۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۶۷۵۴۶۵
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

ولایت امیرالمؤمنین مهم‌ترین موعظه قرآن است

ولایت امیرالمؤمنین مهم‌ترین موعظه قرآن است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه قرآن سراسر فضایل امیرالمؤمنین (ع) است، گفت: ولایت امام علی (ع) مهم‌ترین موعظه قرآن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، با گرامیداشت فرارسیدن سالروز میلاد مولای متقیان (ع) به تبیین اسرار فضائل امیرالمؤمنین (ع) پرداخت.

وی افزود: وجود مقدس نبی اکرم (ص) به حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ فِیک طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِی مَا قَالَتِ النَّصَارَی لِلْمَسِیحِ عِیسَی بْنِ مَرْیَمَ لَقُلْتُ فِیک الْیَوْمَ قَوْلًا لَا تَمُرُّ بِمَلَإٍ إِلَّا أَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ رِجْلَیْک»؛ از این روایت فهمیده می‌شود بسیاری از فضایل حضرت امیرالمؤمنین (ع) گفته نشده و یا اگر گفته شده در قالب سرّ و پوشیده گفته شده است مثل آیات قرآن که سراسر، فضایل حضرت امیر هستند.

وی افزود: حاکم حسکانی که سرآمد دانشمندان اهل سنت قرن پنجم در علم الحدیث به شمار می‌آمد در شواهد التنزیل از ابن عباس نقل می‌کند که «ما فی القرآن آیة «الّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» إلا و علیٌّ أمیرُها وشریفُها»؛ یعنی هیچ آیه‌ای در قرآن نیست که در آن مؤمنین به «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» مخاطب شده باشند الا اینکه شریکشان امیرالمؤمنین (ع) است.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: یعنی حقیقت خطاب به امیرالمؤمنین است و بقیه به‌تبع ایشان مخاطب این آیه می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین ابن عباس تصریح دارد: «نُزِلَت فی علیٍّ ثلاث مأة آیة»؛ یعنی درباره علی (ع) ۳۰۰ آیه نازل شده است.

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: بنابراین قرآن هم سراسر فضایل امیرالمؤمنین است و اسامی حضرت در قرآن ذکر شده و بزرگانی این اسامی حضرت را جمع کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که از طریق انوار قرآن امیرالمؤمنین (ع) شناخته می‌شود، لذا ذیل آیه «إنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» که خداوند در آن تأکید می‌کند قرآن به اقوم الطرق و بهترین طرق ما را هدایت می‌کند، آمده است: «یَهْدِی إِلَی الْإِمَامِ، یَهْدِی إِلَی الْوَلَایَة» که مصداق اول و اصلی آن، وجود مقدس امیرالمؤمنین (ع) است.

حجت‌الاسلام آزموده در ادامه با بیان اینکه ولایت امیرالمؤمنین (ع) مهم‌ترین موعظه قرآن است، افزود: آیه معروفی است که در سوره مبارک سبأ است و دستور خیلی مهمی است: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی».

وی اضافه کرد: حضرت امام خمینی (ره) در دستور اخلاقشان روی این آیه خیلی تأکید می‌کنند؛ زیرا این مهم‌ترین موعظه خدای متعال است که قیام لله کنید و برای خدا از سر نفس و دنیا و همه عوالم برخیزید.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: در خصوص این آیه شاخص امام باقر (ع) فرمودند: «إِنَّمَا أَعِظُکم بولایة علی (ع) هی الواحدة آلتی قال الله تبارک و تعالی إِنَّمَا أَعِظُکم بِوَاحِدَةٍ»، سخن، سخن امام باقر (ع) است یک مفسر عادی آیه را معنا نکرده و بیان، بیان حضرت است، فرمودند من یک موعظه به شما می‌کنم که خودتان را به ولایت امیرالمؤمنین (ع) برسانید که اگر به این رسیدید تمام نعمت است و همه نعمت در همین یکی است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات