۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۷۵۶۱۳

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۹ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۹ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۹۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 9 اسفند ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۲/۰۷

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 91 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 500 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 250 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 900 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 91 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 455 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 730 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

 در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 500 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 900 تومان و درهم امارات  7 هزار تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 25 هزار و 170 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 700 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 700 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 100 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: شنبه 9  اسفند 11:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

25  هزار و 170

قیمت دلار (بازار آزاد)

25  هزار و 500

قیمت یورو (صرافی بانکی)

30  هزار و 700

قیمت یورو (بازار آزاد)

30 هزار و 900

قیمت درهم

7 هزار

قیمت پوند

35 هزار

بروز رسانی: ‌‌شنبه 9 اسفند ساعت 11:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  10 میلیون و 900  هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

11 میلیون و 250 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 400 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 100  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 350 هزار

بروز رسانی: شنبه 9 اسفند ساعت 11:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 91  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 455  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 730  هزار

انس طلا(دلار)

1735.6

 

شاخص بورس ارتفاع ۱.۲ میلیون واحد را از دست داد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 2میلیارد و 964میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 3هزار و 569میلیارد تومان در 333هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 11هزار و 701واحدی در ارتفاع یک میلیون و 194هزار و 131واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فرآوری معدنی اپال کانی پارس، داده گستر عصر نوین – های وب و سرمایه‌گذاری شفادارو با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3092واحد، کل (هم‌وزن) 1010واحد، قیمت (هم‌وزن) 660واحد، آزاد شناور 14199واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم هم به ترتیب 10800 و 16648 واحد افت کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 882میلیون ورقه به‌ارزش 5 هزار و 697میلیارد تومان در 164هزار نوبت، آیفکس 130واحد افت کرد و در ارتفاع 16هزار و 986واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و پلیمر آریا ساسول تامین شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز، هتل پارسیا کوثر اصفهان و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۱۲/۰۹

در حالی که دلار تقویت شده و با توجه به تقویت قیمت نفت پیش بینی شده که عرضه نفت طی ماه های آینده بالا برود، قیمت نفت روز جمعه شاهد کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات روز جمعه با 2 دلار و 3 سنت معادل 3.2 درصد افت به 61 دلار و 50 سنت رسید. قیمت نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل نیز در پایان معاملات دیروز با 75 سنت معادل 1.1 درصد افت به 66 دلار و 13 سنت رسید.

در حالی که سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا در نزدیکی بالاترین رقم های حدود یک سال گذشته باقی مانده، ارزش دلار دیروز بالا رفت و سبب گرانتر شدن کالاهای ارزش گذاری شده به دلار نظیر نفت خام برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

با این وجود، نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا این هفته به ترتیب شاهد رشد 4.8 و 3.8 درصدی بودند و هر دوی این شاخص ها ماه فوریه را با حدود 20 درصد افزایش به پایان بردند. اختلال در عرضه نفت آمریکا به دلیل موج سرما در تگزاس و خوش بینی نسبت به ترمیم تقاضا به پشتوانه توزیع گسترده واکنس کرونا در کشورهای مختلف عامل تقویت قیمت نفت بوده است.

سرمایه گذاران احتمال می دهند در نشست هفته آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش تصمیماتی مبنی بر افزایش عرضه نفت اتخاذ شود.

بر اساس گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان تولید نفت خام این کشور در ماه دسامبر شاهد کاهش بوده است.

عامل دیگر تضعیف قیمت نفت خام آمریکا کاهش تقاضای پالایشگاه های این کشور برای مصرف نفت خام پس از تعطیلی فعالیت ها در پی طوفان زمستانی هفته های گذشته بوده است.

 

مسکن ۸۵ درصد حقوق کارگران را می‌بلعد

افزایش قیمت زمین و مسکن در یکسال اخیر سبب شد تا خانه‌دار شدن کارگران به موضوعی سخت و رویایی تبدیل شود.  اواخر هر سال، تعیین حداقل دستمزد کارگران به کانون توجه رسانه‌های کشور تبدیل می‌شود اما دیگر مشکلات آن‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برخورداری از مسکن، یکی از مشکلات مهم قشر زحمتکش جامعه یعنی کارگران است که کمتر مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرد. اگرچه دولت‌ها برنامه‌های گوناگونی در خصوص حل معضل مسکن کارگران ارائه داده‌اند اما این قشر برای تامین مسکن با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ کدام از طرح ها تا کنون عملیاتی نشده است.

ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرکار درباره مسکن کارگران معتقد است:کارگران و جامعه هدف این وزارتخانه عموماً از ضعیف‌ترین اقشار از نظر اقتصادی هستند و از این حیث باید طرح‌های هدفمند و مفیدی برای تأمین مسکن ارزان قیمت برای آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته با فرض ثابت ماندن قیمت مسکن، 109 سال طول می‌کشد که یک کارگر که در دهک اول تا سوم جامعه قرار دارد، بتواند برای خودش 60 متر مسکن تهیه کند و این مسئله نشان‌دهنده اهمیت اجرای طرح‌های حمایتی در این زمینه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: از سوی دیگر هر فردی باید حداقل سرانه درآمدی حدود 10 هزار دلاری داشته باشد تا «زمان تأمین مسکن» از نظر توانمندی اقتصادی‌اش به پنج سال تقلیل پیدا کند. البته در این میان ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد مانند این که احتمال دارد دهک متقاضی به ویژه جامعه کارگری در طول سالیان تغییر کند که این مشکل ممکن است برای افراد با درآمد ثابت با یک بیماری سخت اتفاق بیفتد.

صادقی‌فر ادامه داد: در این زمینه یک ورودی به نام حقوق و دستمزد داریم که تورم سبب شده است تا بخش بزرگی از این ورودی به سمت سبد معیشتی یعنی غذا سوق پیدا کند و در ادامه نیز اولویت‌های دیگری مانند آموزش و بهداشت و درمان قرار می‌گیرد؛ بنابراین توان این اقشار برای برنامه‌ریزی و حرکت به سمت نیازهایی مانند مسکن کمتر و کمتر شده و در سنوات متمادی حاضر هستند تا از کیفیت زندگی‌شان صرف نظر کنند، اما به عنوان مثال اجاره نامه‌هایشان را تمدید کنند.

وی با تأکید بر اینکه نخستین اولویت بر اساس شرایط مذکور و البته پس از شغل، تامین مسکن است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی همه تلاش و اهتمامش را روی تولید مسکن ارزان قیمت قرار داده و در این زمینه بسیار جدی است، اما قیمت مسکن از نیمه دوم سال گذشته تا کنون رشد بی سابقه‌ای داشته و امکان خرید مسکن برای بسیاری از اقشار کمتر برخوردار جامعه را به آرزویی تبدیل کرده است.

* سهم 85 درصدی مسکن در سبد هزینه ها

حمیدرضا امام قلی تبار , فعال کارگری درباره سهم مسکن در دستمزد کارگران گفت:اگر متوسط حقوق و مزایای دریافتی قانونی ماهیانه یک کارگر در حالت خوشبینانه سه میلیون و پانصد هزار تومان باشد سهم هزینه مسکن تقریباً 85% درآمد خانوار کارگری را با خود میبلعد.

وی درباره مشکلات کارگران گفت: این روزها جامعه ی کارگری کشورمان برای تامین معیشت خانواده ی خود روزهای سختی را سپری میکند. این اتفاق در سایه سونامی افزایش قیمت ها و نابرابری درآمد و هزینه ی خانوارها بوجود آمده است که منجر به حذف اقلام زیادی از کالاهای ضروری سبد معیشت و در نتیجه کوچک شدن سفره آنان شده است .

وی ادامه داد: در این میان اقلامی در سبد معیشت کارگران وجود دارد که هرگز قابل حذف نبوده و حتی با کوچک شدن آنها باز هم سهم زیادی از درآمد خانوارها را با خود میبلعد. مسکن بعنوان یکی از نیازهای اساسی خانوارها قلمداد شده و حذف آن از نیازهای ضروری افراد غیرممکن خواهد بود. براساس اطلاعات اداره آمار، سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای کشور در سال 93 ، 33% و درسال 96 معادل 35 % بوده است .

وی بیان کرد: اما در سال 98 این سهم به حدود 49 درصد رسیده است. آمار فوق از سوی مرجعی که اراده حاکمیتی در آن تاثیرگذار بوده و به گواه کارشناسان مستقل بصور شبهه محافظه کارانه تنظیم میگردد باز هم در نوع خود قابل تاًمل میباشد. با این حال در سال جاری سهم مسکن در سبد معیشت خانوارها به مراتب درصد بالاتری را نشان میدهد این موضوع فشار بر اقشار آسیب پذیر جامعه را به مراتب تشدید کرده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات