۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۶۷۳۰۹۹
رییس حوزه علمیه اصفهان:

توحید بدون ولایت میسر نمی‌شود

توحید بدون ولایت میسر نمی‌شود
اصفهان - حضرت آیت الله مظاهری گفت: رسیدن به توحید افعالی بسیار دشوار است و بدون داشتن ولایت امام زمان(عج) این مرتبه میسر نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز در درس اخلاق مجازی خود، با بیان اینکه از بسم الله سوره حمد تا مالک یوم الدین مغایب است و از «ایاک نعبد و ایاک نستعین» مخاطب است، گفت: شاید نکته این مسأله این است که از آغاز بسم الله گفتن تا امید «الرحمن الرحیم» تا خوف «مالک یوم الدین» به لقاء رسیده است.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل شخص اکنون می‌تواند خدا را مخاطب قرار داده و متکلم با خدا باشد شاید هم دلیل این است که مکالمه میان عبد و خدا برقرار شود و کم‌کم این مکالمه تبدیل به معاشقه بین عبد و خدا شود، ایاک نعبد و ایاک نستعین مخاطب است و تا قبل از آن توحید ذاتی و توحید صفاتی درست شده است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اهمیت درک صفات خداوند، اظهار کرد: همه آنچه نظیر رحمانیت و رحیمیت مطرح می‌شد صفات بارزی است برای خداوند و تا ایاک نعبد و ایاک نستعین مسأله توحید ذاتی و توحید صفاتی به خوبی مشخص می‌شود و انسان دو مشکلش حل خواهد شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: همه فضائل از خداوند سرچشمه می‌گیرد و همه فضائل را خداوند دارد، حالا در مخاطب قرار دادن خدا در سوره حمد یعنی به وصل رسیده است، اینکه می‌گوییم ایاک نعبد یعنی توحید عبادی داشتن، یعنی اینکه بنده هیچکسی جز خداوند نیستیم، برای اینکه به خوبی مشخص شود همه ما باید چنین باشیم با فعل «نعبد» می‌گوید فقط تو را می‌پرستیم.

وی ادامه داد: اینکه فقط بنده خداوند باشیم بسیار دشوار است، اگر چنین شویم به هدف و مقصود رسیده‌ایم، اگر در زندگی درست باشیم ایاک نعبد را به درستی داشته‌ایم، کسی که بنده شیطان شود بنابر فرمایش قرآن کریم از توحید عبادی برخوردار نیست، باید بدانیم شیطان دشمن ما است و ما تنها باید بندگی خداوند را بجا آوریم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه کسی که بنده هوا و هوس باشد نمی‌تواند بنده خدا شود، تصریح کرد: کسی که به دنبال آنچه دلش می‌خواهد برود و اهل هوا و هوس باشد ایاک نعبد را نمی‌تواند به حقیقت بگوید، کسی که بنده هوا و هوس باشد ایاک نعبد را به دروغ می‌گوید، فقط کسانی که کاملا تابع خداوند هستند به راستی ایاک نعبد می‌گویند.

وی با اشاره به اهمیت بندگی خداوند متعال برای رسیدن به سعادت ابدی و وصال خداوند متعال، اظهار کرد: ایاک نعبد مشکل است و ایاک نستعین بسیار مشکل‌تر است، ایاک نستعین وحید افعالی است، یعنی خدایا من مؤثری در این جهان نمی‌بینم به غیر از تو، رسیدن به این مرتبه بسیار دشوار است.

رییس حوزه علمیه اصفهان نداشتن توحید افعالی را مصداق شرک عنوان کرد و گفت: بنده‌ای که به توحید افعالی برسد جز خداوند چیزی را مؤثر نمی‌بیند و می‌داند اراده او در زندگی هیچ است و هیچکس و هیچ چیز غیر از خداوند ر زندگی او مؤثر نخواهد بود و غیر از خداوند هیچ چیزی را نبیند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه باید انسان بجایی برسد که چیزی جز خدا را نبیند و بداند همه چیز بدون خداوند هیچ است، تصریح کرد: مؤثر خداوند است و فهم این موضوع و چنین ادعایی کردن بسیار مشکل است، «ایاک نعبد و ایاک نستعین» یعنی خدایا امام زمان(عج) بنده خاص خداوند است و به توحید افعالی رسیده است و اگر ولایت او را داشته باشیم شاید بتوانیم به مراتبی برسیم، بدون ولایت که هرگز این مراتب میسر نخواهد شد./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات