۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۶۷۵۴۴۳
معاون تهذیب حوزه های علمیه مطرح کرد؛

انواع کارکردها و نقش‌های تخصصی در عرصه اخلاق و تربیت

انواع کارکردها و نقش‌های تخصصی در عرصه اخلاق و تربیت
معاون تهذیب و تربیت حوزه گفت: در وادی اخلاق و تربیت و معنویت اسلامی نیازها و شئون متعددی به موازات هم وجود دارد که برای آنها باید به متخصصان کارآمد و متناسب مراجعه شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با بیان این مطلب که ضرورت پیش روندگی امری مهم و غیر قابل انکار است، گفت: اصولا افراد در مواجهه با کارهای  خود به دو صورت می توانند عمل کنند نخست آنکه وقتی به فعالیت های خود نگاه می کنند احساس رضایت می کنند و تلاش خود را در آن سطح کافی می دانند لذا نباید به کارهایی که تاکنون داشته ایم اکتفا کنیم و احساس عجب به ما دست دهد چرا که در آن هنگام در سراشیبی سقوط قرار داریم.

پیش روندگی؛ ترجیح یا ضرورت

وی افزود: نوع دوم نگاه افراد به وضعیت فعالیت خود این است که افراد نسبت به جایگاه خود احساس رضایت دارند اما آن را کافی نمی دانند و برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش می کنند و این را اعتقاد دارند که باید برای پویایی و رشد هر چه بیشتر برنامه ریزی و تلاش را سرلوحه فعالیت ها قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به کارکردها و نقش های تخصصی در عرصه اخلاق و تربیت گفت: در وادی اخلاق و تربیت و معنویت اسلامی نیازها و شئون متعددی به موازات هم وجود دارد که برای آنها باید به متخصصان کارآمد و متناسب مراجعه شود.

 وی با اشاره به اینکه تخصص‌ها در این زمینه ما را از پرداختن به دیگر عرصه ها بی نیاز نمی کند گفت: مراکزی که متولی فرهنگ جامعه هستند باید عهده دار تربیت انسان هایی باشند که این ماموریت ها را بر عهده می گیرند و از عهده آنها بر می آیند.

شئون مختلف در عرصه اخلاق و تربیت

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در ادامه به شئون مختلف در عرصه اخلاق و تربیت اشاره کرد و گفت: پژوهشگر اخلاق کسی است که توان حل علمی مسائل و معضلات اخلاقی را به شکلی تخصصی داراست و می‌تواند در این زمینه نسبت به سوالات و ابهامات نظری پاسخی عالمانه و مبهم بدهد و ساحت مجهولات اخلاقی گره گشایی کرده و آنان را به معلومات تبدیل کند.

وی با بیان اینکه پژوهشگر اخلاق کسی است که راه رسیدن به اخلاق الهی را به صورت نظری و علمی  می‌کند خاطرنشان کرد: پژوهشگر اخلاق می‌تواند از معارف اخلاقی با زبانی گویا و علمی دفاع کند این در حالی است که هر کسی که در این زمینه متخلق به اخلاق الهی است لزوماً توان بیان علمی را ندارد و لذا می بایست برای عالمان اخلاق مسیر ویژه ای را در کنار تربیت اخلاقی و معنوی آنها ترتیب داد.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری یادآور شد:  شان دوم درباره اخلاق و تربیت و معنویت اسلامی مروج یا مبلغ اخلاق است و کسی است که آموزه ‌های عمومی دانش اخلاق را انتخاب و متناسب با سطح دانسته مردم به غیر متخصصان این عرصه آموزش می دهد و می‌کوشد دستاوردهای علم اخلاق را درک کرده و با گزینشی حکیمانه آنها را با زبان عامیانه روان سازی کرده و با انتخاب قالب های موثر به مردم ارائه کند.

رسالت و دغدغه اصلی مبلغان اخلاق

 وی در ادامه افزود: باید دانست که رسالت و دغدغه اصلی مبلغان اخلاق تولید علم نبوده بلکه آنان تمام اهتمام خود را آموزش عمومی در سطح کاربردی و مورد ابتلای مردم قرار می دهند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه به شان سوم در عرصه اخلاق و تربیت و معنویت اشاره کرد و گفت: مشاور اخلاق کسی است که مشکلات اخلاقی تربیتی را بررسی کرده و سعی دارد که گزاره های کلی را بر مصادیق خاص تطبیق و به صورت موردی مورد اجرا قرار دهد مشاور اخلاق در واقع مرجع پاسخگویی به مشکلات اشخاص و ارائه رهنمود متناسب به افراد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری به نقش مهم مربی اخلاق در تربیت عملی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: مربی اخلاق کسی است که بتواند متربی خود را گام به گام در سلوک اخلاقی و معنوی راهنمایی دستگیری و راهبری کنند در معنای واضح تر مربی اخلاق در یک بازه زمانی طولانی با متربی خود ارتباط برقرار می کند نسخه عملی ویژه‌ای با تطبیق کلیات علم اخلاق بر احوال آن شخص صادر می نماید.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد که مربی اخلاق می خواهد تحولی واقعی را در وجود متربی ایجاد کند و فرد مورد نظر را برای انجام اعمال اخلاقی انگیزه مند کند و ارزشهای اخلاقی را برای او درونی و پایدار سازد.

وی در پایان اظهار داشت: چه بسا برای تربیت اخلاقی معنوی نیز تجهیزات جانبی خاصی به توان فرض کرد که به عنوان سخت افزار مفید در تامین سلامت و کمال روحی به کار بیایند و این مسئله شاید برای زمان کنونی قابل تصور نباشد اما تحقق آن در آینده نزدیک دور از انتظار نیست.

ارسال نظرات