۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
کد خبر: ۶۷۳۱۸۲
حجت‌الاسلام پیشاهنگ در پاسخ به حسین دهباشی:

تخریب با نقد علمی متفاوت است/ از مناظره با دهباشی استقبال می کنم

تخریب با نقد علمی متفاوت است/ از مناظره با دهباشی استقبال می کنم
حجت‌الاسلام پیشاهنگ با اشاره به آیه ما یأتیهم من رسول الا کانوا به یستهزؤن گفت: آن‌ها پاسخ علمی ندارند و درنتیجه با استناد به یک کلیپ تقطیع شده، بحث آن را تمسخر می‌کنند!
اشاره: باز یکی از چهره‌های اصلاحات به حاشیه پردازی علیه جبهه انقلاب اسلامی پرداخت. حسین دهباشی که مشاور رسانه‌ای حسن روحانی و صاحب جمله معروف: «چرخ سانترفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم بچرخد.» که به تازگی حاشیه‌ای درباره ائمه معصومین و به‌خصوص حضرت زهرا (س) درست کرده بود و با جواب دندان‌شکنی مواجه شد، دوباره مسأله‌ای را درباره غربالگری مطرح کرده است که طیف قابل توجهی از متخصصان مامایی بر روی آن اتفاق دارند.

البته این طرح مسأله توسط دهباشی با بی‌اخلاقی و تهمت همراه بود و ازاین‌رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا که پیش‌تر در پرونده تحلیلی نسل کشی خاموش به بررسی مسأله سقط جنین در ایران پرداخته بود، با حجت‌الاسلام محمدحسین پیشاهنگ، کارشناس فضای مجازی و رسانه‌ای که در آن فیلم حضور داشت به گفتگو پرداخت و مشروح کامل این گفتگو به مخاطبان محترم تقدیم خواهد شد.

رسا ـ اخیراً آقای دهباشی به انتشار مجدد کلیپی از شما دست زده و با بی‌اخلاقی تمام و خارج از حدود قانون اقدام به تخریب شما و به تبع آن فعالان رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف کرده است. در این‌باره می‌خواستیم در این گفتگو به بحث آن کلیپ و بی‌اخلاقی آقای دهباشی که مثل اینکه تمامی ندارد بپردازید و درباره مطالب تقطیع شده آن کلیپ توضیحات کاملی را ارائه بفرمایید.

این ویدئویی که منتشر شد، خیلی موضوع و دغدغه من نیست. دغدغه من همان موضوع برنامه؛ یعنی بحث غربالگری و خطایی که در غربالگری وجود دارد و منجر به سقط‌های به‌ناحق و غیرمشروع و نامشروع و غیرانسانی می‌شود. دغدغه اصلی من بحث سقط جنین است که متأسفانه دارد اتفاق می‌افتد و آمار وحشتناکی هم دارد که اگر لازم شد به آمار‌ها در خلال بحث خواهیم پرداخت.

منتهی، چون سؤال شما درباره این کلیپ است می‌خواهم خیلی کوتاه بگویم که این کلیپ مربوط به یک برنامه‌ای در یک‌سال و چندماه پیش در یک شبکه تلویزیونی است که در آن به موضوع اسناد ۲۰۳۰ و اسناد توسعه می‌پرداختیم و در آنجا بحث غربالگری و آن معاهداتی که اتفاق افتاده و اجباری که از سوی سازمان بهداشت جهانی شکل گرفته بود را بررسی کردیم و موضوع غربالگری را مطرح کردیم.

نکته جالب این‌جاست که ما در آن برنامه با این‌که به همه موضوعات روز، مسائل و شبهاتی که در فضای رسانه‌ای کشور منتشر می‌شد می‌پرداختیم، ولی این موضوع غربالگری یک دفعه با یک واکنش سریعی از سوی شبکه صدای آمریکا مواجه شد و کلیپی که در حال حاضر در فضای رسانه‌ای در حال انتشار است و به‌خصوص کلیپی که آقای دهباشی آن را منتشر کرد، کلیپی است که شبکه صدای آمریکا آن را تقطیع و منتشر کرده است که هدف آن تخریب روحانیت و دفاع سرسختانه از غربالگری و سقط جنین در ایران بوده است.

در اینجا فقط این را می‌توانم بگویم که آقای دهباشی از کلیپی استفاده کرده است که توسط آمریکایی تقطیع شده که همین امروز دستانش به خون کودکان زیادی آغشته است. اگر تنها بحث سقط جنین در ایران را نبینیم، کودکان فلسطینی، کودکان غزه، کودکان یمن، کودکان سوریه و حتی کودکان آمریکایی که طبق آماری که خود وزارت بهداشت آمریکا منتشر کرده است، حدود سالانه ۱۵۰۰ کودک آمریکایی توسط سلاح‌های آمریکایی قتل‌عام می‌شوند.

سلاح‌هایی که به خاطر مافیای فروش سلاح در آمریکا دارای مجوز رسمی هستند و جلوی این مسأله گرفته نمی‌شود. این چنین کشوری می‌آید در بحث غربالگری، برنامه ما را تقطیع می‌کند و متأسفانه برخی از عناصر داخلی از همان فیلم تقطیع شده استفاده می‌کنند.

نکته دیگری این است که مطالبی که در آن یک دقیقه بیان می‌شود، یک گوشه خیلی کوچک از یک برنامه ۳ الی ۴ ساعته است و قطعاً در یک برش یک دقیقه‌ای از آن برنامه، حق مطلب ادا نمی‌شود. مطالب ما در آنجا کاملاً علمی بوده؛ اما برای متوجه کردن کسانی که آن یک دقیقه را دیده‌اند می‌گویم که باید کل آن برنامه را مشاهده کنند و دقت کنند که ما در آنجا مثال‌هایی را زده‌ایم که درک آن برای افکار عمومی راحت‌تر باشد تا بتوانیم توضیح بدهیم خطای آزمایش‌های غربالگری چگونه رخ می‌دهد و در حق انسان‌ها چه جنایتی شکل می‌گیرد!

متأسفانه من به‌جز فحاشی و تمسخر چیزی ندیدم و در این خصوص کسی نیامد حرف علمی بزند و اصل آن برنامه را با یک دیدگاه علمی نقد کند؛ دلیل اصلی این است که آن مطالب اولاً کاملاً علمی است و ثانیاً آن چیزی که ما در آن برنامه گفتیم در همان‌جا تأکید کردیم که آن حرف، حرف بخشی از جامعه پزشکی است که در این خصوص اتفاقاً نامه‌های زیادی را به وزیر بهداشت وقت نوشته‌اند و تقاضا کرده‌اند که جلوی این قصه گرفته شود.

پاسخ علمی ندارند و در نتیجه تمسخر می‌کنند آن هم با استناد به یک کلیپ یک دقیقه‌ای که تقطیع شده است! «ما یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» که در قرآن کریم آمده است ناظر به همین مسائل است؛ هرجا حرف حق و پیام حقی بیان می‌شود، دشمن کاری به‌جز تمسخر نمی‌کند و البته از استهزاء و تمسخر هم استفاده می‌کند و دست نمی‌کشد. ما از آمریکا، دشمن خدا و دشمن انسانیت، توقعی جز استهزاء نداشته‌ایم و نداریم.

رسا ـ همان‌طور که مطلع هستید بنده پرونده‌ای را تحت عنوان نسل کشی خاموش دنبال می‌کردم؛ نظر متخصصان بر این است که این تست‌های غربالگری نیاز به اصلاح جدی دارند و خطای این تست‌ها اکنون بیش از ۱۲.۵ درصد است و این آمار مختص کسانی است که تمکن مالی دارند و تست ثانویه غربالگری را انجام می‌دهند؛ چرا که از هر ۱۰۰۰ نفری که این تست ثانویه را انجام می‌دهند، ۱۲۵ نفر تست‌شان منفی می‌آید؛ بنابراین آماری از جمعیت زیادی که امروزه تمکن مالی تست دوم غربالگری را داشته باشند وجود ندارد و بنابراین این آمار خیلی بیشتر خواهد شد!   برای این زمینه شما می‌توانید آمار دقیق‌تر و توضیحی ارائه بفرمایید؟

بحثی که ما در آن برنامه داشتیم، بحث خطای در غربالگری بود و یک بحث کلی را ما در خصوص سیاست‌های جمعیتی داریم و در ذیل آن بحث نیز که متأسفانه دولت حاضر هیچ توجهی به سیاست‌های جمعیتی ندارد، یکی از مباحث ذیل آن، بحث سقط جنین است که یک آمار خیلی وحشتناکی داریم و خود وزارت بهداشت و مسؤولین وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که ما از ۳۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار سقط جنین در سال را اعلام کرده‌اند و این تفاوت آمار نیز تفاوتی است که در آمار‌های خود مسؤولین وزارت بهداشت است.

البته ما یک آمار پنهانی هم داریم که گاهی اوقات کشف نمی‌شود و اگر آن‌ها بررسی شود ممکن است این آمار بیشتر شود و ما بدان کاری نداریم. همین آمار ۳۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار اگر بررسی شود یعنی روزی حدود ۱۰۰۰ الی ۱۸۰۰ سقط جنین در کشور ما اتفاق می‌افتد که اگر به این آمار نگاه کنیم، فارغ از دلایل، علل و عوامل؛ یعنی روزانه حداقل ۱۰۰۰ انسان می‌میرند و ازبین می‌روند.

خود همین باید توجه‌ها را جلب کند! من در اینجا می‌خواهم یک هشدار و یک توجهی را بدهم. ما در بحث بیماری کرونا، روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ قربانی در کشور داشتیم که باعث شد تمام امکانات کشور بسیج شود، ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شود؛ چون یک بیماری آمده که روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ انسان را در داخل کشور قربانی می‌کند؛ اما کسی برای کودکانی دارند در آستانه تولد و در دوران جنینی از بین می‌روند و سقط می‌شوند، هیچ ستادی تشکیل نمی‌دهد و کسی توجه ندارد و وقتی هم کسی به این فاجعه بزرگی که در حال وقوع است، متأسفانه دشمن به این شکل او را تخریب می‌کند و سعی می‌کند او را به تمسخر بگیرد؛ چرا که دلیل علمی ندارد و حرف یک حرف انسانی است.

چرا یک کودک باید در آستانه تولد و قبل از تولد درحالی که حق حیات دارد کشته شود؟ تنها به این علت که خیلی کوچک است؟ یعنی ما مجوز داریم انسانی را، چون خیلی کوچک است، چون بی‌دفاع است، چون بی‌زبان است، او را به قتل برسانیم، ولی برای کرونا ما می‌آییم ستاد تشکیل می‌دهیم و امکانات کشور را بسیج می‌کنیم و همه تلاش می‌کنند تا بیماران کرونایی بهبود پیدا کنند و بیماری را هم از بین ببرند که همین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در روز قربانی نداشته باشیم و من به نظرم اگر به یک زمانی برسیم که اگر برای کرونا حتی یک نفر قربانی داشته باشیم، حتما مسؤولین دغدغه خواهند داشت و حتماً مردم بدان توجه می‌کنند و در رسانه‌ها اخبارش می‌آید که امروز یک نفر به واسطه بیماری کرونا از بین رفت؛ اما چرا کسی نمی‌گوید که امروز ۱۰۰۰ نفر واقعاً از بین رفته‌اند.

تنها به این دلیل که جنین هستند نباید به آن‌ها نفر اطلاق کنیم؟ چون هنوز از رحم مادرشان زاده نشده‌اند و، چون هنوز شناسنامه ندارند، نمی‌توانیم به آن‌ها بگوییم انسان؟ چون شناسنامه ندارند ایرانی نیستند؟ انسان نیستند؟ چرا کسی نمی‌آید در رسانه‌ها بگوید که امروز ۱۰۰۰ جنین سقط شد و بعد بیاییم برای آن فکری کنیم و راه حلی ارائه کنیم؟ این خیلی دردناک است که ما به مسأله سقط جنین توجهی نداریم.

در ذیل بحث سقط جنین یکی از علل و عوامل سقط جنین در کشور ما که علل مختلفی دارد، یکی از علل و عوامل سقط جنین، غربالگری غیرعلمی و غیراصولی در متأسفانه ایران است. غربالگری که خود کشور‌های اروپایی انجام نمی‌دهند و برخی از آن‌ها این غربالگری را ممنوع اعلام کرده‌اند. آن کسانی که می‌آیند می‌گویند شما حرف غیرعلمی می‌زنید؛ قبله آمال شما غرب است و همین کشور‌های غربی که آمال شماست این مسأله را در کشور‌های خودشان ممنوع اعلام کرده‌اند و محدودیت‌های بسیار زیادی قرار داده‌اند تا پزشک در شرایط بسیار سختی پزشک بتواند غربالگری را برای مادر تجویز کند.

در چنین شرایطی در ایران مجبور می‌کنند تا غربالگری شکل بگیرد. قاعده غربالگری برای این است که کودکانی که دچار سندروم داون و چند بیماری مختص است. آیا برای شناسایی این بیماری‌ها لازم است که همه زنان غربالگری شوند؟ آیا این علمی است؟ من پزشک نیستم، ولی این حرف من حرف پزشک‌ها و کسانی است که به وزیر بهداشت نامه نوشتند و گفتند این مدل از غربالگری اشتباه است و به وزیر بهداشت شکایت کردند که باید جلوی این نوع غربالگری گرفته شود.

این پزشکان دارند می‌گویند که این مدل از غربالگری اشتباه است و برای زنان بالای ۴۵ سال باید غربالگری صورت بگیرد. برای زنانی که در خانواده خود سابقه تولد کودک مبتلا به سندروم داون است باید غربالگری صورت بگیرد. این محدودیت‌ها در کشور‌های اروپایی وجود دارد؛ اما در ایران یک اجباری برای تمام زنان صورت می‌گیرد و در این صورت دایره کسانی که وارد چرخه آزمایش و غربالگری می‌شوند، ناگهانی به یک آمار وحشتناکی می‌رساند و در نتیجه هر درصد خطای از غربالگری، یک آمار بسیار زیادی کشتار خواهد شد.

پزشکان می‌گویند: «این غربالگری‌ها بی‌هیچ دلیل علمی برای تمام زنان باردار تجویز می‌شود. این تجویز‌های بی‌مورد نیز به دلیل اشتباهات مرسوم و فراوان در تشخیص، در موارد زیادی به سقط اشتباهی جنین می‌انجامد.» این را یک پزشک می‌گوید، پزشکی که در این زمینه تخصص دارد و برای بیماران این غربالگری‌ها را انجام می‌دهد و به میزان درصد خطای این آزمایشات آگاه است.
 
رسا ـ چه میزان درصد خطا در این تست‌ها وجود دارد؟

این درصد خطای فراوان آمار وجود دارد و پزشکانی که اعلام می‌کنند، برخی‌ها ۱۲.۵ درصد گفته‌اند، برخی‌ها ۱۵.۵ درصد و برخی‌ها تا ۱۶.۵ درصد خطا هم برای غربالگری بیان شده که این تازه نکته‌ای که دارد این است که این درصد خطا مربوط به مرحله دوم غربالگری است؛ یعنی در آن مرحله‌ای که خانواده برای تشخیص نهایی و صحیح اقدام به تست ثانویه کرده‌اند.

این درصد خطا بدان معناست که خیلی از عزیزان سالم بیشتری به خاطر کشته نشدن یک جنین مبتلا به سندروم داون کشته خواهند شد و در این باره یک بحث مفصلی وجود دارد که اصلاً چرا یک کودک سندروم داون را باید کشت؟ چه مجوزی وجود دارد که اگر یک کودک بیماری وجود دارد باید حتماً کشته شود، هیچ پزشک و آزمایش کننده‌ای نمی‌تواند ادعا کند که من ۱۰۰ درصد بیماری را تشخیص می‌دهم و تمام آزمایشات درصد احتمال بالا را اعلام می‌کنند و کسانی که حتی اگر پزشک بگوید قطعاً آن کودک سندروم داون دارد، بر اساس یک درصد بالای احتمال این نظر را می‌دهد.

چه کسی، چه فقیهی، کدام عقل و عاطفه سلیمی اجازه می‌دهد ما یک انسان را تنها به این دلیل که احتمال می‌دهیم که اگر به دنیا بیاید بیمار است. جنین شکل گرفته، دیگر یک انسان به حساب می‌آید، چه روح در آن دمیده شده باشد و چه روح در آن دمیده نشده باشد. به روایت از امام صادق (ع) که از ایشان سؤال می‌پرسند: «زنی که نطفه دارد می‌تواند غذایی بخورد که احتمال دارد منجر به افتادن آن نطفه و از بین رفتن آن شود؟» حضرت می‌فرمایند حق ندارد این کار را انجام بدهد و نباید حتی غذایی بخورد که احتمال می‌دهد نطفه از بین برود.

ما که در اینجا با نطفه طرف نیستیم، بلکه با یک جنین طرف هستیم و شکل گرفته، فرقی ندارد القای روح در هر زمانی که بخواهد شکل بگیرد، یک بحث فقهی است که بدان خواهیم پرداخت، ولی اصلاً مجوزی نداریم که یک انسان را از بین ببریم. انسانی که می‌توانست متولد شود، حق حیات را از او بگیریم، تنها، چون احتمال می‌دهیم که او بیمار باشد.

اگر آزمایشی روزی پیدا شود که بگوید ۱۰۰ درصد تا الآن نداریم، تا الان اصلا آزمایش ۱۰۰ درصدی وجود ندارد. اگر آزمایشی پیدا شود که بگوید ۱۰۰ درصد مطمئن هستیم که این جنین مبتلا به فلان بیماری است. آیا ما حق داریم آن را از حق حیات خود ساقط کنیم؟ کسی حق دارد آن جنین را سقط کند؟

چقدر انسانی است؟ چقدر این کار عاقلانه است؟ چقدر این کار شرعی است؟ در بحث مجوز سقط هم در بحث شرع از نظر فق‌ها سوء استفاده می‌شود! اولاً این نظر فق‌ها بر سقط اجماعی نیست؛ بلکه اختلافی است. برخی از فق‌ها معتقدند که می‌شود در صورت عسر و حرج شدید و در یک موارد بسیار سخت‌گیرانه مانند اینکه جان مادر به خطر بی‌افتد، در اینجا مجوز می‌دهند مشروط بر اینکه جنین زیر ۲۰ هفته باشد.

در حال حاضر به صرف اینکه این کودک امکان دارد یک بیماری داشته باشد دستور سقط می‌دهند در حالی که می‌توانند با ایجاد مراکز توانبخشی حق حیات را به کودک برگردانند. بیماری او که واگیردار نیست. جامعه بشری را که با بیماری خودش نابود نمی‌کند. ما چه حقی داریم که حق حیات را از او بگیریم. من یک سؤال واضح می‌خواهم بپرسم، آیا ما حق داریم که یک انسان بالغ، جوان ۱۸ ساله را که در یک تصادفی مشاعر خودش را از دست می‌دهد و برای مثال آن حافظه‌اش و بخشی از مشاعرش از بین می‌رود و قدرت عقلانی سابق خودش را به عنوان یک انسان عاقل از دست می‌دهد و یکسری رفتار‌های کودکانه از او سر می‌زند و مانند یک بچه ۲-۳ ساله می‌شود.

آیا در اینجا ما حق داریم اعلام کنیم که این شخص را به دلیل از دست دادن مشاعرش اعدام می‌کنیم؟ زندگی هم برای خودش و اطرافیانش سخت است و بنابراین او را اعدام کنیم آیا چنین حقی را داریم؟ ما مگر چنین حقی را در مورد یک نوزاد می‌توانیم داشته باشیم؟ به این دلیل که هنوز به دنیا نیامده می‌توانیم او را به قتل برسانیم؟ چه کسی چنین حقی را صادر کرده است؟ کدام عقل اجازه می‌دهد که ما امروز بچه‌ای را بکشیم به احتمال بیماری؟!

همان‌طور که می‌دانید ما یک خطای نسبت داریم که بدان می‌گویند خطای کاذب مثبت؛ یعنی تعداد زیادی از جنین‌هایی که بیمار نیستند، ولی پزشک به احتمالی از غربالگری به‌دست می‌آید و خطایی که در غربالگری وجود دارد، به‌عنوان کودک بیمار معرفی می‌کند و به خانواده و مادرش توصیه می‌کنند که این بچه را سقط کنند، خیلی از این بچه‌ها سالم هستند. این می‌شود خطای کاذب مثبت. پاسخ تست مثبت می‌آید درحالی که کاذب است و مثبت نیست، بلکه دروغ است و این بچه سالم و باهوش است. این خطای کاذب مثبت باعث می‌شود متأسفانه خیلی از خانواده‌ها بچۀ سالم خودشان را سقط کنند.

ما یک خطای کاذب منفی هم داریم؛ یعنی پیش آمده که پزشک در مراحل مختلف غربالگری اعلام کرده است که این بچه سالم است؛ اما وقتی به دنیا آمده دیده‌اند که این بچه مبتلا به سندروم داون هست. همین الآن با تمام آزمایشاتی که انجام می‌شود، سالانه ۳۰۰ کودک مبتلا به سندروم داون در ایران متولد می‌شود. ۳۰۰ کودک که یک مرکز بازپروری هم اگر برای این‌ها تهیه شوند و سالانه ۳۰۰ خانواده حمایت شوند، اصلاً نیازی به این همه کشت و کشتار نیست تا این‌ها به دنیا نیایند.

ولی می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که با تمام این سخت‌گیری‌هایی که دارد در حوزه غربالگری صورت می‌گیرد و در سال تعداد زیادی جنین دارد از بین می‌رود و تعداد زیادی انسان و کودک به قتل می‌رسند برای اینکه این تعداد کودک سندروم داون متولد نشوند باز با همه این اوصاف ۳۰۰ کودک سندورم داون متولد می‌شود. به این خطای کاذب منفی می‌گویند.

در خطای کاذب منفی، کودک مبتلا به سندروم داون متولد می‌شود. آیا کسی حق دارد بگوید که به این دلیل که این بچه مبتلا به سندروم داون است و برای ما عسر و حرج دارد، حق داریم او را بکشیم؟ آیا کسی دلش می‌آید چنین کاری را مرتکب شود؟ کسی حق دارد بگوید که من حق حیات را از او می‌گیریم؟

خوب ما چرا برای جنین یک انسان حرمت قائل نمی‌شویم و حق حیات را به دلیل احتمال ابتلا به بیماری از او می‌گیریم؟ در اینجا نباید فراموش کنیم که در اینجا تنها حق حیات نیست؛ بلکه ما حق مادری و پدری را هم از پدر و مادر آن بچه می‌گیریم؛ زیرا احتمال دارد یک به ۲۵۰ نفر احتمال بیماری وجود دارد و این احتمال که در پرانتز می‌گویم به خاطر بخشنامه‌های سختگیرانه وزارت بهداشت، تعدادی از پزشک‌ها به اعتراف سایز پزشکان، این درصد احتمال را به سطح یک به هزارم و یک به هزار و دویستم افزایش داده‌اند؛ یعنی اگر میزان احتمال یک در ۱۰۰۰  یا یک در ۱۲۰۰ باشد، متأسفانه دیده شده است که پزشک خانواده را به سقط جنین دعوت و توصیه می‌کند؛ یعنی به‌خاطر احتمال یک در ۱۲۰۰ توصیه می‌شود که بچه خود را سقط کند.

همان فرض یک در ۲۵۰ را دنبال کنیم. به احتمال یک در ۲۵۰ آیا باید آن پدر و مادر از حق مادری و پدری خودشان محروم بشوند. پس از آن آثار و تبعات روانشناختی که بر آن خانواده گذاشته می‌شود نیز مورد غفلت قرار می‌گیرد. افسردگی که مادر بعد از سقط می‌گیرد که حتی تا ۵، ۶ سال بعد نیز ادامه می‌یابد.

برخی خانواده‌ها به این دلیل طلاق می‌گیرند. این همه تبعات سنگین به جامعه تحمیل کنیم، زنان دچار افسردگی شوند، خانواده دچار تبعات روانشناختی شود. خانواده دچار آسیب‌های جدی تا حد فروپاشی شود، چون احتمال دارد یک جنین، یک در ۲۵۰ یا یک در ۱۲۰۰ مبتلا به سندروم داون باشد؟ این همه آسیب به جامعه وارد سازیم و قتل نفس کنیم و در نتیجه برخی آقایان افتخار کنند که ما تعداد متولدین سندروم داون را کاهش دادیم.

شما کسی را که درمان نکرده‌اید، شما قتل کرده‌اید. مثل این می‌ماند که کسی بیاید در کشور خودش برای اینکه تعداد آمار مبتلایان به کرونا را کاهش بدهد، دستور بدهد تا تمام بیماران کرونایی را قتل عام کنند و بعد بگوید که ما دیگر امروز هیچ مبتلای به کرونا در تخت‌های بیمارستانی نداریم و همه را کشتیم.

رسا ـ چه کسانی پشت این ماجرا هستند؟

قطعاً مافیای اقتصادی - سیاسی پشت این ماجرا هست. کسانی که در سازمان بهداشت جهانی معاهداتی را امضا و به سازمان بهداشت جهانی تعهد داده‌اند که بر اساس دستورالعمل خود آن‌ها میزان مبتلایان به سندروم داون را در کشور کاهش بدهند. دستورالعملی که نتیجه‌اش قتل عام نفوس ایرانی می‌شود. منتهی نفوسی را قتل‌عام می‌کنند که بی‌دفاع و بی‌توان‌اند و، چون پدر و مادر هم خودشان اقدام به قتل خویش کرده‌اند، دیگر کسی هم شاکی نیست و هیچ محکمه‌ای هم تشکیل نمی‌شود. در اینجا و در حقیقت یک نسل‌کشی خاموش اتفاق می‌افتد.

متأسفانه در اینجا از احکام شرعی هم سوء استفاده می‌شود. احکام شرعی و صحبت فقیهان به‌خوبی فهمیده نشده و انسانیت نیز فراموش شده است. این تفکر لیبرال است که برای کاهش بیماران سندروم داون در کشور، می‌رود به سازمان تعهد بهداشت جهانی تعهد می‌دهد و با توصیه آن‌ها دستورالعمل‌شان را اجرا می‌کند و سالانه هزاران کودک را قربانی می‌کنند.

سالانه هزاران کودک به توصیه پزشک به قتل می‌رسند و نتیجه‌اش این می‌شود که تعداد کودکان دارای سندروم داون قدری کاهش پیدا می‌کند. این تفکر همان تفکری است که می‌آید برای کاهش فقر در جامعه می‌گوید فقیران و کارتن خواب‌ها رو عقیم کنید. این تفکر همان تفکری است که می‌گوید برای حل مشکل فقر در جامعه به‌جای ارائه راه‌حل اقتصادی، راه‌حل‌های انسانی مانند انفاق و مواسات، می‌گوید کارتن خواب‌ها رو عقیم کنید.

زمانی‌که خانم مولاوردی، معاون امور زنان ریاست جمهوری بود، برای کاهش فقر توصیه کرد بیاییم کارتن خواب‌ها رو عقیم کنیم و ایشان طرح عقیم سازی کارتن خواب‌ها را برای ریشه‌کنی فقر پیشنهاد کرد. این تفکر لیبرال است. خب از این تفکر چه انتظاری می‌رود؟ یک روز می‌آید می‌گوید جنین را نابود کنیم، چون محتمل است یک در ۱۲۰۰ بیمار به دنیا بیایید. یک روز هم می‌گوید کارتن خواب‌ها را عقیم که اصلاً خانواده تشکیل ندهند، بچه‌دار هم نشوند تا فقر ریشه‌کن شود.

شما به‌جای این طرح بروید فقر را اساسی و درست ریشه‌کن کنید و اگر عرضه ندارید چرا مسؤولیت قبول می‌کنید؟! چرا می‌آیید دستور یا حکم به عقیم‌سازی یک انسان را می‌دهید؟ چرا حکم به قتل کودکان ایرانی می‌دهید؟ چرا حکم به قتل جنین ایرانی می‌دهید؟ چه حقی دارید که جنین ایرانی رو فقط به‌خاطر احتمال پایین به قتل برسانید و سقط کنید؟

رسا ـ آقای دهباشی یک بی‌اخلاقی که داشتند اظهار داشتند که شما بی‌سواد هستید و در چیزی که علم ندارید به‌صورت غیرمستند صحبت کرده‌اید پاسختان به این اظهارنظر چیست؟

تمام این مستنداتی که ما ارائه می‌کنیم و تمام حرف‌هایی که می‌زنیم مستند هستند. درواقع صحبت‌ها و مدارکی است که خود پزشکان ارائه می‌کنند. ما هم نمی‌آییم که از خودمان چیزی بگوییم و در واقع حرف ما هم حرف غیر علمی‌ای نیست و مجموعه‌ای از پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند و اعلام کرده‌اند. ما به‌عنوان یک انسان، فارغ از اینکه روحانی هستیم و فارغ از مسؤولیت‌های اجتماعی جامعه روحانیت، مسؤولیت‌های اجتماعی یک انسان و مسؤولیت‌های عاطفی یک انسان و حتی مسؤولیت‌های اجتماعی یک ایرانی در قبال جامعه ایران عزیز خودش موظف بودیم بیاییم این بحث را مطرح کنیم.

منتهی صحبت‌های ما به صحبت‌های خود پزشکان و آن چیز‌هایی که ما سابقاً در آن برنامه گفتیم مستند است؛ البته آن برنامه خیلی قدیمی است و ما زمانی که ما آن بحث‌ها را شروع کردیم بحث غربالگری خیلی خارج از جامعه پزشکی مطرح نبوده است. بخشی از جامعه پزشکی دغدغه‌مند نامه نوشتند، نامه‌شان را به‌صورت سرگشاده نیز منتشر کردند.

البته مافیای غربالگری، مافیای مجموعه اسناد ۲۰۳۰ و سازمان بهداشت جهانی، اجازه نشر گسترده آن را ندادند. البته الآن که آن آقای عزیز آمدند و آن اظهارات را کردند و آن کلیپ قدیمی را که در ابتدا آمریکا تقطیع کرده بود را برای اینکه مورد تمسخر قرار بدهند منتشر کرد. برنامه ما در آن زمان درواقع به‌خاطر توئیتی بود که خانم دکتر خزعلی درخصوص طرح لغو اجباری بودن غربالگری زدند تا این‌که بتواند بخشی از این کشتار بی‌رحمانه را کاهش بدهند.

خانم خزعلی در توییتی بیان کردند که در صحن مجلس به عنوان اصول ابلاغ شده، البته در آن زمان هنوز تصویب و تبدیل شدن به قانون مطرح نبود که جامعه غرب‌گرا برآشفت و ما را متهم کردند که غیر علمی سخن می‌گوییم. چیزی که ما بیان می‌کنیم مستند به سخنان جامعه پزشکی است؛ اما ما متهم شدیم به اینکه در امر پزشکی دخالت می‌کنیم و خود آن‌ها در امر دین دخالت می‌کنند.

برخی اشخاص با یک لیسانس صنایع در همه موضوعات و مسایل سیاسی، فقهی، دینی تاریخی و اعتقادی ورود می‌کنند و در نتیجه جامعه را دچار مشکل می‌کنند. این نتیجه دخالت‌های بدون تخصص است. ما اگر فریاد می‌زنیم و از جان ایرانیان عزیزمان و از جان کودکان مظلوم دفاع می‌کنیم، افتخار می‌کنیم. شما هم به نسل‌کشی‌هایتان افتخار کنید و به خود ببالید، زیرا تعهدتان را به سازمان خارجی عملی می‌کنید.

این سازمان‌ها هدفی جز جنایت در ایران ندارند. در رابطه با اینکه سازمان بهداشت جهانی، یکی از نهاد‌های زیر مجموعه وزارت دفاع ایالات متحده است سند ارائه شده و من نیز اسنادش را در همان برنامه تلویزیونی که تقطیع شد، ارائه کردم. اگر جرئت دارید تمام برنامه را پخش کنید تا مشخص شود سازمان بهداشت جهانی که کعبه آمال شماست و به دستور او کودکان ایرانی را قتل‌عام می‌کنید، وابسته به کجاست؟! آنجا به یک نهاد نظامی در ایالات متحده وابسته است. شما با توئیت‌هایتان از ایالات متحده و مسیر او حمایت می‌کنید و حتی در مسیر او گام برمی‌دارید. شما اگر فقط ده دقیقه در اینترنت سرچ می‌کردید، به این نتیجه می‌رسیدید که تمام صحبت‌های ما علمی و مستند به صحبت پزشکان عزیز ایرانی بوده است.

به واسطه یک اظهار نظر غلط شما، کسانی بر جامعه حاکم می‌شوند که اقتصاد ایران را تا مرز فروپاشی می‌برند، کسانی بر ایران حاکم می‌شوند که صنعت هسته‌ای ایران را نابود می‌کنند و به واسطه یک اظهار نظر اشتباه شما در شهادت حضرت زهرا (س)، ایمان جوانان را سست می‌کنید.

در آخر این قضیه می‌خواهم فقط به خاطر دفاع از کودکان ایرانی بگویم که من نه از تمسخر‌های شما می‌ترسم، نه از تهدید‌های شما می‌ترسم، نه با هجمه‌های رسانه‌ای شما و با فحاشی و استهزاء بوق‌چیان رسانه‌ای شما عقب‌نشینی می‌کنم. مردم ایران با تفکرات لیبرال شما درحال صدمه دیدن است. من در این میدان ایستاده‌ام و از شما دعوت می‌کنم پای میز مناظره بنشینید.

اگر ادعا دارید که حرف‌های ما غیر‌علمی است، بسم‌ا...؛ این گوی و این میدان. رسماً از شما دعوت می‌کنم به یک مناظره آن هم به صورت زنده تا همه مردم ایران ببیند آیا شما از حق ملت ایران دفاع می‌کنید یا ما.

قانون به هیچ عنوان اجازه سقط جنین بالای چهار ماه را نمی‌دهد. زیر چهار ماه نیز قانون در واقع مستند به اسناد پزشکی اجازه صادر می‌کند و اینجا بحثی بود که ما مطرح کردیم و این بلوایی درست کردند، آقای دهباشی، حجاریان و اعوان و انصارشان آمدند و فحاشی کردند. این قانون در سال ۹۳ و ۹۴ تنظیم شده و الآن طرحی برای اصلاح قانون به مجلس رفته است. اشخاصی که قانون‌پذیر نیستند، حتی برنمی‌تابند که قانونی اصلاح شود.

نکته دیگری در بحث قانون وجود دارد و آن اینکه خیلی از سقط‌هایی که انجام می‌شود، به توصیه پزشک و صورت می‌گیرد؛ اما به شکل غیرقانونی؛ یعنی شرایط برای سقط، به‌هیچ‌عنوان قانونی نیست. پزشک از ترس اینکه فرزند معلولی به دنیا نیاید و بعد وزارت بهداشت پروانه‌اش را باطل نکند، از همان شاخص‌های استاندارد ولو غیر‌علمی عدول می‌کند.

خب آیا این پزشک می‌تواند اسناد پزشکی ارائه کند و مجوز دهد که این سقط قانونی انجام بشود؟ خیر. بسیاری از موارد وجود دارد و خود پزشکان اعتراف کردند، نامه‌اش هم وجود دارد. کسی ایراد نگیرد و کسی نگوید من علیه جامعه پزشکی حرف می‌زنم و به آن‌ها توهین می‌کنم؛ خیر. برخی افراد اشتباه می‌کنند و خودشان اعتراف کردند. در نامه‌ای که به وزارت بهداشت ابلاغ کرده، نوشته‌اند: «از ترس اینکه نکند فرزند معلولی به دنیا بیایید و بخاطر ابلاغیه‌های سرسختانه وزارت بهداشت به شکل غیر‌عالمانه و غیرعقلایی، بسیاری از همکاران ما توصیه به سقط‌های غیرقانونی می‌کنند.»

خیلی از سقط‌ها، غیرقانونی انجام می‌شود؛ اما با توصیه پزشک است. آن پزشک پدر و مادر را به وحشت انداخته و گفته حتی اگر شش ماهش هم بود، سقطش کن و مسیر سقط را نیز برای آنان آسان کرده است؛ اما اگر به احتمال کمتر از یک درصد بچه معلولیتی داشته باشد، وزارت بهداشت یقه پزشک را می‌گیرد. این‌ها حتماً باید اصلاح شود و نمایندگان مجلس باید به این قصه رسیدگی کنند. قانون موجود تبعات بسیار زیادی را بر جامعه بار کرده است و باید اصلاح گردد.

از حیث شرع نیز جواز پزشک کار را حلال نمی‌کند. اگر حرف پزشک منطبق بر شرع باشد، شرع بر آن صحه می‌گذارد و پزشک نباید حکم صادر کند. چرا وزارت بهداشت فکر می‌کند پزشک می‌تواند حکم قتل نفس و قتل جنین صادر کند؟ اگر نگوییم قتل نفس و بحث روح هم مطرح بشود، قتل جنین حرام شرعی است. اگر بخواهد اتفاق افتد باید با حکم قاضی باشد و وزارت بهداشت فقط می‌تواند مستندات را ارائه کند و حق صادر کردن حکم را و حق مجوز دادن در این زمینه ندارد.

آن هم به واسطه این مدل غربال‌گری که با این درصد خطای بالا اتفاق می‌افتد و این همه جنایت‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد. اصلاً وزارت بهداشت شأن صدور حکم در این زمینه ندارد. فقه و شرع می‌گوید حتی از بین بردن نطفه حرام است. شما اگر نطفه رو از بین ببرید حرام است. شارع می‌گوید اگر جنین یک هفته‌ای را سقط کردید و نطفه شکل گرفته بود باید بابت جنین نیز دیه بپردازید.

سقط جنین در هیچ زمانی جایز نیست و تنها شرایط خاصی در اینجا وجود دارد. سقط جنین تنها زیر چهارماه امکان دارد و پس از آن به هیچ عنوان جایز نیست و حرام است. با این شرایط تنها در جایی جواز سقط صادر می‌شود که آن را نیز تنها برخی از علما جایز می‌دانند در جایی است که جان مادر و جان جنین هر دو در خطر باشد؛ نه اینکه اگر ضعیف هستند تنها به علت ضعف او را سقط کنند! شرع چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

جنین بالای چهارماه نیز یک انسان کامل است. اگر کسی آن را سقط کند، دیه یک انسان کامل بر گردن او می‌ماند اگر آن سقط به‌عمد صورت گرفته باشد حکم قصاص بر او وارد و حتی والدین می‌توانند درواقع مطالبه قصاص بکنند و قاضی نیز می‌تواند حکم اعدام آن قاتل را صادر کند؛ بنابراین قتل کودک یا جنین بالای چهار ماه به هیچ عنوان جایز نیست، به هیچ عنوان. حتی اگر جان مادر به خطر بیفتد.
 
رسا ـ نظر رهبر انقلاب در این باره سقط جنین چیست؟

در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اگر نمی‌شود جنینی را به‌هیچ‌وجه حفظ کرد و ادامه بارداری هم جان مادر و هم جان جنین را به‌طور قطعی به‌خطر می‌اندازد، تنها در صورت‌های نادری اجازه سقط داده‌اند. در این مورد ما مطمئن هستیم جنین دوران بارداری را تمام نمی‌کند و خواهد مرد، ولی در این مسیر در رحم مادر به واسطه آسیبی که ایجاد می‌کند خود مادر را هم خواهد کشت در این صورت است که حکم به سقط آن بدهند.

 در این صورت اجازه داده می‌شود آن هم باید یقین صورت بگیرد؛ آزمایش غربال‌گری احتمال می‌دهد که جنین بیمار است؛ بنابراین باید یقین حاصل بشود، یقین علمی حاصل بشود که جان مادر به خطر افتاده و جنین هم، زنده نخواهد ماند! نه اینکه بیمار به دنیا بیاید. خب بیمار به دنیا بیایید انسان هم حق حیات دارد. کسی حق ندارد حق انسانی حیات را به‌خاطر بگیرد.

این‌ها کودکان بی‌دفاع را می‌کشند به‌صرف احتمال بیماری، آن هم با آزمایشاتی که به‌هیچ‌وجه صحت آن را خود جامعه پزشکی تأیید نمی‌کند. آن‌هایی که دارند تأیید می‌کنند کسانی هستند که در مافیای اقتصادی غربالگری سهم دارند.

کشتن و تولد کودک پایین چهارماه را گفتیم، حالا کودک بالای چهارماه را هم بگوییم. کودک پایین چهارماه هم مجوزی برای سقط نداریم مگر آنکه جان مادر رو به خطر بیاندازد و اینجا احتمال تولد خودش هست، ولی احتمال تولد خودش ضعیف باشد، اولاً. ثانیاً تولد خودش همراه با بیماری، عسر و هرج شدید باشد، تاکید می‌کنم شدید، و جان آن مادر هم حتماً به خطر انداخته باشد.

شخصی باردار از نزدیکان ما به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک زنان و زایمان اون رو توصیه به سقط بچه‌اش می‌کند، بخاطر اینکه می‌گویید این بچه احتمالاً شش انگشتی به دنیا بیاید. بعد این مادر می‌گوید خب این مثلاً شش انگشتی به دنیا بیایید نمی‌شود انگشتش را برید و اصلاح کرد؟ پزشک می‌گوید: «دلت میاد انگشت بچه‌ات رو ببری؟!» مادر جواب می‌دهد: «یعنی شما می‌گویید یعنی من دلم بیاد بچه‌ام رو بکشم به قتل برسانم، اعدامش کنم، ولی دلم نمی‌آید انگشتش را با یک عمل جراحی اصلاح بکنم؟»

این منطق است که برخی پزشکان دارند؟ این منطق از کجا می‌آید، از همان بخشنامه‌های وزارت بهداشت. آن بخشنامه‌ها از کجا می‌آید؟ از دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی. آن دستورالعمل از کجا می‌آید؟ از تفکر لیبرالیسم که بدتر از تفکر هیتلریسم هست. این بچه به دنیا آمد و خانواده گفتند ما این بچه را نگه می‌داریم اگر شش انگشتی داشت، انگشتش را عمل می‌کنیم، این بچه به دنیا آمد اتفاقاً پنج انگشت هم بیشتر نداشت!

این جنایتی است که دارد اتفاق می‌افتد و هیچ کس حواسش نیست. متأسفانه این را هم خود این پزشک‌ها دارند از چهار تا کلمه فقهی سوءاستفاده می‌کنند و در امر فقهی دخالت می‌کنند. می‌گویند من پزشک دارم بهت می‌گویم این را سقط کن، من پزشک که می‌گویم شرعاً جایز است. اشتباه می‌کنی نظر فقهی بدهی! من طلبه هم حق همچین نظری ندارم. این نظر را فقط فقیه می‌تواند بدهد! حکمش را قاضی می‌تواند صادر بکند. تو فقط میتوانی اسناد و مدارک ارائه کنی، آن هم تنها به‌صورت قطعی نه احتمال یک به ۲۵۰  نه یک به ۱۲۰۰، نه بخاطر شش انگشتی شدن بچه.
 
رسا ـ بسیار متشکرم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
تصویر به شدت نامناسب است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
اگر تصویر در بین خبر کار می کردید جذاب تر می شد ممنون
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
سلام، متن عالیه ولی چرا فیلم و عکس بینابینشون کار نکردید!!
1
0