۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۷۵۴۰۴
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خبر داد؛

مدیران عرصه تحقق نظام سازی هدف حوزه علمیه مشکات

مدیران عرصه تحقق نظام سازی هدف حوزه علمیه مشکات
مدیر حوزه علمیه مشکات از آغاز پذیرش طلاب در حوزه علمیه مشکات در سال تحصیلی 1400-1401 خبر داد و به ارائه گزارشی از روند فعالیت های این حوزه پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مدیر حوزه علمیه مشکات پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با تبریک میلاد با سعادت امیرمؤمنان(ع) و امام جواد(ع) از آغاز پذیرش طلاب در حوزه علمیه مشکات در سال تحصیلی 1400-1401 خبر داد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه مشکات در سال 88 تأسیس شد و مورد عنایت و حمایت دفتر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت؛ این حوزه امروز در 4 استان، دارای 8 مدرسه و مرکز است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز کرد: در اساسنامه حوزه علمیه مشکات 4 هدف برای این حوزه در نظر گرفته است که تأسیس تولید نظریات نظام ساز، تبیین و تبلیغ نظریات اصیل اسلامی در حوزه نظام سازی و اجرای این نظریات در ساختار نظام از جمله این اهداف است؛ خروجی های حوزه علمیه مشکات، نظریه پردازان، مبلغان و مدیران عرصه تحقق نظام سازی هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مدرسه علمیه مشکات زیر نظر حوزه علمیه قم فعالیت داشته و تمشیت امور این حوزه در سطح کلان با حوزه علمیه قم است، مراحل پنجگانه تمدن سازی اسلامی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: امروز در گام سوم این سیر، یعنی دولت اسلامی قرار داریم و باید تلاش کنیم تمام ساختارهای نظام برخاسته از اسلام عزیز باشد.

وی ابراز داشت: امروز باید ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما بر اساس آموزه های اسلامی باشد؛ امروز کارویژه حوزه های علمیه باید تلاش برای تحقق دولت اسلامی باشد، از این رو باید در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نظریات برخاسته از اسلام را تبیین کرده، درباره آن نظریه پردازی کنند و سپس در صدد اجرای آنها برآیند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به برگزاری دوره های عمومی و تخصصی در حوزه علمیه مشکلات ابراز کرد: در دوره های تخصصی، طلاب در دوره های متفاوت به آموزش، پژوهش و فعالیت های میدانی مشغول هستند؛ ما انجمن های متعددی داریم که هر کدام در عرصه هایی همچون اقتصاد، تربیت، نظام سلامت، مبانی، اصول فقه، نظام اجتماعی، منطق و فلسفه تحلیلی و تبلیغ در عرصه بین الملل به آموزش، پژوهش و تبلیغ اشتغال دارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رویکرد حوزه علمیه مشکات جذب نخبگان از دانشگاه و مدارس نخبگانی است، خاطرنشان کرد: در دوره های عمومی نیز ویژگی های ممتازی وجود دارد که مسأله قرآن و حدیث در آن بسیار پررنگ است؛ در این نظام آموزشی تحولی، کتب درسی جدیدی قرار داده شده است که با رویکرد مجموعه و شرایط امروز سازگاری دارد.

وی به فعالیت های حوزه علمیه مشکات در عرصه تبلیغ گسترده در مدارس و دانشگاه ها است، عنوان کرد: طلاب این حوزه حضور فعالی در دانشگاه ها برای تبلیغ داشته و در برنامه های قرآنی نیز فعالیت های بسیاری دارند و در مدارس و دانشگاه ها مشغول تبلیغ و تدریس مبانی قرآنی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به طرح تدوین مدرسه الگو برای حوزه علمیه مشکات با مشورت اساتید بزرگ حوزه علمیه، گفت: ما در این حوزه یک کمک هزینه تحصیلی را در اختیار طلاب قرار می دهیم؛ همچنین گفتنی است که این حوزه دارای 7 گروه علمی عمومی قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم انسانی، علوم عقلی، ادبیات عرب و تاریخ و سیره است که در هر یک از این گروه ها مدیران برجسته ای داریم و اعضای گروه های علمی نیز مرکب از اساتید و طلاب فاضلمان هستند.

مدیر حوزه علمیه مشکات با اشاره به اینکه ما از ظرفیت طلاب خود در عرصه های مختلف درون مجموعه ای استفاده می کنیم، بیان کرد: ریاست هیأت امنای این مجموعه توسط رهبری به آیت الله محمدی عراقی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه امروز مجوز پذیرش طلاب غیر ایرانی را از جامعه المصطفی(ص) اخذ کرده ایم، گفت: سیستم پذیرش این حوزه علمیه بسیار پیشرفته است و دقیقا بر اساس اهدافمان تعریف شده است، از این رو اگر داوطلبی در برخی جهات ضعیف باشد، اما احراز شود که با اهدافمان سازگاری دارد، او را جذب می کنیم و نقاط ضعفش را با دوره های مختلف تقویت خواهیم کرد./841/

ارسال نظرات