۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۶۷۵۵۹۲

مجمع تشخیص آماده بحث در خصوص FATF

مجمع تشخیص آماده بحث در خصوص FATF
محسن رضایی نوشت: «پنج نماینده دولت در جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص حضور یافتند. محمد جواد ظریف، بیژن زنگنه، فرهاد دژپسند، عبدالناصر همتی و لعیا جنیدی در این جلسه، استدلال‌های خود و دولت را مطرح کردند.کار کمیسیون مشترک درباره پالرمو و CFT پایان یافت و پیشنهادات برای طرح در صحن مجمع تشخیص آماده شد.»

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ بازی تکراری را آغاز کرده‌اند. همتی پنج اسفند ماه اعلام می‌کند با کره جنوبی برای گرفتن یک هفتم از پول‌های بلوکه شده خودمان توافق کردیم. دو روز بعد رئیس بانک مرکزی مدعی می‌شود تصمیم‌گیری در مورد FATF دیر شده و مجمع هر چه زودتر باید آن را تصویب کند. همزمان حسن روحانی اعلام می‌کند هر گونه تنش به ضرر آرامش اقتصادی کشور است. اما کره‌ای‌ها می‌گویند کدام توافق؟! پولی قبل از اعلام موافقت آمریکا به ایران داده نخواهد شد! این بازی با افکار عمومی و فشار رسانه‌ای برای تحمیل FATF زمانی آغاز شده که هفته آتی قرار است پیشنهادات در خصوص آینده این لوایج جنجالی در صحن مجمع تشخیص به مشورت گذاشته شود. 

 
پنج اسفند ماه خبری بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت تا این تصور را به جامعه منتقل کند که دولت روحانی با کره جنوبی در خصوص گرفتن پول‌های بلوکه شده به توافق رسیده‌اند. 
 
این خبر بدین صورت بود که: «در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز سه شنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور تشکیل شد، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از مذاکرت اخیر خود و توافق های بدست آمده با نمایندگان کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها ارایه کرد.»
 
در ادامه این خبر از جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت آمده بود که حسن روحانی با اشاره آزادسازی اموال بلوکه شده گفته بود: «هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت با هدف آسیب زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است.»
 
تا اینجا به نظر می‌رسد که توافقی مابین دولت و کشورهای دیگر برای آزاد شدن پول‌های ایران انجام شده است و نباید با تنش و درگیری در این خصوص مانع ایجاد شود!
 
واکنش کره جنوبی به اظهارت دولت روحانی
اما وزارت خارجه کره جنوبی به سرعت در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرد که خلاف اظهارات همتی بود. در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده که دولت این کشور برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران با کشورهای مربوطه از جمله آمریکا در حال مذاکره است!
 
بر اساس این بیانیه، مذاکرات سئول و تهران در این زمینه نیز ادامه دارد و «طرف ایرانی با پیشنهاد‌های» کره جنوبی موافقت کرده است! کره‌ در حالی خبر داده که برای آزادشدن حتی قسمت محدودی از پول‌های ایران اجازه آمریکا را نیاز دارند که حتی می‌گویند دولت روحانی با پیشنهادات کره جنوبی هم موافقت کرده است. البته صحبتی در خصوص اینکه این پیشنهادات و احتمالا شروط کره جنوبی که از جانب آمریکا دیکته شده است نکرده است.
 
همتی: با هرکسی می‌خواهید صحبت کنید؛ ما دستور پرداخت را صادر کرده‌ایم!
ششم اسفند خبری دیگر بدون به کار بردن لفظ «توافق» رسانه‌ای شد: «رئیس کل بانک مرکزی  درباره نتیجه مذاکراتی که با سفیر کره جنوبی درباره پرداخت بدهی‌ها به ایران صورت گرفته گفت: پول بانک مرکزی در آنجا ۷ میلیارد دلار است و الان با ۱ میلیارد شروع می‌کنیم نوع پرداخت هم پول است که در اختیار بانک‌های ما قرار می‌گیرد.»
 
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی احتمالا در واکنش به بیانیه‌ی کرده گفت: «در این رابطه مقرر شد چگونه از منابع خودمان استفاده کنیم. اینکه کره‌ای‌ها می‌خواهند با هر کسی مذاکره کنند، ما دستور پرداخت را صادر کردیم و اگر پرداخت نکنند ما هم اقدامات خود را می‌کنیم.»
 
همتی در حالی می‌گوید ما دستور پرداخت را صادر کردیم و کره با هر کشوری میخواهد مذاکره کند که تا قبل از این از توافقات صورت گرفته صحبت میکرد اما پس از تکذیب کره‌ای‌ها ادبیات وی با تغییر قابل ملاحظه‌ای رو به رو شد!
 
مجمع تشخیص آماده بحث در خصوص FATF
این اتفاقات و شایعات در خصوص توافق با کره و آزاد شدن پول‌های ایران (که البته با تکذیب ظرف‌های خارجی رو به رو شد) در حالی اتفاق افتاد که قرار است بحث در خصوص پالرمو و CFT مجددا به صحن مجمع بیاید. محسن رضایی روز چهارشنبه در حساب توییتری خود نوشت: «پنج نماینده دولت در جلسه دیروز کمیسیون مشترک مجمع تشخیص حضور یافتند. محمد جواد ظریف، بیژن زنگنه، فرهاد دژپسند، عبدالناصر همتی و لعیا جنیدی در این جلسه، استدلال‌های خود و دولت را مطرح کردند.کار کمیسیون مشترک درباره پالرمو و CFT پایان یافت و پیشنهادات برای طرح در صحن مجمع تشخیص آماده شد.»
 
همتی: تصمیم گیری در مورد پالرمو و سی اف تی دیر شده است!
همتی در حالی خبر مشکوک توافق با کره جنوبی را داده است که این روزها به شدت پیگیر تحمیل خواسته‌های FATF است. 
 
رئیس کل بانک مرکزی همزمان با این اظهارات جنجالی خود در رابطه با جلسه با بررسی لوایح "پالرمو" و "سی اف تی" گفته است: «این موضوع جزو ضرورت های بانکی بوده و تصمیم گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.»
 
وی همچنین مدعی شد «به نظر من تصویب این لوایح به نفع کشور است؛ مجمع تشخیص باید تصمیم بگیرد منتظر تصمیم مجمع می مانیم.»
 
او همچینین ادعای دیگری را مطرح کرد: «همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ دادیم، فضای مجمع را منفی ندیدم ان شاالله پس از دیدگاه هایی که ارائه و استدلال هایی که مطرح شد مجمع تصمیم خوبی بگیرد. این موضوع جزو ضرورت های بانکی بوده و تصمیم گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.»
 
به نظر می‌رسد این بازی طراحی شده توسط دولت دو سر دارد که یک سر آن افکارعمومی است و دیگری برای تغییر نظر اعضای مجمع برنامه ریزی شده است. دولت درصدد است تا اعضای مجمع را برای پذیرش محدودیت‌های خواسته شده توسط گروه اقدام مالی مجاب کند و برای اینکار نیاز دارد تا ادعا کند آزادسازی پول‌های بلوکه شده مستلزم تصویب لوایح و عقب نشینی ایران است!
 
طبق صحبت‌های همتی او توانسته نظر برخی از افراد حاضر در مجمع را تغییر دهند. شاید افرادی از جمله محسن رضایی، آیت الله آملی لاریجانی، احمد توکلی و... که قبلا نیز یک بار نظر خود را تغییر داده‌اند بار دیگر در گروه حامیان طرح دولت قرار بگیرند که این موضوع اهمیت بیشتر فعالیت کارشناسان و نخبگان را می‌طلبد. 
 
 
بانک مرکزی ایران نیروی کمکی آمریکا برای هوشمندسازی بیشتر تحریم‌ها نشود
در حالی بانک مرکزی ایران شدیدا به دنبال پذیرش خواسته‌های FATF از ایران است که مقامات آمریکایی نیز اهتمامی جدی بر آن دارند. به عنوان نمونه دیوید کوهن در رابطه با نقش شفافیت در موفقیت تحریم‌ها می‌گوید: «موفقیت تحریم‌های آمریکا بستگی عمیق به شفافیت بانکی و وضع قواعد خوب در این بخش دارد. از طریق جمع‌آوری اطلاعات کلیدی، افرادی که در نهایت از تراکنش‌های‌ بانکی بهره می‌برند شناسایی می‌شوند. به این دلیل باید مولفههای ساخت، حفاظت و تقویت شفافیت بانکی، هسته اصلی ماموریت وزارت خزانه‌داری باشد.»
 
زاراته، معاون وقت مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی وزارت خزانه‌داری در تبیین جایگاه FATF در فشار بر ایران می‌¬گوید: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت¬‌ترکردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.»
بنابراین جمهوری اسلامی ایران نباید به سمتی برود که با دستان خود راه را برای سخت تر شدن معیشت مردم باز کند. 
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات