۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۷۵۳۶۸

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۵ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۵ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۳۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 5 اسفند ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۲/۰۵

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 82 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 150 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 800 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 350 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 82 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 429 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 700 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 730 تومان، قیمت یورو 30 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 770 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  24 هزار و 478 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 939 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 140 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 563 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: سه‌شنبه 5  اسفند 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

24  هزار و 478

قیمت دلار (بازار آزاد)

24  هزار و 730

قیمت یورو (صرافی بانکی)

29  هزار و 140

قیمت یورو (بازار آزاد)

30 هزار

قیمت درهم

6 هزار و 770

قیمت پوند

36 هزار

بروز رسانی: ‌سه‌شنبه 5 اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  10 میلیون و 800 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

11 میلیون و 150 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 350 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 100  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 400 هزار

بروز رسانی: سه‌شنبه 5 اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 82  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 429  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 800  هزار

انس طلا(دلار)

1810.6

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۱۲/۰۵

با توجه به بازگشت آهسته تولید نفت آمریکا به شرایط معمول پس از یخبندان شدید در تگزاس، قیمت نفت از 66 دلار عبور کرد.

 حداقل دو هفته طول می‌کشد تا تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در جنوب این کشور بیش از 2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را که به خاطر سرمای هوا، یخ زدن خط لوله‌ها و قطعی برق متوقف شده بود بازگردانند.

 قیمت نفت خام برنت با 1.09 دلار معادل افزایش به بشکه‌ای 66 دلار و 33 سنت رسید. نفت خام آمریکا هم 2.25 دلار افزایش یافت و 61 دلار و 49 سنت به فروش رسید. هر دوی این شاخص‌ها بیش از یک درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

استفان اینز، استراتژیست ارشد نفت در موسسه آکسی عقیده دارد  این شیب مثبت در قیمت نفت ادامه خواهد داشت.

 موسسه گلدمن ساچز پیش بینی خود از قیمت نفت در بهار و تابستان را 10 دلار افزایش داده است و دلیل آن را ذخایر نفتی پایین و هزینه‌های بالاتر برای آغاز فعالیت‌های تولید و استخراج می‌داند.

 این بانک وال استریت انتظار دارد قیمت نفت خام برنت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به 70 دلار در هر بشکه برسد در حالی که قبلاً این رقم را 60 دلار پیش‌بینی کرده بود. گلدمن ساچز قیمت نفت در سه ماهه ی سوم را 75 دلار در هر بشکه پیش‌بینی می‌کند.

 مورگان استنلی انتظار دارد قیمت نفت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی تا 70 دلار در هر بشکه بالا برود و دلیل آن را افزایش تقاضا برای نفت با گسترش واکسیناسیون کرونا اعلام کرده است.

 

سقوط ۸هزاردلاری ارزش بیت‌کوین در چند ساعتپ

استقبال ایلان ماسک از بیت‌کوین در اوایل همین ماه باعث افزایش 50درصدی ارزش این ارز مجازی تا 58 هزار دلار در هر بشکه شد و عکس‌العمل سرد او در این هفته ارزش آن را پایین آورد.

ارزش بیت‌کوین پس از یک سقوط 17درصدی در روز دوشنبه، 5.6 درصد کاهش یافته است. پس از ابراز نگرانی ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد دنیا در مورد افزایش قیمت زیاد و بسیار سریع بیت‌کوین، این ارز مجازی به زیر 50 هزار دلار رسید و طی تنها چند ساعت 8000 دلار از ارزش خود را از دست داد.

متی گرینسپن، مؤسس کوانتوم ایکانامیکس و متخصص سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار با مقایسه تأثیر ماسک بر قیمت بیت‌کوین نسبت به وارن بوفی، گفت ایلان ماسک و اظهاراتش تأثیری خارق‌العاده بر قیمت‌های بازار دارند.

حتی میلیاردرهای دیگر هم در مورد سخنان ماسک اظهار نظر کرده‌اند، بیل گیتس مؤسس شرکت مایکروسافت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که از طرفداران بیت‌کوین نیست، هم به‌خاطر مسائل محیط زیستی و مصرف بالای انرژی برای تولید این ارز مجازی و هم به‌خاطر سرمایه‌گذاران شخصی.

وی گفت: «ایلان پول زیادی دارد و انسان پیچیده‌ای است بنابراین من نگران این نیستم که بیت‌کوین اتفاقی بالا و پایین برود. من نسبت به بیت‌کوین خوش‌بین نیستم و عقیده دارم اگر به‌اندازه ایلان ماسک پول ندارید باید مراقب باشید».

بزرگترین ارز مجازی دنیا موفقیت چشمگیری طی ماه جاری داشته است که نتیجه سرمایه‌گذاری بالای شرکت تسلا و سرمایه‌گذاران سازمانی بوده است که بیت‌کوین را جایگزین جذابی برای طلا و دلار می‌دانند ولی تحلیلگران هشدار داده‌اند این افزایش قیمت یک حباب است که به‌وسیله محرک‌های دولتی و مازاد نقدینگی از طرف بانک‌های مرکزی به‌وجود آمده است.

ارزش بیت‌کوین تنها در ماه فوریه بیش از 60 درصد افزایش یافته است. این ارز مجازی در روز یکشنبه رکورد 59 هزار دلار را شکست و در زمان حاضر حدود 54100 دلار در نیویورک معامله می‌شود.

سایر ارزهای مجازی هم کاهش قیمت داشته‌اند. اتر، دومین ارز مجازی دنیا از نظر ارزش بازار 19 درصد کاهش داشته است.

بسیاری از تحلیلگران هشدار داده‌اند سرمایه‌گذاران جدید در بیت‌کوین باید آماده بی‌ثباتی‌های بزرگ باشند و احتمالاً قیمت این ارز مجازی با همان سرعت و شدتی که افزایش یافته بود، سقوط می‌کند.

 

صادرات شیر خشک آزاد شد

کارگروه تنظیم بازار با توجه به کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور و از طرفی افزایش تولید کره و متاثر از آن افزایش تولید شیر خشک،  صادرات شیرخشک با اخذ عوارض صادراتی را آزاد کرد.

در متن مصوبه تنظیم بازار آمده است:

با توجه به درخواست معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی (نامه شماره 99/500/6991 مورخ 99/125) در خصوص رفع ممنوعیت صادرات شیرخشک شتر مقرر گردید وفق نامه شماره 135071 مورخ 99/11/21 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت وزارت جهاد کشاورزی نسبت به رفع ممنوعیت با وضع عوارض اقدام کند.

بنابر این گزارش مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش نیز اعلام کرده بود در صورتی که صادرات شیر خشک آزاد نشود، امکان ادامه تولید و خودکفایی تولید کره وجود ندارد زیرا شیر خشک بدست آمده از تولید کره قابلیت جذب در بازار داخلی ندارد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات