۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۷۴۹۹۲
معرفی کتاب؛

آیت الله مکارم شیرازی به روایت ساواک

آیت الله مکارم شیرازی به روایت ساواک
انتشارات مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، کتاب «آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک» را در دو جلد منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، از آغاز جریان مبارزه با استبداد و استعمار، همواره حوزه های علمیه و مراجع معظم تقلید و علماء و مدرسین این نهاد مقدس دین، در صف مقدم این حرکت قرار داشته و با عطف توجه به شرایط زمانی و مکانی و متناسب با موقعیتی که در آن واقع بوده اند، در این مسیر گام برداشته اند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی یکی از ستاره های درخشان این آسمان است که از دوران جوانی با نبوغ و استعدادی سرشار، در طریق مبارزه وارد شد و به روشنگری مردم به ویژه نسل جوان پرداخت.

اولین سند فعالیت های سیاسی ایشان، به دو ماه پایانی عمر دولت دکتر محمد مصدق و نه سال پیش از نهضت امام خمینی(ره) یعنی آنگاه که طلبه ای ۲۷ ساله بودند، باز می گردد.

با آغاز نهضت، و مخالفت امام با تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱ش، شور و هیجان فراوانی در مسیر مبارزه ایجاد شد که آیت الله مکارم شیرازی خود، در شمار یکی از شورآفرینان این حرکت بودند.

برپایی جلسات سخنرانی با طعم مسائل اعتقادی و رنگ و بوی سیاسی در شهرهای مختلف ایران، ایشان را به عنوان یکی از شخصیت های تأثیرگذار در حرکت فرهنگی انقلاب اسلامی معرفی نمود و به دلیل همین اقدامات، دستگیری ها و مزاحمت های نوبهای نیروهای امنیتی و در نهایت، تبعید ایشان در ماه های پایانی عمر رژیم شاهنشاهی، زینت بخش پرونده مبارزاتی معظم له گردید.

انتشارات مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، کتاب «آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک» را در دو جلد منتشر کرده است.

ساختار کتاب

در جلد اول کتاب «آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک» این عناوین دیده می شود:

1. سخن ناشر

2. زندگینامه

3. تحصیلات

4. مبارزات سیاسی

5. آیت الله مکارم شیرازی در شیراز

6. آیت الله مکارم شیرازی در آبادان و خرمشهر

7. آیت الله مکارم شیرازی در تهران

8. آیت الله مکارم شیرازی در کرمان

9. آیت الله مکارم شیرازی در خرم آباد

10. آیت الله مکارم شیرازی در سبزوار

11. آیت الله مکارم شیرازی در بهشهر

12. مجله درس هایی از مکتب اسلام

13. مجمع علمی نجات نسل جوان

14. آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله شریعتمداری

15. اسناد

16. فهرست اعلام

17. ضمائم

18. تصاویر

ویژگی های اثر

1. پرداختن به زندگی نامه آیت الله مکارم شیرازی

2. آوردن اسناد ساواک از مبارزات سیاسی و فرهنگی آیت الله مکارم شیرازی

3. ریز کارهای و فعالیت ایشان در زمان دوران طاغوت

4. فعالیت های آیت الله مکارم شیرازی در شهرای مختلف

5. آوردن تصاویر و اسناد ساواک در انتهای کتاب

برشی از کتاب

در صفحه 58 و 59 این کتاب در مورد آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله شریعتمداری این مطالب نگاشته شده است:

اولین گزارش از نشانه های اختلافات فی مابین آیت الله مکارم و آیت الله شریعتمداری، در جریان نهضت امام خمینی (ره) زمانی بروز و ظهور یافت که در فرم بیوگرافی آیت الله مکارم شیرازی به تاریخ خرداد ماه سال ۱۳۴۳ش، نوشته شد:

«آقای ناصر مکارم شیرازی، غیرمستقیم در تشکیل جلسات بعضی از روحانیون مخالف دخالت می کند و پنهانی یکی از گردانندگان اینگونه مجالس می باشد. نامبرده اگرچه در ظاهر از طرفداران شریعتمداری است، لکن در باطن، هیچکدام به یکدیگر نظر خوبی ندارند و در حال حاضر فعالیت ناصر مکارم به نفع طرفداران خمینی است.»" و سه سال بعد، در جریان کمک به بازماندگان شهدای اعراب در جنگ با رژیم صهیونیستی در سال ۱۳۴۶ش مطرح شد:

اعلامیه آیت الله شریعتمداری در مورد جمع آوری پول برای کمک به بازماندگان شهدای اعراب در جنگ با اسراییل، در تبریز پخش گردیده و این اعلامیه وسیله سیدهادی خسروشاهی به تبریز ارسال شده است. گفته می شود آیت الله شریعتمداری از پخش اعلامیه مزبور ناراحت می باشد و این اعلامیه را بر اثر اصراری که ناصر مکارم و اسیدهادی خسروشاهی به او نموده اند، تهیه و سپس توزیع شده است و به قرار اطلاع بین آیت الله شریعتمداری. نجفی، سیدهادی خسروشاهی. ناصر مکارم شیرازی. حجتی کرمانی و علی دوانی اختلاف شدیدی در مورد جمع آوری وجوه جهت آسیب دیدگاناعراب بروز نموده است.» و دو سال بعد از آن که جریان اختلاف در رابطه به مجله مکتب اسلام علنی گردید، در گزارشی که پیرامون این اختلاف تهیه گردید، نوشته شد:

اخيرا اختلافات شدیدی بین آیت الله شریعتمداری و عده ای از هیئت تحریریه مکتب اسلام، از جمله ناصر مکارم شیرازی، سیدهادی خسروشاهی. رضا گلسرخی و جعفر سبحانی بروز کرده است. علت بروز این اختلاف، یکی تغییر نام کتابخانه مکتب اسلام به کتابخانه دارالتبليغ توسط شریعتمداری می باشد. ضمنا چون آقای شریعتمداری مصطفی زمانی را به مدیریت کتابخانه دارالتبليغ تعیین و نیز از هیئت تحریریه خواست که مقالات مصطفی زمانی را در مجله مکتب اسلام درج نمایند، لذا این امر موجبات نارضایتی افراد فوق را فراهم و با اقدام آقای شریعتمداری مخالفت نمودند و در نتیجه مصطفی زمانی مجددا از مدیریت کتابخانه برکنار شد و روز ۴۸ / ۳ / ۲۴ سیدهادی خسروشاهی به منزل شریعتمداری مراجعه و با وی آشتی نمود، لكن روابط سایرین با شریعتمداری تغییری نیافته است.»

انتشارات مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، کتاب «آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک» را در قطع وزیری و در جلد اول در 671 به چاپ رسانده است.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند به موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته به آدرس: قم، خیابان شهدا، کوچه 22، پلاک 15، تلفن تماس:  02537744241 مراجعه کنند./826/

آیت الله مکارم شیرازی به روایت ساواک

ارسال نظرات