۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۷۵۰۳۱
آیت الله جنتی مطرح کرد؛

وظایف نخبگان حوزه‌ در قبال نظام/ ابزارهای ارتباطی؛ محملی برای شبهه‌افکنی

وظایف نخبگان حوزه‌ در قبال نظام/ ابزارهای ارتباطی؛ محملی برای شبهه‌افکنی
رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: پاسخ‌گویی به شبهات ناظر بر مبانی و ضرورت‌های تشکیل حکومت اسلامی بر اساس مسلّمات شریعت اسلام امری ضروری و لازم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در پیامی مکتوب به دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًاعَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الحق» گفت: تشکیل حکومتی در جهت اعمال حاکمیت ارزش‌های دینی و اجرای دستورات و احکام الهی در عرصه‌ی اجتماعی به‌عنوان یکی از آرزوهای دست‌نیافتنی متدینان در دوره‌ای محقق شد که سردمداران حکومت‌های معاصر و نظریه‌پردازان آن‌ها بیش از هر چیز به دنبال نفی نقش و جایگاه دین از حوزه‌های سیاسی و اجتماعی بودند و انسان را جدای از هرگونه تعلقات معنوی و الهی تعریف می‌کردند. شاید از همین‌رو بود که شهید والامقام مرحوم آیت‌الله سید محمد باقر صدر تشکیل حکومت اسلامی در ایران را محقق‌کننده آرزوی انبیاء دانسته و فرموده ‌بودند: «الیوم تحقق آمال الانبیاء».

وی ادامه داد: حیات و زندگی در این دوره‌ی طلایی از تاریخ بشریت و در این محدوده‌ی جغرافیایی مستلزم شکر نعمت حکومت اسلامی است، نعمتی که حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در مقام بیان نمونه‌های برجسته‌ای از نعمات الهی، از نعمت زندگی در دولت اسلامی یاد كرده و از خدا برای عدم زندگی در ذیل سلطه‌ی ائمه کفر و حضور در ذیل سایه‌ی حاکمیت الهی سپاسگزاری می‌كند و می‌فرماید: «فَلَمْ اَزَلْ ظاعِناً مِنْ صُلْبٍ اِلى رَحِمٍ فى تَقادُمٍ مِنَ الاَیّامِ الْماضِیَةِ وَالْقُرُونِ الْخالِیَةِ لَمْ تُخْرِجْنى لِرَاْفَتِکَ بى وَلُطْفِکَ لى وَاِحْسانِکَ اِلَىَّ فى دَوْلَةِ اَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَکَذَّبُوا رُسُلَکَ لکِنَّکَ اَخْرَجْتَنى لِلَّذى سَبَقَلى مِنَ الْهُدَى الَّذى لَهُ یَسَّرْتَنى وَ فیهِ اَنْشَاءْتَنی».

پ/وظایف نخبگان حوزه‌ در قبال نظام / ابزارهای ارتباطی؛ محملی برای شبهه‌افکنی

ضرورت شناخت صحیح الزامات و بایسته‌های شکر واقعی زندگی در حکومت اسلامی

آیت الله جنتی عنوان کرد: اما آن‌چه اکنون دارای اهمیت است شناخت صحیح الزامات و بایسته‌های شکر واقعی زندگی در حکومت اسلامی است؛ چرا که هرکس در هر جایگاه، منصب و نقشی در جهت تحقق اهداف و وظایف نظام دینی مسئول بوده و تحقق این مسئولیت زمینه‌ساز تحقق شکر واقعی نعمت حکومت اسلامی است.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جامعه‌ حوزوی و نخبگان حوزه‌های علمیه نیز در کنار سایر آحاد جامعه و فراتر از آن‌ها وظایفی را در قبال نظام اسلامی بر عهده دارند که می‌توان این وظایف را در حوزه‌ پژوهش و تحقیق در دو حوزه‌ وظایف نظری و فکری و وظایف در حوزه‌های عملی و اجرایی بیان كرد.

وی تأکید کرد: پیشرفت علم و ابزارهای ارتباطی در کنار وجوه مثبت فراوان و ظرفیت‌های متعددی که در گسترش و رشد تبلیغ دین در اختیار حوزه‌های علمیه قرار داده است به محملی برای شبهه‌افکنی و تخریب ذهن گروه‌های مختلف مردم به‌ویژه جوانان تبدیل شده است. شبهاتی که گاه از افواه گروهی به ظاهر روحانی‌نما نیز به‌گوش می‌رسد. در این میان پاسخ‌گویی به شبهات ناظر بر مبانی و ضرورت‌های تشکیل حکومت اسلامی بر اساس مسلّمات شریعت اسلام امری ضروری و لازم محسوب می‌شود.

آیت الله جنتی خاطرنشان کرد: توجه به ماهیت احکام شریعت در حوزه‌ی اجتماع،  ضرورت وجود حاکمیت اسلامی برای اجرای این احکام، نیازمندی قانون به وجود مجری، حرمت مراجعه به طاغوت در آموزه‌های شریعت و اهداف عالیه دین در تربیت انسان و... به عنوان مبانی ضرورت عقلی وجود حکومت اسلامی و روایات متعددی از جمله توقیع شریف حضرت صاحب الزمان خطاب به شیخ صدوق، مقبوله عمر بن حنظله، روایت مجاری الامور از حضرت اباعبدالله، استناد به سیره و سنت پیامبر اعظم و حضرات ائمه‌ی معصومین و ده‌ها روایت دیگر به‌عنوان ادله‌ی نقلی می‌تواند مستندی برای تبیین الزام و ضرورت حکومت اسلامی مورد استفاده قرار گیرد که باید با توجه به مقتضیات روز در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی ابراز کرد: بیان این نکته ضروری است که تولید ادبیات باید بر اساس نیازهای عصر جدید کوتاه و مختصر اما پر مغز و اقناع‌کننده باشد. بهره‌گیری از جذابیت‌های بصری و شناخت نیازهای مخاطب در تولید ادبیات در زمینه‌های بیان شده ضروری و حتمی است؛ چرا که محتوا هر قدر عالی و مستند چنان‌چه مورد استقبال مخاطب قرار نگیرد و با ذائقه‌ی آن‌ها هم‌خوانی نداشته باشد نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای بیان شده باشد.

آیت الله جنتی عنوان کرد: طراحی زیرساخت‌ها و مبانی نظام اسلامی با استفاده از آموزه‌های اصیل اسلامی از یکسو و توجه به نیازهای جامعه‌ی دانشگاهی و علمی کشور در حوزه‌های نظری و مبنایی از سوی دیگر به وسیله‌ی فرهیختگان حوزوی به‌عنوان امری لازم و ضروری محسوب می‌گردد. مبانی مشروعیت حاکمیت دینی، مشروعیت قانون اساسی، جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی، بایسته‌های نظریه مردم‌سالاری دینی، نقش و جایگاه رهبری و قوای سه‌گانه، مفهوم و جایگاه قانون‌گذاری در حکومت اسلامی و موضوعاتی از این دست باید به‌وسیله جریان حوزوی آن هم با رویکر اسلام انقلابی مورد بررسی و تبیین قرار گیرد و جامعه‌ی دانشگاهی را از شرّ انحراف در مبانی نظام حاکمیت اسلامی محفوظ دارد.

پ/وظایف نخبگان حوزه‌ در قبال نظام / ابزارهای ارتباطی؛ محملی برای شبهه‌افکنی

نیازهای اساسی اداره‌ حکومت اسلامی در ایران

دبیر شورای نگهبان ابراز داشت: یکی از وظایف و مسئولیت‌های اساسی جریان متعهد و انقلابی حوزوی که در طول سالیان گذشته‌ پس از انقلاب مورد توجه کافی قرار نگرفته است و امروز از نیازهای اساسی اداره‌ی حکومت اسلامی در ایران محسوب می‌گردد اولاً تفریع فروعات حکومت اسلامی و ضوابط و بایسته‌های حکمرانی دینی و ثانیاً استباط نظامات برآمده از آموزه‌های شریعت اسلام است. پاسخ‌گویی به این سئوالات همانند این سئوال که الزامات حکمرانی در حکومت اسلامی چیست؟ در آموزه‌های اسلامی برای نظامات اقتصادی همانند بانکداری و اداره‌ی بودجه، نظامات فرهنگی و اجتماعی همانند فضای مجازی، نظامات سیاسی همانند ساختار حکومت و نحوه‌ی کارآمدسازی آن، نظامات روابط بین‌الملل و... چه معیارها و ضوابطی بیان شده است و چگونه قابل احصاء و تبدیل به ساختارهایی برای پاسخ‌گویی به نیازهای امروز جامعه می‌باشد؟  پژوهش در حوزه‌های بیان شده و سایر موضوعات مبتلابه اراده‌ی جامعه از جمله وظایف فوری حوزه‌های علمیه و فرهیختگان علوم دینی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در پایان از همه‌ی دست‌اندرکاران برگزاری این نشست به ویژه فاضل وارسته حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته و از خداوند متعال دوام و بقاء شجره طیبه حکومت اسلامی در ایران را تحت زعامت حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای مسالت نموده و برای همه عزیزان توفیقات روز افزون را از درگاه خداوند متعال استدعا می‌نمایم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات