۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۷۴۷۰۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

کظم غیظ نشانه بارز ظرفیت وجودی انسان است

کظم غیظ نشانه بارز ظرفیت وجودی انسان است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام خادمی گفت: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ظرفیت بالای وجودی، شرح صدر است که از مهم‌ترین نمودهایش کظم غیظ و قدرت مدیریت خشم و غضب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در گفتمان دینی مهار خشم، با گرامیداشت فرارسیدن ماه رجب، مهار غضب را نشانه بارز ظرفیت وجودی دانست و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ظرفیت بالای وجودی، شرح صدر است که از مهم‌ترین نمودهایش کظم غیظ و قدرت مدیریت خشم و غضب است.

وی افزود: نیروی غضب که خداوند متعال در وجود انسان نهاده است فواید بسیاری دارد به‌شرط آنکه در اختیار و به فرمان عقل باشد و به‌جا به کار رود؛ وگرنه شعله‌های آن همه هستی شخص غضبناک را می‌سوزاند و خاکستر می‌کند.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: در بحث خشم آنچه مهم است مهار غضب است تا از اختیار بیرون نرود و حریم‌ها را نشکند و پشیمانی به بار نیاورد.

وی با بیان اینکه در روایات از خویشتن‌داری به هنگام غضب سخن گفته شده و تعبیر کظم غیظ و فروبردن خشم بسیار به چشم می‌خورد، ادامه داد: قرآن کریم نیز از فرو خورندگان خشم ستایش کرده است و مهار غضب را از نشانه‌های بارز تقوا برشمرده است.

حجت‌الاسلام خادمی اظهار کرد: کظْم در لغت به معنی بستن سر مشکی است که از آب پر شده باشد و به‌طور کنایه در مورد کسانی که از خشم و غضب پر می‌شوند و از اعمال آن خودداری می‌کنند به کار می‌رود و غَیظ به معنی شدت غضب، حالت برافروختگی و هیجان فوق‌العاده روحی است که بعد از مشاهده ناملایمات به انسان دست می‌دهد.

وی افزود: حالت خشم و غضب از خطرناک‌ترین حالات است و اگر جلوی آن رها شود در شکل یک نوع جنون و دیوانگی و از دست دادن هر نوع کنترل اعصاب خودنمائی می‌کند و بسیاری از جنایات و تصمیم‌های خطرناک که انسان یک‌عمر باید کفاره و جریمه آن را بپردازد در چنین حالی انجام می‌شود و لذا در آیه فوق دومین صفت برجسته پرهیزکاران را فرو بردن خشم معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به برکات مهار غضب، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «مَا مِن جُرعَةٍ یتَجَرَّعُها العَبدُ أحَبَ إلَی اللّه ِ عَزَّ و جلَ مِن جُرعَةِ غَیظٍ یتَجَرَّعُها عِندَ تَرَدُّدِها فی قَلبِهِ...»؛ یعنی جرعه خشمی که به خاطر خدا فرو برده شود نزد خداوند برترین جرعه است.

وی افزود: همچنین فرمودند: «مَنْ کظَمَ غَیظاً وَ هُوَ قادِرٌ عَلی إِنْفاذِهِ ملأ هُ اللَّهُ أَمْناً وَ ایماناً» و تأکید کردند کسی که خشم خود را فرو ببرد با اینکه قدرت بر اِعمال آن دارد خداوند دل او را از آرامش و ایمان پر می‌کند و این حدیث، گویای این حقیقت است که فرو بردن خشم اثر فوق‌العاده‌ای در تکامل معنوی انسان و تقویت روح ایمان دارد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات