۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۷۴۹۳۶
در نشست ستاد امر به معروف مطرح شد؛

دستور تأسیس قوه امر به معروف چگونه صادر شد؟

دستور تأسیس قوه امر به معروف چگونه صادر شد؟
حسن رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دستور تاسیس قوه امر به معروف و نهی از منکر را صادر کرده‌اند، گفت: ناهی از منکر یک مجاهد غریب و تنها است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، افتتاحیه چهارمین نشست فصلی معاونین ستادهای امر به معروف و نهی از منکر سراسر کشور، صبح امروز سه شنبه ۲۸ بهمن و با حضور حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام میرزایی قائم مقام دبیر و قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سردار افراسیابی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.

حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه نشست اظهار داشت: این جمع بسیار جمع مهمی است و امر به معروف و نهی از منکر بسیار سرنوشت ساز است. در قرآن و سنت داریم که فلسفه دین همین امر به معروف و نهی از منکر است. فلسفه بعثت انبیا و فلسفه سیاسی اجتماعی شدن حرکت اهل بیت هم همین است. شیعه مذهبی است که همه رهبرانش شهید شدند و هر جا شهادت است یعنی امر به معروف و نهی از منکر در کار بوده است.

وی افزود: از ابراهیم علیه السلام تا قیام حضرت، ولی عصر (عج) درگیری بر سر نهی از منکر است. اگر چنانچه حضرت ابراهیم علیه السلام هم فقط موعظه‌های کلی اخلاقی می‌کرد و به تعبیر امام خمینی (ره) فقط مسئله می‌گفت، کسی او را در آتش نمی‌انداخت. حضرت با کسانی درگیر شد که منافعشان در شرک و کفر و ظلم بود و همه انبیای دیگر هم همین وضع را داشتند.

رحیم پور ادامه داد: هزینه نهی از منکر شهادت یازده امام ما بود و امام دوازدهم هم که به اذن الله کلید نجات بشر در دست اوست دیگر نمی‌توانست علناً نهی از منکر کند، چه ایشان هم اگر شهید می‌شد منکر برای همیشه بر عالم حکومت می‌کرد. تا قبل از ظهور حضرت هم همه نهی از منکرها نسبی است و نهی مطلق که منجر به پیروزی مطلق خواهد شد در آن زمان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امر به معروف از پیشنهاد شروع می‌شود، اما به پیشنهاد ختم نمی‌شود، بلکه باید امر کرد و به هر کسی هم اجازه دادند و بلکه تکلیف کردند که باید امر کنید. همه شهروندان را تکلیف کرده‌اند که صاحبان قدرت و ثروت و حکومت و همه جامعه را ابتدا پیشنهاد و درخواست برای عمل به معروف کنند و اگر نشد بایستد و دستور دهد. خداوند در قرآن فرموده است که همه زنان و مردان مؤمن ولایت دارند که امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی افزود: مسئولان ستاد امر به معروف به من گفته‌اند که اگر کسی نهاد دولتی و حکومتی را نهی از منکر کند و آن نهاد بخواهد او را تحت تعقیب قرار دهد ستاد از او حمایت می‌کند و برای او وکیل مدافع رایگان می‌گیرد؛ این کمال خوشوقتی است. اینکه اعلام شود هر کس در حکومت اسلامی هر جا فساد، منکر، بی عدالتی، دزدی، تضییع بیت‌المال را مستند و بدون تهمت افشا کرد ما تمام قد می‌ایستیم و از او دفاع می‌کنیم، این واقعاً اقدام در جهت تحقق امر به معروف و نهی از منکر است.

رحیم پور ادامه داد: همه رژیم‌های جهان امر به معروف و نهی از منکر را به زبان خودشان قبول دارند، امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت عمومی و انتقاد و پیشنهاد و هیچکس هم در دنیا نیست که بگوید این بد است، اما یک حکومت هم در دنیا نیست که به این‌ها درست عمل کند. چون درگیر شدن با فساد و بی عدالتی منافع کسانی که معمولاً قدرت، ثروت و رسانه دارند را به خطر می‌اندازد و آن‌ها جلوی این می‌ایستند. ناهی از منکر یک مجاهد غریب و تنها است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید کنار این‌ها بایستد.

وی همچنین گفت: امام قبل از انقلاب در پاریس یا نجف مصاحبه کرد و گفت که ما دایره یا اداره امر به معروف و نهی از منکر را راه می‌اندازیم. بعد از انقلاب هم ظاهراً امام یک بار تعبیر وزارت و یک بار هم تعبیر قوه را برای امر به معروف و نهی از منکر به کار برده است؛ یعنی امام گفته است که چهار قوه باشد نه سه قوه؛ یعنی سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و یک قوه امر به معروف و نهی از منکر که مستقل از آن‌ها باشد و بر هر سه قوه نظارت کند.

دستور این کار را هم امام (ره) صادر کرد و جالب است که همان وقت لیبرال‌های مذهبی مخالفت کردند و گفتند که این باعث می‌شود که مردم به جان حکومت و سرمایه دارها بیفتند و هرج و مرج می‌شود. شبیه این استدلال را در سال‌های اخیر هم برخی طیف‌های فکری مطرح کردند که امر به معروف و نهی از منکر یعنی فضولی و شورش عمومی و با این وصف همه، همه همه‌کاره می‌شوند. مگر حریم عمومی حریم خصوصی است که فضولی در آن معنا داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید امر به معروف و نهی از منکر را آموزش بدهیم و ادب و اخلاق انتقاد را گسترش دهیم. نهی از منکر یعنی آزادی بیان، اما بیان در چارچوب منطق، اخلاق و آزادی. آزادی باشد، اما منطق نباشد هر کسی هر حرفی می‌زند، اگر آزادی و منطق باشد، اما اخلاق نباشد فضا غیر اخلاقی می‌شود و اعتماد از بین می‌رود. هر جا در دنیا می‌خواهند آزادی بیان را محدود کنند می‌گویند که امنیت به خطر می‌افتد و تفرقه اجتماعی ایجاد می‌شود.

وی افزود: بالاخره امر به معروف و نهی از منکر نه قوه شد، نه وزارت شد و آخرش شد ستاد که همین خوب و غنیمت است. ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر باید همه موانع نهی از منکر را شناسایی کرده و بردارد. امر به معروف و نهی از منکر برخی موانع اخلاقی دارد؛ در روایات داریم که امر به معروف خود باید معروف باشد؛ یعنی خود امر باید جز معروفات باشد نه منکرات.

روش امر به معروف و نهی از منکر مهم است، برای اینکه باب تهمت، دو رویی، شایعه پراکنی و مبالغه و گسترش یاس اجتماعی باز نشود. اما برخی هم بهانه می‌آورند که آبروی مردم را نبرید. مگر آبروی همه افراد محترم است؟ آبروی همه محترم است به جز خائنین. این قاعده «تشهیر» یعنی اینکه یعنی اینکه خائن را مشهور کنید و آبرویش را ببرید. خائن نباید از حق کرامت اجتماعی برخوردار باشد، چون به کرامت جامعه حمله کرده است. تمام احکام شریعت دفاع از انسان است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
خدا به خیر کنه چه خوابی دیدن برامون
0
0