۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۷۴۲۸۸
آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه باید اتاق فکر انقلاب و صف محکمی در مقابل ضد انقلاب باشد

حوزه باید اتاق فکر انقلاب و صف محکمی در مقابل ضد انقلاب باشد
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انقلاب اسلامی را تجلی خاصی از خدا بر ملت، کشور و حوزه‌‌های علمیه دانست و گفت: حوزه باید برای همیشه اتاق فکر انقلاب باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در ابتدای درس خارج خود و در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به آیه «قُلْ‌ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ‌ بِوَاحِدَةٍ أَنْ‌ تَقُومُوا لِلَّهِ‌ مَثْنَى‌ وَفُرَادَى‌ ثُمَ‌ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُمْ‌ مِنْ‌ جِنَّةٍ»، اظهار داشت: متعلق تفکر در «ثُمَ‌ تَتَفَکَّرُوا»؛ یک احتمال آن است که «مَا بِصَاحِبِکُمْ‌ مِنْ‌ جِنَّةٍ» باشد؛ یعنی خدا فرموده فکر کنید که حرف‌های پیامبر(ص) که همراه و رفیق شماست، روی حساب و اصول عقلائی و حکمت است، نه آنکه جنون داشته باشد.

به دنبال «قیام لله»، تفکر نباشد فایده‌ای ندارد

وی افزود: اما احتمال دیگر آن است که مرتبط با «أَعِظُکُمْ‌ بِوَاحِدَةٍ أَنْ‌ تَقُومُوا لِلَّهِ‌» باشد؛ یعنی مقوم بقاء هر قیام الهی تفکر است، «ثم تتفکروا» یعنی اگر به دنبال «قیام لله»، تفکر نباشد فایده‌ای ندارد. فکر مقوم بقای قیام لله است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ما از این آیه می‌توانیم یک قاعده و اصل استخراج کنیم، گفت: اصل در یک «قیام لله» این است که بعد از تحقق هم با تفکر و فکر همراه باشد، این طور نباشد که وقتی برای خدا قیام کردید، بگوئید تمام شد و رفت، خیر، هرچه شما برای استحکام آن فکر کنید گسترش و عمق بیشتر پیدا می‌کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: «قیام لله» درست است به حسب ظاهر باید به قصد قربت، قربةً إلی الله، قربة إلی وجه الله باشد، اما وقتی رنگ خدایی پیدا کرد چون وجود خدای تبارک و تعالی نامحدود است، دائماً ابعاد تازه پیدا می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: این مطلب شاید در امور عبادی انسان هم به یک معنا باشد اگر انسان یک عبادتی را برای خدا انجام داد، نگوئیم اثرش این است و آن است و تمام شد، حتی در روایات هم که گاهی می‌گویند خواندن این آیات، فلان اثر را دارد، این به جهت ذهن محدود مخاطب است، مثلاً شب‌ها قبل از خواب به خواندن آیات آخر سوره حشر سفارش شده و در بعضی از روایات هم آمده که اسم اعظم خدا در این آیات وجود دارد، یا اگر کسی شب بخواند و بمیرد به منزله شهید خواهد بود، این خواص بیان شده است، ولی آثارش بیش از این است.

تفکر موجب تثبیت و توسعه قیام است

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که چیزی که رنگ خدا پیدا کرد، انسان دائم می‌تواند آن را گسترش بدهد و گسترش آن هم با فکر است، افزود: مردم ما به رهبری امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) انقلاب کرده و با اهدای خون هزاران شهید و مجاهدت‌های مجاهدان و بزرگان، نظام جمهوری اسلامی را تاسیس کردند، حال چه کنیم این انقلاب هم تثبیت شود و هم توسعه پیدا کند، برای تثبیت و تحکیمش دائماً باید فکر کنیم، به این معنا که یادمان نرود برای چه انقلاب کردیم، دنبال چه بودیم؟ و الان دنبال چی هستیم؟‌ و الا اگر این تفکر حاکم نباشد، در مدت زمان کوتاهی فاتحه انقلاب خوانده می‌شود و از بین خواهد رفت.

وی با استناد به آیه فوق تفکر را موجب تثبیت قیام لله دانست و گفت: در نماز که مسلماً یکی از مصادیق قیام لله است، چرا بعد از نماز تعقیبات وجود دارد؟ این تعقیبات بعد از نماز یکی از مصادیق تفکر در قیام لله است. به این معنا که نمازگزار را به این نتیجه می‌رساند که هرچقدر هم عبادت کند باز خدای تبارک و تعالی لایق‌تر برای پرستش و سزاوارتر به بزرگی و عظمت است و خودش را ضعیف‌تر و خوارتر و ناتوان‌تر و ذلیل‌تر می‌یابد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: تعقیبات چنین فکر و روحیه و ملکه‌ای را برای انسان ایجاد می‌کند و الا اگر بعد از نماز این تعقیبات نباشد، و تصور کنیم نماز خود را خواندیم و تکلیف از ما ساقط شد، چه چیز سبب گسترش آثار نماز خواهد شد؟ لذا من از آیه استفاده می‌کنم «ثم تتفکروا» بعد از قیام هم تفکر کنید که تفکر موجب تثبیت و توسعه قیام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که یکی از این قیام‌های الهی، انقلاب اسلامی است، ابراز کرد: واقعاً این انقلاب را از عنایات خاص خدا به خودمان بدانیم که زمان عمر ما زمان انقلاب است، حالا اگر ما قبل از این انقلاب بودیم و از دنیا رفته بودیم چه می‌شد؟

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انقلاب اسلامی را تجلی خاصی از خدای تبارک و تعالی بر این ملت و کشور و حوزه‌‌های علمیه خواند و افزود: حوزه باید برای همیشه اتاق فکر انقلاب باشد، نباید در یک گوشه‌ای از قم یا تهران عده‌ای خود را مالک و صاحب انقلاب بدانند. همه مردم صاحب انقلابند، همه حوزه صاحب انقلاب است، هیچ کس ـ حتی روحانیت ـ حق ندارد که فقط خودش را صاحب انقلاب بداند. این اشتباه بسیار بزرگی است.

حوزه باید اتاق فکر انقلاب و صف محکمی در مقابل ضد انقلاب باشد

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که این انقلاب، یک نفحه الهی است که به برکت مجاهدت‌های امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و مجاهدان انقلاب و شهدا بر این مردم فداکار دمیده شده است، اظهار داشت: همه حوزه باید اتاق فکر انقلاب باشد، همه حوزه باید صف محکمی در مقابل ضد انقلاب باشند.

وی در پایان بیان کرد: به هر حال، در این آیه خیلی باید تأمل کرد، «مَا بِصَاحِبِکُمْ‌ مِنْ‌ جِنَّةٍ» را متعلق «تتفکروا» قرار ندهید، یک شاهدش این است که مجنون نبودن پیامبر(ص) فکر نمی‌خواهد، واضح است که پیامبر أعقل قوم بوده، حتی کفاری که نسبت جنون به حضرت می‌دادند، می‌دانستند که تهمت می‌زنند و این نیاز به فکر نداشت.

ارسال نظرات