۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۷۵۰۳۴

کتاب نظریه دولت کاربردی اسلامی رونمایی شد

کتاب نظریه دولت کاربردی اسلامی رونمایی شد
کتاب نظریه دولت کاربردی اسلامی آیت الله محسن اراکی در سلسله نشست‌های نظام حکمرانی دینی رونمایی شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی در مورد رونمایی از نظریه کاربردی دولت اسلامی گفت: در مراسم اختتامیه مباحث حمکرانی دینی، برنامه ایی برای دولت آینده مطرح می‌کند. اولین دولتی است که آغاز آن در دومین چهله انقلاب شکل می‌گیرد.

وی افزود: از این دولت انتظار می‌رود که در تراز دهه‌ی پنجم انقلاب و در بیانیه‌ گام دوم، توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است، باشد.

وی اظهار کرد: دولت در این تراز، باید همراه با یک تجدید نظر در عملکرد دولت‌های پیشین، انجام گرفته شود.

وی تاکید کرد: یکی از نقد‌هایی که بر دولت‌های پیشین که هرچند بنیاد نظام، حاکمیت، ساختار‌ها و چهارچوب‌ها اسلامی است، ولی محتوایی که در این چهل ساله در دولت‌های گوناگون به اجرا گذاشته شده، برگرفته از مکتب‌های بیگانه بوده است.

وی ادامه داد: یعنی در سطح مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایده‌ها از آن سوی آب گرفته می‌شد. منتها با یک پوششی از انطباق با اسلام یا پوشش عدم مغایرت با مبانی اسلامی به عنوان یک برنامه‌ی اسلامی اجرا می‌شد؛ و این روش، روش اشتباهی بوده است.

وی گفت: هرچند در طول این چهل ساله‌ انقلاب، با همه فراز و نشیب‌هایی که دولت‌های روی کار آمده داشته اند، همیشه در حال پیشرفت بوده است.

وی در ادامه گفت: اگر انتقادی به دولت‌های پیشین داریم بدین معنی نیست که دولت‌های قبل در تحقق مسیر پیشرفت، کاری نکرده اند. بلکه همه دولت‌ها به شکلی در مسیر پیشرفت قدم برداشته اند.

شیخ اراکی گفت: به هرحال چهارچوب نظام، چهارچوب جهت داری بوده است و به سمت پیشرفت هدایت می‌شد.

وی تاکید کرد:حرف ما این است، آن پیشرفتی که از یک نظام اسلامی انتظار می‌رود بدست نیامده است. بسیاری از اهداف بلند انقلاب اسلامی که امام بزرگوار ما و مقام معظم رهبری به آن تاکید کرده بودند، به تحقق نرسیده است.

وی اظهار کرد: آن چیزی که امروز تحقق یافته با آن چیزی که مطلوب بوده و باید اتفاق میفتاد، بسیار فاصله دارد؛ و راز این فاصله‌ها هم این است که ما هنوز نتوانستیم نظام را مبتنی بر محتوای اسلام ناب پیاده کنیم.

وی گفت: به این معنا که در نظام اقتصادی و فرهنگی و دیگر نظام‌ها مبتنی بر عدم مغایرت است. مابه یک نظام برخواسته از متن اسلام نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: نظام اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که برخواسته از فقه اسلام و احکام اسلام باشد. آن موضوعی است که باید تحقق پیدا کند.

وی افزود: اگر در دهه‌های پیشین به دلیل گرفتاری‌هایی که برای رهبران و مدیران کلان نظام پیش آمده بود و فرصت تحقق آرزو و ایده به وجود نیامد، امروز دیگر عذری وجود ندارد و قطعا باید این آرمان و هدف جامه عمل بپوشد.

آیت الله محسن اراکی درباره رونمایی از کتاب نظریه کاربردی دولت اسلامی چنین گفت: کتابی که امروز در سلسه نشست‌های نظام حمکرانی دینی، رونمایی می‌شود، شامل ۶ جلد از کتاب فقه نظام سیاسی اسلام و کتابی به عنوان نظریه‌ی دولت اسلامی است.

وی گفت: نظریه دولت اسلامی یا نظریه کاربردی دولت اسلامی هم برگرفته از همین تفکر اسلام ناب در مسیر مدیریت است.

وی افزود: با استفاده از تجربیات دوستان و منابع فقهی که در طی ۱۶ جلسه در رابطه با نظریه‌های دولت اسلام گردآوری کردیم وکسانی که با کلیات این طرح می‌خواهند آشنا شوند از این طریق آشنایی نسبی پیدا می‌کنند./826/

ارسال نظرات