۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۶۷۳۳۱۱

کارشناس هسته‌ای پاکستان بر ضرورت پایان تحریم های ایران تاکید کرد

کارشناس هسته‌ای پاکستان بر ضرورت پایان تحریم های ایران تاکید کرد
کارشناس عدم اشاعه هسته‌ای و استاد دانشگاه نیروی دریایی پاکستان بر ضرورت پایان تحریم های ایران تاکید کرد۔

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، کارشناس عدم اشاعه هسته‌ای و استاد دانشگاه نیروی دریایی پاکستان گفت: هرگونه اقدام دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران باید با لغو تحریم‌های علیه این کشور و جبران خسارت های غیرقانونی همراه باشد.

خانم «رضوانه عباسی» پژوهشگر امور امنیت بین المللی و عدم اشاعه هسته‌ای روز گذشته طی گفت وگوی در اسلام‌آباد افزود: دولت جدید ایالات متحده چشم‌انداز سیاست خارجی خود را برای ۴ سال آینده ترسیم کرده و انتظار می‌رود احیا و پیوستن به توافق نامه‌هایی که دولت سابق زیر آن زده از جمله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در برنامه‌های جو بایدن باشد.

وی اظهار داشت: ازسرگیری گفت وگوها با ایران شاید راه حل اصلی اختلافات نباشد، مگر اینکه دولت بایدن قبل از هر تلاشی، تحریم های ایران را لغو کند.

رئیس بخش علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه ملی زبان‌های نوین پاکستان (NUML) تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از مذاکرات پیرامون برجام در صدد جبران خسارات ناشی از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای است و این مطالبه را از دولت جدید آمریکا خواهد داشت.

وی افزود: هرچند خروج یکجانبه دولت سابق آمریکا از توافق هسته‌ای، اعمال تحریم ثانویه و فشار اقتصادی تاثیری بر ایران نداشت، اما پیامدهای منفی ناشی از این رویکرد یکجانبه نگرانی تهران در منطقه را دربر داشته است.

رضوانه عباسی گفت: قانون شکنی ترامپ در برجام نه تنها منجر به تضعیف امنیت ملی ایران نشد، بلکه به عزم و انسجام ملت ایران افزوده شد، زیرا ایرانی ها به توانمندی داخلی متکی هستند.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود جو بایدن در قبال اجرای مجدد تعهدات توافق هسته‌ای از سوی تهران، بیشتر تحریم‌هایی که طی ۲ سال اخیر بر ایران تحمیل شده است را لغو کند، اما این سوال مطرح است که کدام یک از طرفین قبل از احیای برجام نرمش نشان می‌دهند.

این استاد پاکستانی افزود: باید دید که واکنش اروپایی‌ها و رژیم صهیونیستی از جمله متحدان عرب واشنگتن در برابر بازگشت آمریکا به برجام چگونه خواهد بود و یا اینکه این بار اتحادیه اروپا به یک واسطه تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: در هر صورت ایالات متحده آمریکا برای بازگشت به برجام باید لغو تحریم‌های ایران را در اولویت قرار دهد، زیرا مواضع طرف ایرانی محکم است، آنان روشن کرده‌اند که تنها در صورت لغو کامل تحریم‌ها حاضر به ادامه اجرای تعهدات خود پیرامون توافق هسته‌ای خواهند بود.

«زاهد حفیظ چودری» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پنجشنبه گذشته همزمان با آغاز کار دولت جدید آمریکا در پاسخ به ایرنا بر لزوم تداوم سیاست تعامل دولت جدید آمریکا با همه طرف‌ها برای اجرای تعهدات بین المللی از جمله توافق هسته‌ای با ایران (برجام) تاکید کرد./۹۸۸/

منبع: ایرنا

ارسال نظرات