۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۶۷۴۹۱۴
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد؛

برگزاری همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت»

برگزاری همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت»
حجت الاسلام عادل از برگزاری همایش«وقف، امور خیریه و سلامت» خبر داد و گفت: این همایش با همکاری مراکز علمی برگزار و هدف ما بازشناسی نقش وقف در حوزه سلامت جامعه است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، صبح امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت» اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در حوزه وقف از گذشته به صورت جدی به آن پرداخته شده و ضرورت‌های فعلی نیز سبب شده که این موضوع را به عنوان یکی از مسائل مهم سازمان در نظر بگیریم مربوط به حوزه سلامت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۱۰۰ بیمارستان وقفی در سراسر کشور به بیماران خدمات رسانی می‌کنند، ابراز کرد: برای مثال بیمارستان نمازی در شیراز و بیمارستان‌های فیروز آبادی، فیروزگر و لولاگر توسط واقفین ساخته شده و در اختیار بیماران قرار دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در موقوفات مربوط به سلامت و درمان موضوعات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. بخشی از موقوفات سلامت به تأمین دارو و برخی دیگر به بستری بیماران نیازمند و بی بضاعت اختصاص داده شده است. در همه استان‌ها و شهرستان‌ها رد پایی از موقوفات سلامت به صورت درمانگاه یا منابع پشتیبانی مانند تأمین دارو و هزینه درمان دیده می‌شود.

حجت الاسلام عادل یکی از اقدامات مهم سازمان اوقاف در عرصه پزشکی را سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و ادامه داد: موضوع بهداشت و درمان با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایط کشور و جامعه را تحت تأثیر قرار داد. در این شرایط سازمان اوقاف سعی کرد که در جامعه نقش آفرین شود و با توجه به ظرفیت‌هایی که در این سازمان وجود داشت در برخی مباحث مانند رسیدگی مالی به نیازمندان ورود پیدا کرد و بسیاری از مراکز وقفی که برای سلامت و درمان بود برای خدمات رسانی اختصاص داده شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بالغ بر ۲۰ میلیون ماسک در امامزاده‌ها تولید و بین مراکز پزشکی و در میان مردم توزیع شد، بالغ بر ۵۰ هزار لباس پزشکی تولید و در اختیار جامعه بزشکی قرار گرفته شد، همچنین ۱۰۰ کپسول اکسیژن در یکی از استان‌ها تهیه شد تا بیمارانی که نیاز به حضور در بیمارستان نداشتند در منزل درمان شوند.

وی  با بیان اینکه وقف ظرفیت خوبی برای پرداختن به موضوع بهداشت  و درمان و سلامت دارد، اضافه کرد: از این ظرفیت می‌توان در ساخت بیمارستان‌ها و حتی مباحث علمی استفاده کرد. امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که اقدام به تولید واکسن کرونا کرده است، مطرح می‌شود و بسیاری از استعدادهای درخشان در کشور هستند که به خاطر مشکلات مالی و یا عدم وجود مراکز علمی استعدادهایشان شکوفا نمی‌شود بنابراین لازم است از ظرفیت وقف و واقفین در این امر استفاده شود.مردم ایران اهل خیر هستند و اگر کارهای خیر در حوزه علمی و نرم افزاری جهت داده شوند می‌توان شاهد شکوفایی علمی کشور باشیم.

حجت الاسلام عادل در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری همایش وقف، امور خیریه و سلامت اشاره و عنوان کرد: این همایش با رایزنی‌ با مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی به عنوان همایش بین‌المللی در دستور کار سازمان اوقاف قرار گرفت و هدف ما بازشناسی نقش وقف در حوزه سلامت جامعه است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر علمی همایش وقف، امور خیریه و سلامت نیز در سخنانی گفت: در بحث علمی همایش محورهایی مورد توجه قرار گرفته شده است که شامل ۵ سرفصل از جمله سلامت و امور خیر در آیات و روایات، مساله وقف در بحث جامعه جهانی، سلامت و تمدن اسلامی، سلامت و انقلاب اسلامی و همچنین امور خیر سلامت و تمدن نوین اسلامی می‌شود.

دبیر علمی همایش وقف، امور خیریه و سلامت ادامه داد: دست نویسندگان مقالات باز است تا در هر زمینه‌ای که می‌شود بتوانند راهکارها و نظریات خوبی در زمینه سلامت و درمان ارائه دهند و یک جایزه ویژه برای برترین نظریه تخصیص داده خواهد شد. علاقمندان می‌توانند تا فروردین ماه ۱۴۰۰ چکیده مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند. ما در نظر داریم این همایش اوایل مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اهمیت مقالات مربوط به نظریه پردازی و طرح ایده‌های نو است و باید از تکرار مکررات اجتناب کرد؛ بنابراین مهمترین هدف این همایش دریافت نظریات نو و ایده‌های نو علمی است.

حجت الاسلام احمد سجادی دبیر اجرایی همایش وقف، امور خیریه و سلامت نیز در انتهای این نشست  گفت: این همایش دارای یک شورای عالی است که ریاست آن برعهده سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اعضای آن معاون فرهنگی وزارت ارشاد، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی است./998/

ارسال نظرات