در آموزش به این میزان خرج کند و ۵ سال دیگر تأثیر این را در GDP سرانه، در اقتصاد و ... نبیند؛ وگرنه در یک جایی مانند شیوه‌های آموزشی ایراد وجود دارد.
 
احمد واعظی، سورنا ستاری
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به تلاش برای نوآوری در زمینه آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: ما در معاونت سعی کرده‌ایم این مسأله را پیاده‌سازی کنیم. ساختارهایی مانند پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، صندوق‌های ایده‌پردازی، کارخانه‌جات نوآوری و ... تلاشش می‌کنند تا این همه سرمایه‌گذاری که در حوزه آموزش و پژوهش وجود دارد را به زندگی مردم برسانند.
 
وی افزود: من در حوزه علوم انسانی هیچ سررشته و ادعایی ندارم. یک گیرهایی را می‌بینم و هر پژوهشگاه علوم انسانی که رفته‌ام به من یک کتابخانه نشان داده‌‌اند. یک ردیف کتاب برای مثال درباره بانکداری اسلامی به من نشان داده‌اند، خوب ما وقتی می‌توانیم کتاب درباره بانکداری اسلامی بنویسیم چرا باید وضع بانک‌های ما این‌گونه باشد و من نمی‌دانم بانک‌های ما چه خاصیت اسلامی در روش، فرهنگ، اجرا و ... دارند؟
 
ستاری به ضعف تولید محصولات فرهنگی در کشور اشاره و بیان کرد: وقتی ما نمی‌توانیم عروسکی را تولید کنیم که بچۀ ما با آن بازی کند؛ یعنی ما حتما در تجاری سازی و انتقال آن مفاهیمی که در این کتاب‌ها نوشته‌ایم و می‌خواهیم وارد زندگی روزمره کنیم، مسأله داریم. یا برای مثال وقتی نمی‌توانیم فیلمی بسازیم که فرهنگی را که می‌خواهیم منتقل کنیم برای کشوری که همچین عظمتی در حوزه‌های مختلف دارد یک مسأله جدی است. همه این‌ها به این مسأله بر می‌گردد که یک چیزی در این میان اشکال دارد که ما نمی‌توانیم این مسأله را درست کنیم و باید آن مسأله را حل کنیم.
 
احمد واعظی، سورنا ستاری
 
وی ادامه داد: ایجاد همچین فرهنگی کار ساده‌ای نیست و زمان‌بر است و احتیاج به خیلی از بازنگری‌های فکری دارد؛ چرا که برای خیلی از افکار باید این اتفاق رخ بدهد. ما برای آموزش پول خرج می‌کنیم تا مردم زندگی بهتری داشته باشند و بتوانیم فرهنگی بهتری را در جامعه پیاده کنیم و محوریت دانشگاه، حوزه و ... را در تغییر رفتارها و روش‌ها را داشته باشیم.
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تعداد زیاد جوانان خلاق گفت: تعداد زیاد جوان با استعدادی که داریم بتوانند روی پاهای خودشان بایستند و بتوانند باعث تغییر در محیط اطراف خودشان بشوند، در آن زمان است که احساس می‌کنند که دارند کاری می‌کنند که اثرگذاری در جامعه است و باری را از دوش کسی بر می‌دارد. او به این امید درس نمی‌خواند که پشت در اتاق استاندار و ... بشیند تا به او کار بدهند؛ بلکه با این دید درس می‌خواند که چند نفر را به سر کار ببرد و خودش بتواند ارزش افزوده تولید کند.
 
وی ادامه داد: واقعاً کار پیش‌رویی که شما انجام می‌دهید در اینجا وظیفه ما سنگین‌تر است. ساختارهایی که ما در معاونت علمی و در پارک‌های سراسر کشور داریم و فضای تولید محتوای IT که یک فضایی است که ما باید در آن برتری داشته باشیم، برای مثال تعداد صفحات فارسی 3 4 برابر صفحات عربی است، در حالی که جمعیت ما نسبت به جمعیت عرب زبان‌ها خیلی کم‌تر است و این برتری حوزه IT خیلی اهمیت دارد.
 
 
خبرنگار: محمدحسین کتابی
 
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات