۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۶۷۵۱۶۰

سرود‌هایی به یاد حاج‌قاسم

سرود‌هایی به یاد حاج‌قاسم
اگر چه سرود یکی از مهم‌ترین و مردمی‌ترین گونه‌های موسیقایی به حساب می‌آید اما در طول سال‌های گذشته که جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شد، اهمیت چندانی به آن داده نشده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اگر چه سرود یکی از مهم‌ترین و مردمی‌ترین گونه‌های موسیقایی به حساب می‌آید اما در طول سال‌های گذشته که جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شد، سرود به عنوان یکی از مهجورترین بخش‌های جشنواره به حساب می‌آمد، کما‌ اینکه در بسیاری از ادوار گذشته رویداد موسیقی فجر نیز مدیران جشنواره به آن اهمیت چندانی نداده یا در کمرنگ‌ترین شکل ممکن برای برگزاری آن اقدام می‌کردند.

از سوی دیگر طی سال‌های گذشته بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که جشنواره موسیقی فجر آنچنان که باید رنگ‌و‌بویی از موسیقی انقلابی ندارد اما آنچه در سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر برای موضوع مهم «سرود» برنامه‌ریزی شده اگرچه معرف کاملی برای ظرفیت‌سنجی سرود در کشورمان نیست ولی می‌تواند مقدمه مناسبی برای مهم انگاشتن این فضای تاثیرگذار فرهنگی که بسیاری از مخاطبان موسیقی با آن در دوران نوجوانی خاطرات زیادی دارند، باشد؛ در واقع مجال مهمی چون جشنواره موسیقی فجر با در نظر گرفتن کیفیت‌های موسیقایی‌اش می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای تبیین جریانی انقلابی در جشنواره موسیقی باشد. از سویی همزمان با برگزاری سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر ۲ مجموعه فعال حوزه سرود متشکل از هنرمندان نوجوان در پهنه فرهنگ و هنر رودکی به اجرای آثار انقلابی پرداختند.

این آثار از جمله اجراها و برنامه‌هایی است که با هماهنگی شهروز حقی، آهنگساز و مدرس موسیقی به واسطه برگزاری رویداد موسیقی فجر پیش‌ روی مخاطبان قرار می‌گیرد. به هر ترتیب سرآغاز اجراهای سرود سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر، گروه سرود شهید محسن فرجی به سرپرستی حسین نصیری بود که این گروه برنامه‌های خود را اجرا کرد. این اجرا دربرگیرنده سرودهایی با مضامین انقلابی متناسب با ایام دهه فجر آماده شده بود که از آن جمله می‌توان به آهنگ «افتخار من» و «مرد نبرد» با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج‌قاسم سلیمانی اشاره کرد.

این گروه همچنین ۲ سرود به عنوان «پرواز ممنوع» که قبلا برای تیتراژ یک فیلم با همین نام و یک قطعه دیگر با نام «سرزمین من» را که پیش از این با صدای سالار عقیلی منتشر شده بود اجرا کرد و سپس با اجرای سرودی درباره حضرت مهدی(عج) کار خود را پایان داد. حسین نصیری در رابطه با قدمت گروه سرود «شهید محسن فرجی» گفت: ۲۵ سال از تأسیس این گروه سرود می‌گذرد، البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این گروه سرود بیش از ۶۰ عضو دارد که در این اجرا به خاطر رعایت نکات بهداشتی با ۲۲ نفر کار را اجرا کرد. 

بخش بعدی برنامه هم با اجرای گروه سرود «نور مشکات» به سرپرستی محمدرضا عابدی همراه بود؛ این گروه سرود نیز ۳ سرود در این برنامه اجرا کرد. البته یکی از سرودها با عنوان «روح اقتدار» سال گذشته نیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن اجرا شده بود. سرود «بچه‌های ایران» و سرود «بصیرت» نیز از جمله کارهای حماسی گروه «نور مشکات» بود که در پهنه رودکی برای مخاطبان اجرا شد.
 
محمدرضا عابدی، سرپرست گروه سرود «نور مشکات» گفت: اعضای گروه ۳ سال است که دور هم جمع شده‌اند و در یک مجموعه قرآنی در منطقه ۱۱ تهران فعالیت و به شکل پرفورمنس کارشان را اجرا می‌کنند. استاد فرم گروه حسین میرزاییان است و من نیز کارهای فنی را انجام می‌دهم. 
 
همچنین شهروز حقی، هماهنگ‌کننده بخش سرودهای انقلابی سی‌و‌ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر درباره اجراهای این بخش گفت: در شرایط عادی بنا بود سرود و موسیقی حماسی به صورت گسترده‌تر در جشنواره موسیقی فجر برگزار شود اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع کرونا، اجرای گسترده آن در اماکن عمومی شهر تهران امکان‌پذیر نبود و در نهایت ۳ گروه فعال سرود از تهران در این بخش حضور دارند. برنامه‌های سرودهای انقلابی به صورت اجراهای میدانی و مردمی در پهنه رودکی است و امیدواریم در آینده برنامه‌ای کامل در حوزه سرود طراحی و اجرا شود.
 
وی درباره زمان اجرای سرودها در جشنواره موسیقی فجر گفت: اجراها در بعضی روزها صبح و بعدازظهر و در بعضی روزها هم به صورت یک سانس دیده شده است. گفتنی است امروز (دوم اسفند) گروه «نور مشکات» ساعت ۱۱ و گروه «فرزندان ایران» ساعت ۱۵ برنامه اجرا می‌کنند. همچنین روز یکشنبه (سوم اسفند) نیز ساعت ۱۵ گروه «شهید فرجی» و روز دوشنبه (چهارم اسفند) ساعت ۱۱ گروه «فرزندان ایران» برنامه اجرا می‌کنند. 
 

آلبوم سرود «سرباز» منتشر شد

 
دفتر موسیقی و سرود صداوسیما، آلبوم سرود «سرباز» را ویژه شهید قاسم سلیمانی منتشر و عرضه کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، ۱۳دی‌ماه نخستین سالروز شهادت مظلومانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که به همین مناسبت دفتر موسیقی و سرود صداوسیما در خبری از انتشار آلبوم سرود «سرباز» خبر داد؛ این آلبوم بتازگی منتشر شده است. در این آلبوم، ۹ قطعه سرود در وصف رشادت، ایثار و فداکاری و مظلومیت شهادت سردار رشید ایران و اسلام قرار داده شده است. در این آلبوم سرود، قطعه‌ای به ۶ زبان فارسی، بلوچی، لری، آذری، مازنی و عربی دیده می‌شود که در آن فداکاری‌ها و رشادت‌های سردار سلیمانی در نبرد با دشمنان ایران و اسلام یادآوری می‌شود. همچنین دیگر قطعه‌ها نیز به سبک‌های متفاوتی تولید و عرضه شده است. بر اساس این گزارش، این آلبوم موسیقی در اختیار گروه سرود‌های سراسر کشور قرار خواهد گرفت تا بتوانند آن را در سراسر کشور اجرا کنند. مجری آلبوم «سرباز»، حسین صیامی است و این کار در دفتر موسیقی و سرود صداوسیما تولید شده است.
 

نخستین آلبوم سرود انقلابی نوجوانانه منتشر شد

 
بشیر بی‌آزار، مدیر تولیدات دفتر موسیقی و سرود صداوسیما درباره تولیدات دفتر موسیقی و سرود صداوسیما گفت: ژانر سرود در دوره‌های گذشته خیلی مورد کم‌لطفی و بی‌مهری قرار گرفته بود، کما اینکه در این حوزه ما فقط سرودهایی را به خاطر داریم که یا مربوط به سال‌های نخست انقلاب است یا فقط در گروه‌های مدارس و مساجد خلاصه شده بود اما در دوره جدید مدیریت دفتر موسیقی سرود سازمان صداوسیما برنامه‌های ویژه‌ای برای ورود به سرود طراحی کرده است.
 
در حوزه تولید، انتشار و حمایت ورود ویژه کردیم و در این زمینه نیز با مجموعه‌ها و مراکز دیگری وارد گفت‌وگو و تعامل شده‌ایم که این آثار در حوزه موسیقی با کلام، موسیقی بی‌کلام و موسیقی آکاپلا پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. وی گفت: آلبوم «تا قله» هم نخستین آلبوم دفتر موسیقی سازمان صداوسیما به شمار می‌رود که در ژانر سرود تولید شده و در این زمینه نیز با گروه‌ها و هنرمندان مختلفی کار کردیم و بنا داریم با حمایت انتشارات سروش و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی آن را به مردم عزیز ارائه دهیم.
 
وی ضمن اشاره به مشکلات پیش رو در زمینه تولیدات آثار موسیقی، گفت: قطعا می‌دانیم در مقابله با جریان تهاجم فرهنگی با کار بسیار سختی مواجه هستیم که باید در این زمینه بررسی‌های زیادی انجام شود. در این زمینه هم هنوز ادعایی نداریم که سرودی تولید کرده‌ایم که می‌تواند در همه مدارس توسط دانش‌آموزان خوانده شود؛ اکنون در حال حرکت روی مسیری هستیم که به معنای واقعی شنیده شده و مخاطبان بتوانند با این آثار ارتباط برقرار کنند. حتی می‌توان گفت بر اساس این چارچوب فکری تلاش کردیم تا از میزان تولیدات کاسته شود و به کیفیت توجه بیشتری داشته باشیم.
 
حسین صیامی یکی از شاعران و آهنگسازان آلبوم «تا قله» با اشاره به نزدیکی مقوله سرود با مقوله فرهنگی کشور، گفت: طی سال‌های اخیر حسب فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه بیشتر به سرود، کارهای بیشتری تولید شده است اما چه خوب بود که قبل از فرمایشات ایشان ما کارهای کیفی در حوزه سرود را تولید می‌کردیم تا دغدغه‌ای در این حوزه وجود نداشته باشد. به هر حال قالب تولیدات موسیقایی که در حوزه سرود صورت گرفته بر اساس ذائقه مدیران صورت گرفته است که شاید خود آن مدیران هم حالی برای شنیدن دوباره آن نداشته باشند اما من فکر می‌کنم این آلبوم، از جمله تولیداتی است که می‌تواند مورد توجه گروه سنی نوجوان قرار گیرد.
 
این آلبوم یک مزیت محتوایی هم دارد و به نظرم دست گذاشته روی یکی از قله‌های موضوع گام دوم انقلاب که امید به آینده است. این یک اتفاق بسیار مهم است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. همین ماجرای فرصت دادن به نسل بعدی و پویایی نسل جدید یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته‌ است. این آلبوم مجموعه‌ای برای حضور و پویایی نسل نوجوان است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
 
آلبوم سرود «تا قله» در ۱۰ قطعه به نام‌های قطار، این خونه، شوق تولید، روشن‌تر از صبح، تا قله، از آن ماست فردا، هوای تازه، یه قصه جدید، زندگی و فرداها با اجرای گروه‌های سرود نجم الثاقب، طاها لارستان، نبی‌اکرم‌(ص)، وصال، اسرا، آوای مهر طاها، شمیم ولایت، رایه الزهرا‌(س)، میثاق تهران و شهید فرجی و اشعار قاسم صرافان، سیدصادق آتشی، علی فردوسی، محمد رسولی، محمدجواد الهی‌پور و حسین صیامی منتشر می‌شود.
 
امید رهبران، حامد جلیلی، مهدی شکارچی، احسان جوادی، امید روشن‌بین، علیرضا ولایی، مجتبی جوادی، سعید عنایتی، امیرحسین بخشی، سیدمحمد صادق آتشی، هادی کولیوند، احسان غلام‌نژاد و حسین صیامی به ‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده در این آلبوم حضور دارند.
ارسال نظرات