۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۷۳۱۶۵
معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران:

رسانه‌ها برای انعکاس فعالیت طلاب مناطق محروم فضاسازی کنند

رسانه‌ها برای انعکاس فعالیت طلاب مناطق محروم فضاسازی کنند
ظهیری گفت: طلاب مناطق محروم چقدر در رسانه‌ها دیده می‌شوند؟ اخبار مسؤولان حوزه باید پوشش داده شود اما علاوه بر آن باید فضای جدیدی نیز برای این قشر باید فراهم شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکار خانم ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در دیدار با مسؤولان خبرگزاری رسا، با بیان اینکه خبرگزاری‌ها در ایجاد یا ترویج فرهنگ نقش مؤثری را دارند، گفت: گاهی نقش خبرگزاری انعکاس مطالبات است و گاهی نیز فراتر از آن مأموریت خبرگزاری سمت و سو دادن به یک موضوع و فرهنگ ‌سازی آن است؛ برای مثال در بحث جمعیت، نقش خبرگزاری‌ها در نوع انعکاس موضوع بسیار مهم است.

خانم ظهیری عنوان کرد: در دوران گام دوم، حرکات و تحولات خوبی در حوزه ایجاد شده است. خبرگزاری رسا نیز اکنون در سیر رو به رشدی دارد و گام‌های مثبتی را به سرعت بر می‌دارد.

معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه با اشاره به توصیه امام خمینی(ره) در خصوص عدم لزوم بیان همیشگی اخبار ایشان در صدر خبرها، اظهار داشت: اگر خبر حوزه به اعاظم و بزرگواران محدود شود، بدنه حوزه و طلاب جوان دیده نخواهند شد؛ گاهی اوقات حرکت یک طلبه جوان بسیار تأثیرگذار است.

وی ابراز کرد: خبرگزاری رسا می‌تواند پیشگام انعکاس اخبار شهرستان‌ها باشد؛ فعالیت های خوبی در شهرستان ها صورت می گیرد؛ اما خبر آن ها کمتر منعکس می‌شود؛ معمولاً خبر شهرستان‌ها در حاشیه است.

خانم ظهیری ادامه داد: شاهد نوعی گسل و شکاف را در حوزه علمیه هستیم؛ از فاصله طبقاتی مدل زندگی گرفته تا فهم و حساسیت نسبت به مسائل؛ اگر این روند ادامه پیدا کند نسلی خواهیم داشت که با نسل گذشته خودش که زعما و بزرگان و اساتید حوزه هستند، ادبیات مشترک و فهم مشترکی را نخواهند داشت و این خیلی آفت بزرگی است؛ خبرگزاری رسا باید در این خصوص آژیر خطر را به صدا درآورده و حساسیت زایی کند.

معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه با بیان اینکه خبرگزاری رسا باید علاوه بر انعکاس اخبار بزرگان و مسؤولان حوزه علمیه، صدای رسای بدنه حوزه علمیه باشد، گفت: باید دید چقدر برای طلاب طرح هجرت، طلاب مستقر، طلاب امام جماعت، و رابطه بین روحانیت و مردم، کار رسانه ای صورت گرفته است؟ به عنوان مثال در حال حاضر روحانیون طرح هجرت به خاطر قطع شهریه و مشکلات معیشتی به دنبال بازگشت به شهرهای خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه خبرگزاری رسا، باید خبرگزاری همه اعضا خانواده حوزه باشد، عنوان کرد: این یک سؤال جدی است که طلاب مناطق محروم چقدر در رسانه ها دیده می شوند؟ اخبار مسؤولان حوزه باید پوشش داده شود اما علاوه بر آن باید فضای جدیدی را باز کرد برای طلابی که به طور مستقیم از طریق خطابه، مسجد داری و ... مستقیما با مردم در ارتباط هستند.

خانم ظهیری به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه خبر خواهران طلاب و شکل گیری روابط عمومی و خبرگزاری کوثر، اشاره کرد و افزود: موضوعاتی مانند درختواره دانش، رشته‌های جدید، تأسیس‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی، تحولات درون حوزوی و ... که در حوزه علمیه برادران مهم است در حوزه خواهران نیز از همان سطح اهمیت برخوردار است.

معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه با بیان اینکه نسبت به مطالبات خانواده و فرزندان طلاب غفلت صورت گرفته است، اظهار داشت: در بیان این مطالبات باید به اندازه ای تلاش شود که به نتیجه برسد؛ رسانه های حوزوی باید صدای این قشر باشد و اخبار آن ها را انعکاس دهد.

وی با اشاره به اهمیت تعریف جایگاه برای فارغ التحصیلان حوزه علمیه خواهران، گفت: در دیداری که در ماه رمضان قبل با حضرت آقا داشتیم، خواهران حوزوی درخواست داشتند که جایگاه‌شان مشخص شود، حضرت آقا فرموده بودند این کار را دنبال کنید و اگر از دست من هم کاری بر بیاید، انجام می دهم؛ اما این امر از سوی مسؤولان پیگیری نشد.

خانم ظهیری با انتقاد از عدم به کارگیری فارغ التحصیلان حوزه علمیه خواهران در نهادهای دینی و سایر نهادهای کشور، عنوان کرد: رسانه های حوزوی باید به قدری روی این موضوع کار کنند که نهادهایی مانند سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، نمایندگی های ولی فقیه و حتی هلال احمر و کمیته امداد برای تأمین نیروی خود از ظرفیت حوزه علمیه خواهران استفاده کنند.

ارسال نظرات