۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۷۵۲۵۶
به همت رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی؛

نخستین نشست «بررسی افکار و اندیشه شهید مطهری» برگزار شد

نخستین نشست «بررسی افکار و اندیشه شهید مطهری» برگزار شد
نخستین نشست «بررسی افکار و اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری» با حضور اندیشمندان اندونزیایی برگزار و بر معرفی دﯾﺪﮔﺎه ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﻼﻣﯽ آن شهید والامقام در اندونزی تأکید شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، به همت رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی و همکاری مؤسسه روشنفکر در شهر جوگجاکارتا، دوره آموزشی بررسی افکار و اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری با حضور مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی کشورمان، سفوان، مدیر مؤسسه روشنفکر، سوپراجا و موسی کاظم الحبشی، از اندیشمندان اندونزیایی در بستر سیستم زوم برگزار شد.

سفوان، مدیر مؤسسه روشنفکر به عنوان مدیر برنامه در سخنانی، اظهار کرد: مؤسسه روشنفکر با برگزاری دوره و نشست‌های تخصصی به بررسي افکار و انديشه متفکران و انديشمندان ايران اسلامي و جهان اسلام جهت آشنایی علاقمندان می‌پردازد و با توجه به شخصیت استاد مطهری مقرر شد که این دوره به بررسی افکار و اندیشه این شخصیت بزرگ اختصاص یابد.

رخشنده، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در سخنانی، با بیان ویژگی‌های شخصیتی استاد مطهری تأکید کرد: علم از آن جهت که نور است و سازنده عالم و معلوم است، از بهترین ره آورد انبیای الهی است آنچه که عالم را می‌سازد علم است، آنچه که باعث تحول در معلوم است علم است. عالم وقتی جهان را خوب بشناسد جهان را خوب اداره می‌کند.

وی افزود: وجود استاد شهید مطهری، آیینه‌ای بود که نور علم، حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار (ع) در آن تابید و منعکس شد و چون این نور نوری ازلی است پس محدود به زمانه ما نیست و بهره‌مندی ما از وجود ایشان به مختصات زمانه ما نیست و بهره مندی ما از وجود ایشان به زمانه ای که در آن ایستاده ایم می باشد ولی این نور علم تا قیامت پابرجاست.

رخشنده بیان کرد: این ویژگی در بین تعداد معدودی از علماء و شهدای غیرمعصوم وجود داشته و خواهد داشت و به چند دلیل در وجود شهید مطهری در غایت آن تبلور یافته است که دلباختگی ایشان به قرآن و سرسپردگی به عرفان یکی از این دلایل است.

وی همچنین، یکی دیگر از ویژگی‌های استاد مطهری را داشتن معلمان قوی برشمرد و گفت: ایشان معلمانی داشتند که واقعاً قوی بودند. براساس گفته خود شهید در آغاز مرحوم ابوی گرامی خودشان بود که بسیار مدیون و مرهون آن بود، در دوران تحصیل نیز امام خمینی (ره) و علامه طباطبائی بودند که هر دوی این بزرگواران از قوی ترین اساتید زمان خود بودند

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی افزود: خون پرثمر ایشان را می‌توان یکی دیگر از دلایل ویژگی ایشان برشمرد و عالمانی که با قلمشان و بیانشان، جلوی ظلم‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را می‌گیرند به دلیل تعهدی است که سپرده‌اند و این بزرگوار در هر سه بخش کار کرده است.

وی در ادامه سخنانش، اظهار کرد: ماهر و توانا در تحلیل مطالب و هنر فلسفی یکی دیگر از رازها و ویژگی‌های ایشان است. مرحوم مطهری می‌کوشید با شناخت کامل و تسلطی که بر افکار اندیشمندان غرب و حکمت شرق داشت ثابت کند که فلسفه شرق از مدیریت علمی و برهانی برخوردار است که در نوشته های ایشان کاملا مشهود است.

موسی کاظم الحبشی، اندیشمند جوان اندونزی و دانش آموخته حوزه علمیه قم گفت: استاد اصولا" نظر نهایی و قطعی را در بیان و نوشته‌های خود نمی‌گفت، از طرفی احتمال می‌داد که پاسخ دیگری وجود دارد و از طرفی هم خوانندگان و متمعین را برای خواندن و مطالعه بیشتر تشویق می‌کرد. استاد مطهری تفکر جامع داشت و بر فقه و اصول فقه، منطق و فلسفه و زبان عربی مسلط بود و حتی ایشان به جامعه و مسایل حوزوی زمان خود نیز نقد و انتقاد می‌کرد، از جمله خرافات در دین.

وی افزود: شهید مطهری دوستدار علم و دین و علاقه مند به قرآن بود و در مباحث او، از رویکرد فلسفی و منطقی استفاده می‌کرد.

سخنرانی بعدی این مراسم، محمد سوپراجا، جامعه شناس و استاد دانشگاه گادجامادا، جوگجاکارتا بود که تأکید کرد: استفاده از اندیشه‌های شهید مطهری می‌تواند در اندونزی با توجه به ارزش‌های محلی به اجرا در آید و در این خصوص گفتگوی اندیشه‌ها برگزار شود.

گفتنی است؛ این دوره آموزشی در دو نشست با بررسی و بحث و تبادل نظر از زوایای مختلف به افکار و اندیشه شهید مطهری پرداخته می‌شود که جلسه بعدی آن، 15 اسفند ماه برگزار خواهد شد./۹۸۸

ارسال نظرات