۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۷۵۲۹۵
استاد جامعه الزهرا:

مبارزه با فرقه‌های انحرافی از اقدامات با ارزش امام جواد بود

مبارزه با فرقه‌های انحرافی از اقدامات با ارزش امام جواد بود
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: مساله انتظار در عصر امام جواد(ع) به اوج خود رسیده بود و ایشان به مبارزه با فرقه‌های انحرافی پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم رقیه درویشی استاد جامعه الزهرا ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت باسعادت امام جواد (ع)، اظهار داشت: در زمان ائمه اطهار (ع)، فرقه‌های انحرافی تشکیل می‌شد، از این رو هر یک از امامان به مساله مهدویت اشاره می‌کردند تا از این طریق، شیعه از انحراف در امان باشد.

وی با بیان اینکه امام جواد (ع) معارفی از ظهور را به عبدالعظیم حسنی ارائه کردند، گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌گوید؛ بر مولای خود امام جواد علیه السلام وارد شدم و می‏‌خواستم از قائم پرسش کنم که آیا مهدی هم اوست یا غیر او، امام آغاز سخن کرد و فرمود: ای ابوالقاسم، قائم ما همان مهدی است کسی که باید در غیبتش او را انتظار کشند و در ظهورش او را فرمان برند و او سومین از فرزندان من است؛ سوگند به کسی که محمد را به نبوّت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص کرد، اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز را طولانی کند تا در آن قیام‏ کند و زمین را پر از عدل و داد نماید همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد؛ و خدای تعالی امر او را در یک شب اصلاح‏ فرماید چنان که امر موسای کلیم‌الله را اصلاح فرمود، او رفت تا برای خانواده‌‏اش شعله‏‌ای آتش بیاورد اما چون برگشت او رسول و پیامبر بود.

روایتی از امام جواد (ع) درباره امام زمان (عج)

استاد جامعه الزهرا (س) با اشاره به اینکه انتظار فرج یکی از مواردی است که امام جواد (ع) به آن تاکید داشته است، گفت: انتظار باعث این می‌شود که امیدواری انسان بیشتر شود که یقینا بر تلاش او افزوده خواهد شد.

درویشی افزود: افضل اعمال شیعیان، انتظار فرج است که این روایت در کتاب کمال الدین شیخ صدوق ذکر شده و امام جواد (ع) این حدیث را در پاسخ به پرسش صفر بن ابی دلف که می‌پرسد آیا شما امام زمان (عج) هستید بیان می‌کنند و می‌فرمایند: «اطاعت از امام زمان، اطاعت از ماست و رسالت ما مهندسی رفتار انسان‌ها است تا آنها در برابر پروردگار و ائمه معصوم به ویژه امام زمان(عج) مطیع باشند». امام جواد (ع) در ادامه حدیث می‌فرمایند که اطاعت از ما، اطاعت از مهدی است و امر او، امر ماست و ما ائمه چیزی به غیر از بنده و مطیع خداوند نیستیم و کلام او کلام ماست.

وی گفت: صفربن ابی دلف از امام جواد (ع) می‌پرسند که آیا موعود بعد از امام عسگری (ع) می‌آید که امام جواد (ع) می‌فرمایند بله و پس از آن به شدت گریه می‌کنند. این شخص دلیل گریه امام جواد (ع) را می‌پرسد و حضرت می‌فرمایند که امام زمان (عج) به حق «منتظَر» هستند، به این علت که دوران غیبتش موجب می‌شود که مردم نام او را فراموش کنند و بیشتر مردم به امامت او اعتقاد دارند اما با این وجود از او اعلام برائت می‌کنند، یعنی قول او را می‌دانند ولی از آن تبعیت نمی‌کنند.

استاد جامعه الزهرا (س) بیان کرد: امام جواد (ع) ادامه می‌دهند که غیبت او بسیار طولانی است و کسانی که منتظر او هستند اخلاص واقعی دارند و فقط خدا را در نظر می‌گیرند و عده ای که وجود امام را به خاطر شکاکیت و ایجاد شک و شبهه دشمن به فراموشی می‌سپارند منتظران او نیستند و این دوران، یعنی دوران انتظار دورانی است که در آن دشمنان منتظران را مسخره کرده و از آنها سراغ امامشان را می‌گیرند و می‌گویند کجاست؟.

به گفته وی، امام جواد (ع) در ادامه حدیث به نکته ظریفی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند که تکذیب کنید کسانی را که برای ظهور وقت تعیین می‌کنند که اینها دروغگو هستند و سراغ آنها نروید و برای فرج عجله نکنید و به زمینه سازی خود برای ظهور ادامه دهید تا هلاک نشوید و اگر در این دوران بتوانید یک اخلاص واقعی داشته باشید مسلمان واقعی هستید.آن اعتقادی که اعتقادی سازنده بوده و سبب حرکت منتظران می‌شود، اعتقاد به وجود امام زمان (عج) است و این در حالی است که سایر ادیان با وجود اعتقاد به منجی هیچ حرکت سازنده ای برای ظهور منجی انجام نمی دهند.

مهدویت از اصلی ترین وعده الهی است

درویشی با بیان اینکه مهدویت از اصلی ترین وعده الهی است گفت: خداوند وعده تحقق آن را در قرآن کریم داده است و بهترین خوبان بشر که انبیای الهی هستند برای تحقق آن تلاش کردند.

وی خاطر نشان کرد: همه ما به صورت فطری دوستدار کمال و فضیلت‌های انسانی هستیم و افرادی را که کمال یافته هستند دوست داریم، رمز توفیق امامان شیعه در اینکه دل‌های شیعیان را مجذوب کردند، این است که جامع تمام فضایل و مناقب و شایسته ترین رفتارها بودند. آنهایی که حقیقت جو هستند از مطالعه و تفکر بر روی اعمال اهل بیت (ع) می‌توانند خودشان را به حضرات معصومان نزدیک کنند.

امام جواد (ع)؛ اسوه صبر و بردباری

استاد جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه امام جواد (ع) فوق العاده برای صبر و بردباری اهمیت قائل بودند و خودشان نیز تابلوی صبر بودند، گفت: آن حضرت می‌فرمایند: «شکیبایی بر ناملایمتی‌ها بر شماتت‌کنندگان مصیبت‌زده ناگوار است».

درویشی افزود: حضرت امام جواد (ع) همچنین در روایتی دیگر فرمودند: «صبر را پشتوانه و تکیه‌گاه خود قرار ده و در رودررویی با ناکامی‌ها آنها را در آغوش قرار بده».

استاد حوزه به شجاعت در گفتار به عنوان یکی از ویژگی‌های این امام معصوم (ع) اشاره کرد و گفت: مامون خلیفه عباسی از جایی عبور می‌کرد، سر راهش کودکانی سرگرم بازی بودند و امام جواد علیه السلام نیز در بین آنان به چشم می‌خورد. همه کودکان با دیدن مأمون گریختند جز امام جواد علیه السلام. مأمون پرسید: «تو چرا فرار نکردی؟» حضرت پاسخ دادند: «خطایی نکرده‌ام که بابت آن بگریزم؛ راهت هم تنگ نیست تا لازم باشد کنار بروم. هر جا می‌خواهی برو»، مأمون پرسید: «تو کیستی؟» امام جواد علیه السلام فرمودند:«من محمد پسر علی پسر موسی پسر جعفر پسر محمد پسر علی پسر حسین پسر علی بن ابی طالب علیهم السلام هستم».

وی ادامه داد: همچنین نقل شده است که مأمون پرسید: «از دانش چه بهره داری؟» امام فرمودند: «از اخبار آسمان‌ها از من بپرس»؛ مامون خداحافظی کرد و رفت در حالی که یک باز شکاری در دست داشت و آنرا در آسمان‌ها رها ساخت و پس از ساعتی ماهی صید کرد و آورد، در مسیر بازگشت از امام جواد (ع) پرسید: «از اخبار آسمان‌ها چه می‌دانی؟» امام فرمود: «پدرم از پدرانش از پیامبر خدا و او از جبرئیل و او از خداوند نقل می‌کرد که میان آسمان و هوا فضایی است که امواجش در تلاطم است و در آن ابرهای متراکمی است که بعضی ماهیان با آن بالا رفته‌اند و با شکم‌هایی سبز رنگ در آن زندگی می‌کنند؛ و پادشاهان با بازهای شکاری آنها را صید می‌کنند تا علما را بیازمایند .مامون گفت: «تو و پدر جدّ و پروردگارت راست گفتید».

ائمه اطهار (ع) متجلی اسما و صفات خداوند هستند

درویشی با اشاره به ویژگی بخشندگی امام جواد (ع)، گفت: جواد برگرفته از نام‌های خداوند است و ائمه به طور کامل متجلی اسما و صفات خداوند هستند، همچنین نمونه‌هایی از کرامت ایشان در کتاب‌های تاریخی وجود دارد.

وی بیان داشت: نیکوکاری برای رفع نیازها از دیگر ویژگی‌های آن حضرت بود، امام جواد (ع) به ما یاد دادند که انسان با سه خصلت از جمله زیاد طلب آمرزش کردن، نرم خویی و مدارا کردن با مردم و زیاد صدقه دادن می‌تواند به مقام رضوان و خشنودی خداوند دست یابد./1350/

ارسال نظرات