۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۷۳۳۵۵

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۸ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۸ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 8 بهمن ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۰۸

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 50 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 900 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 800 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 50 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 400 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 550 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 100 تومان و درهم امارات 6 هزار و 520 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  23 هزار و 110 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 620 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 100 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 610 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

افت شاخص در نخستین روزکاری رئیس جدید سازمان بورس

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 10میلیارد و 8میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 11هزار و 404میلیارد تومان در یک میلیون و 230هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 7هزار و 296واحدی در ارتفاع یک میلیون و 207هزار و 736واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و خدمات انفورماتیک با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1905واحد، کل (هم‌وزن) 2192واحد، قیمت (هم‌وزن) 1433واحد، آزاد شناور 12348واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 4319 و 18329 واحد افت کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 186میلیون ورقه به‌ارزش 12هزار و 265میلیارد تومان در 494هزار نوبت، آیفکس 79واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 820واحد قرار گرفت.

 

نرخ تورم سالیانه از ۳۲ درصد گذشت

به نقل از مرکز آمار ایران؛ بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (36.5 درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (28.8 درصد) است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در دی 1399 عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (100=1395) به 285.7 رسید که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان زنجان با 3.3 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های مازندران و قم با 0.7 درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور 46.2 درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (55.8 درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (41.5 درصد) است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در دی ماه 1399 عدد شاخص کل برای خانوار‌های شهری (100=1395) به 282.9 رسید که نسبت به ماه قبل 1.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری مربوط به استان زنجان با 3.3 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های گلستان، قم و مازندران با 0.7 درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های شهری کشور 45.5 درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان کردستان (55.4 درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (41.5 درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه 1399 برای خانوار‌های شهری به عدد 32.2 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (36.2 درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و مرکزی (28.6 درصد) است.

 

قیمت جهانی نفت امروز

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 23 سنت معادل 0.41 درصد رشد به 56 دلار و 14 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز برای تحویل در ماه مارس با 24 سنت معادل 0.45 درصد رشد به 52 دلار و 85 سنت رسید.

انستیتوی نفت آمریکا گزارش کرده که میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 22 ژانویه با 5.3 میلیون بشکه کاهش مواجه شده در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش 430 هزار بشکه ای را داشته اند. اما آمارهای مربوط به ذخایر بنزین افزایش 3.1 میلیون بشکه ای را نشان می دهد که بسیار بیشتر از رقم های مورد انتظار است.

تحلیلگران موسسه آی ان جی در یادداشتی نوشتند: «کاهش ذخایر نفتی در معاملات اولیه امروز تا حدودی سبب رشد قیمت ها شده است، زیرا بازار انتظار افزایش ذخایر را داشت...در بخش فرآورده های نفتی آمارها به اندازه نفت خام امیدوارکننده نیست.»

استفن اینز تحلیلگر موسسه آکسی گلوبال مارکتس در خصوص آخرین تحولات بازار نفت گت: «برای تجار دشوار است که در کوتاه مدت به سمت سطح قیمت بالاتری حرکت کنند، زیرا چشم انداز تقاضا در کوتاه مدت بسیار نامشخص به نظر می رسد.»

اما کاهش نگرانی ها در مورد افت شدید سفرها در طی تعطیلات سال نوی چینی به دلیل کاهش موارد ابتلا به کرونا در چین سبب شده تا قیمت ها تا حدودی تقویت شود. بر اساس آمارهای رسمی، روز چهارشنبه 75 مورد جدید ابتلا به کرونا در چین مشاهده شده که پایین ترین رقم از 11 ژانویه تاکنون است.

 

دپوی ۴۰۰هزار تن روغن خام در بنادر

یزدان سیف با حضور در تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما با اشاره به اینکه مؤلفه‌های متغیر زیادی به‌روی بازار اثر دارد، افزود: از ابتدای امسال حدود یک‌میلیون و 600 هزار تن روغن خام در اختیار کارخانه‌جات روغن نباتی کشور قرار داده و تولید شده است.

وی با بیان اینکه متوسط سه سال گذشته مصرف روغن در کشور حدود یک‌میلیون و 700 هزار تن در سال است، گفت: بنابراین در 10 ماه گذشته حتی بیشتر از نیاز کشور، تولید و توزیع روغن داشتیم.

سیف افزود: با توجه به مشکلات ارزی و تحریم، واردات روغن 432 هزار تن کاهش یافت، اما به‌واسطه تدابیر دولت، ​ در این مدت 532 هزار تن از محل ذخایر راهبردی توزیع کردیم و در عرضه کالا مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: حدود دو ماه است که به‌صورت متراکم، انتظارات تورمی به‌ویژه در بازار کالا‌های اساسی در جامعه بالا رفته است.

سیف ادامه داد: دو تا سه ماه در کمیسیون تلفیق در حال بحث هستیم که می‌خواهیم ارز 4200تومانی روغن و کالای اساسی را حذف و یارانه را نقدی پرداخت کنیم و این موضوع موجب افزایش تقاضا به‌ویژه در بخش صنعت شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین کمبود در روغن نیمه‌جامد است که مصرف مشترک میان خانوار و صنعت است و به‌شدت مصارف صنعت، بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: انتظارات تورمی در موضوع تقاضا،​ امری انکارناپذیر است و اکنون انتظارات تورمی برای مردم ایجاد شده است در حالی که دولت در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار،​ هیچ تصمیمی برای تغییر نرخ ارز کالا‌های اساسی نگرفته است.

وی افزود: پس از شکست نظام استکبار جهانی و رأی نیاوردن ترامپ، حس می‌کنیم نیازمند رسیدن به آرامش هستیم تا بتوانیم متغیرهایمان را در یک وضع باثبات‌تری ببینیم و تصمیم بگیریم لذا تصمیمی برای تغییر نرخ ارز روغن وجود ندارد.

سیف با اشاره به اینکه روغن‌ها به‌صورت فله یا به‌صورت حلب‌های 17کیلویی قابل نگهداری است گفت بیش از 100 هزار تن روغن در کارخانه‌جات کشور موجود و بیش از 400 هزار تن روغن خام در بنادر کشور دپو شده است.

او با اشاره به اینکه عرضه روغن کم نشده، اما تقاضای کاذب ناشی از تورم انتظاری شکل گرفته است، اضافه کرد: نگاه تصمیم‌گیران کشور به موضوع اقتصادی، نگاه حسابداری نباشد بلکه اقتصاد، علم رفتار است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در ماه مهر خروج روغن از گمرکات به‌مدت 10 روز متوقف شد بنابراین در آن زمان کمبود عرضه داشتیم، اما اکنون کمبود عرضه نداریم.

سیف اعلام کرد: روغن مورد نیاز کشور تا پایان مرداد خریداری و تأمین شده و در حال ورود به​ کشور است و در بنادر هم وجود دارد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات