۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۷۳۵۴۳
حجت الاسلام والمسلمین طائب:

حضرت ابوطالب، الگویی مناسب برای افرادی که از مقاومت مأیوس شدند

حضرت ابوطالب، الگویی مناسب برای افرادی که از مقاومت مأیوس شدند
حجت الاسلام والمسلمین طائب، ابوطالب(ع) را سردار گمنام اسلام خواند و گفت: اگر روحیه مقاومت ایشان تبیین شود، می‌تواند الگوی مناسبی باشد برای کسانی که از مقاومت مأیوس شدند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار در دیدار با دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی ابوطالب (ع) با اشاره به نقش بی بدیل ابوطالب (ع) در تقویت و ماندگاری اسلام گفت: ایشان پا را از سربازی برای اسلام فراتر نهاده و نام سردار گمنام برای ایشان و برای این همایش زیبنده است.

رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار ادامه داد: به طور معمول سرداران در یک بعد سرداری می کنند، یکی خوب شمشیر می زند، یکی از منطق قوی خود بهره می برد و دیگری از سرمایه اجتماعی قوی خود سود می برد و برخی هم از ثروت خود استفاده می کنند، اما ابوطالب جامع بود و از شمشیر، زبان و منطق، سرمایه اجتماعی و ثروت خود برای تقویت اسلام بهره برد و نه تنها برای مسلمین بلکه برای بشریت الگو بود.

وی با اشاره به اثر علامه امینی در خصوص مظلومیت ابوطالب (ع) اظهار داشت: ما اینجا دو وظیفه داریم یکی اینکه او را از مظلومیت خارج کنیم و دوم اینکه با داشتن الگویی چون ایشان خود را از مظلومیت خارج کنیم و مثل او شویم.

حجت الاسلام والمسلمین طائب بیان داشت: ابوطالب یک انسان ذو ابعاد است که برای معرفی ایشان نیازی به حدیث سازی نیست و با این سابقه ایشان در دفاع از حق، لازم است که ایشان معرفی شوند و روی این بعد از شخصیت ایشان کار شود و یکی از آثار این همایش این می تواند باشد که سمپاشی های داعش را در خصوص ایشان بی اثر کند و افکار را از نو بسازد.

وی گفت: مقابله ابوطالب با یهود جزو قسمت های پنهان تاریخ است و به صورت تحلیلی بیان می شود اما در خصوص حمایت های ایشان از پیامبر(ص) تاریخ وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد و به بعد مقاومت ایشان پرداخت چرا که می تواند الگوی مناسبی باشد برای کسانی که از مقاومت مأیوس شده اند.

رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار افزود: به شخصیت ابوطالب باید فراتر از بحث کلامی پرداخت چرا که ایشان شخصیتی است فرادینی که اگر به چین یا روسیه و یا هر کشور دیگری معرفی شود همگان طالب او می شوند و می بینیم که یک عالم مسیحی به خاطر دفاع ایشان از حق او را تکریم می کند.

وی با اشاره به توان گفتمانی ابوطالب(ع) اظهار داشت: توان بالای حضرت ابوطالب(ع) در کلام و منطق قوی ایشان به حدی بود که توانست ابوجهل ها بر جای خود بنشاند.

حجت الاسلام والمسلمین طائب گفت: داعش بیشترین نیروها را از قفقاز جذب کرد و از سوی دیگر شاهد فعالیت وهابیت در هند و پاکستان هستیم و با این شرایط چه خوب است که مسؤولین همایش تمرکز ویژه ای برای جذب آثار و مقالات از این مناطق داشته باشند.

وی بیان داشت: باید به ابوطالب(ع) با یک نگاه فرادینی نگریست و از این راه می توان در کشورهای مختلف حتی در مناطق آمریکای جنوبی مطرح کرد و وقتی چنین شخصیتی مطرح شود چهره های نظیر چگوآرا رنگ می بازند و در شرایطی کشورهایی مانند عربستان چهره تاریکی از اسلام را به جهان مخابره کرده اند ابوطالب (ع) می تواند به مثابه نورافکنی بر چهره ظلمت گرفته اسلام بتابد و حقیقت آن را برهمگان روشن کند.  

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمين احمدی تبار قائم مقام و معاون فرهنگی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به تعویق همایش از سال 96 گفت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) با هدف رفع مظلومیت از چهره جناب ابوطالب (ع) این همایش را کلید زد اما مشکلات متعدد سبب شد تا همایش تا امسال به تعویق بیفتد.

قائم مقام مجمع جهانی اهل بیت (ع) اظهار داشت: در سال 96 تعدادی از مقالات به دست ما رسید که بیشتر آن ها محصول زحمات طلاب جامعة الزهرا بود اما تعویق همایش حسنی داشت و آن اینکه همایش شکل بین المللی به خود گرفت.

وی افزود: با توجه به بین المللی بودن، این همایش در دو بخش داخلی و بین المللی و در 5 کمیته تاریخ و سیره، کلام و عقاید، ادبیات و هنر، مقاومت و مصنفین طرح ریزی شده است و برای اجرای این همایش ارتباطات گسترده ای با دانشگاه های داخلی و دانشگاه ها خارجی صورت گرفت.

گفتنی است همایش بین المللی ابوطالب(ع) در تاریخ 25 ، 26 و 27 رجب( 19 تا 21 اسفندماه) مصادف با ایام وفات ابوطالب(ع) برگزار می شود.

ارسال نظرات