۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۷۳۸۷۶
یادداشت؛

خانه حضرت زهرا؛ مهبط جبرئیل و محل تهجد رسول اکرم

خانه حضرت زهرا؛ مهبط جبرئیل و محل تهجد رسول اکرم
خانه حضرت فاطمه زهرا(س) مهبط جبرئیل بود و نیز محل تهجد رسول اکرم(ص) پشت دیوارخانه آن حضرت بود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم استاد طاهره همتی مدرس حوزه و مشاوره خانواده به مناسبت میلاد صدیقه طاهره حضرت زهرا (سلام الله علیها) طی یادداشتی به بیان ابعاد شخصیتی این بزرگوار پرداخته که در ادامه می خوانیم:

در قسمتی از زیارت جامعه کبیره می فرماید: "لنبشر أنفسنا بأنا قد طهرنا بولایته" که بشارت داده شده ما به واسطه ولایت حضرت زهرا سلام الله علیها پاک بشویم و در قرآن کریم نیز اینگونه به شخصیت آن بزرگوار ارج نهاده شده «فی بیوت أذن الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه» "نور ۳۶" که خداوند می فرماید: خانه هایی است که به آن ها رفعت و بزرگی داده شده است.

در اینجا ذیل این آیه سوال می شود که آیا منظور از بیوت در اینجا خانه های انبیاء است؟

حضرت می فرمایند: بله؛ مجددا سوال می شود: "هل البیت الفاطمة منها؟" آیا خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) هم از همین بیوت است ؟

حضرت می فرمایند: بل من أفضلها و در جایی آمده است بل من أفاضلها؛ یعنی از عالی ترین خانه های انبیاء(علیهم السلام)، خانه حضرت فاطمه(س) است.

زیرا در خانه خیلی از انبیاء جبرئیل نازل نمی شد اما برای ورود به خانه بی بی فاطمه(س) جبرئیل اجازه می گیرد، لذا وقتی در مدینه وارد حرم حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می شوید، مکانی به نام باب الجبرئیل می باشد که درست در قسمت ورودی منزل آن بانوی عظیم الشأن قرار دارد.

همچنین محل تهجد پیامبراکرم(ص) نیز درست در پشت دیوار خانه بی بی دو عالم قرار دارد و حضرت رسول نماز شب را پشت دیوار خانه حضرت فاطمه(س) به پا می داشتند.

این ها در واقع بخش کوچکی از ویژگی ها و مناقب حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است که به آن ها اشاره شد.

در فراز دیگری از جامعه کبیره آمده: "إن بینی و بین الله عزوجل ذنوبا لا یأتی علیها إلا رضاکم"

شخصی نزد امام معصوم(ع) می آید و عرض می کند که من شیعه شما هستم و فرزندم دشمن اهل بیت(علیهم السلام) است. آن حضرت می فرمایند: فرزندتان کجاست ؟ عرض می کند که بیرون است، حضرت نگاهی به بیرون می اندازند و آن بچه با نگاه حضرت به گریه می افتد و خودش را به دست و پای معصوم(ع) می اندازد.

در واقع معصومین در پیشگاه خداوند متعال موجبات رضایت را فراهم می آورند، نگاه معصومین(ع) به بشر، باعث رشد و تعالی بشر می شود و اینکه عده ای مردم را از اینکه به درب خانه اهل بیت(ع) بروند و گدایی و التماس کنند، منع می کنند اشتباه است و معصومین(ع) اصل قضیه هستند و خواهش و التماس از اهل بیت(ع) به معنای شرک نیست.

در راستای منقبت بی بی دو عالم می توان به فضیلت تسبیحات حضرت زهرا اشاره کرد که با مداومت به تسبیحات حضرت زهرا(س) بعضی افراد به درجاتی بلند مرتبه ای چون عاقبت به خیری و ... رسیدند.

در پایان به حدیث شریفی از امام باقر(علیه السلام) اشاره کنم که می فرمایند: در عالم هدیه ای با ارزش تر از تسبیحات حضرت زهرا(س) نبود و اگر بود پیامبر اکرم(ص) آن را به فاطمه زهرا(س) هدیه می دادند./1350/د101/ف

ارسال نظرات