۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۷۵۶۹۳
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی:

۱۹۵ چکیده و ۱۲۵ مقاله در همایش «جاودانگی نفس» بررسی می‌شوند

۱۹۵ چکیده و ۱۲۵ مقاله در همایش «جاودانگی نفس» بررسی می‌شوند
دکتر محمد سوری گفت: ما ۱۹۵ چکیده مقاله دریافت کردیم که در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی بودند. از این تعداد چکیده، تاکنون ۱۲۵ مقاله، مراحل ارزیابی و نظارت را گذرانده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» با حضور حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر محمد سوری، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در سالن همایش علامه طباطبائی ساختمان مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد.

سوری با اشاره به تعداد مقالات دریافت شده این همایش گفت: برای همایش، در مدتی که دبیرخانه همایش فعال شد و چکیده‌ها و مقالات را دریافت می‌کرد، ما تعداد ۱۹۵ چکیده مقاله دریافت کردیم که در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی بودند. از این تعداد ۱۲۵ مقاله به دست ما رسیده است و این ۱۲۵ مقاله، مراحل ارزیابی و نظارت را گذرانده‌اند.

 

۱۹۵ چکیده و ۱۲۵ مقاله در همایش «جاودانگی نفس» بررسی می‌شوند - عکاس: محمدحسین کتابی / نشست خبری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»

 

وی افزود: ما هر مقاله را به دو استاد سپرده‌ایم تا ارزیابی کنند و اگر اختلاف بین دو استاد در امتیاز دهی به مقالات زیاد بود، به استاد سومی برای داوری نهایی می‌دهیم که در چندین مورد چنین اتفاقی رخ داد، چرا که اختلاف نظر بین دو استاد اول زیاد بود و در نهایت از بین این مقالات مهم‌ترینشان در سه روز همایش که از روز سه شنبه همین هفته تا پنج شنبه و از ۱۲ اسفندماه تا ۱۴ اسفندماه در قالب هفت پنل تخصصی ارائه خواهد شد.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به سه بخش مهم همایش حاضر عنوان کرد: قبل از این پنل‌ها ما سه جلسه مهم خواهیم داشت. برنامه افتتاحیه در روز سه شنبه، ۱۲ اسفندماه از ساعت ۸ الی ۱۱ ابتدا جناب استاد لک زایی صحبت خواهند کرد و سپس حجت‌الاسلام واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان سخنران اصلی، درباره پیامد‌های سیاسی و اجتماعی باور و جاودانگی صحبت خواهند کرد.

 

۱۹۵ چکیده و ۱۲۵ مقاله در همایش «جاودانگی نفس» بررسی می‌شوند - عکاس: محمدحسین کتابی / نشست خبری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»

وی افزود: بعد از آقای واعظی قرار بود که مرحوم، پروفسور ماسیمو کامپانینی، استاد برجسته دانشگاه میلان که از اسلام شناسان درجه یک بودند و بسیار نسبت به رسول اکرم و قرآن کریم هم محبت داشتند، با اینکه مسیحی معتقد بودند و هم آثار برجسته‌ای را نوشته بودند که ما الآن در برنامه خود داریم که برخی از این‌ها را به فارسی برگردانیم.

سوری با اعلام خبر فوت پروفسور کامپانینی خاطرنشان کرد: متأسفانه ایشان در تاریخ ۱۸ مهرماه امسال به صورت ناگهانی و بدون هیچ بیماری از دنیا رفتند و یکی از همکاران ایشان از همان شهر میلان، به ارائه مقاله ایشان خواهد پرداخت و بعد از ارائه مقاله مرحوم آقای کامپانینی، دبیر علمی همایش، حجت‌الاسلام یزدان پناه صحبت خواهند کرد.

وی ادامه داد: سخنران دیگر برنامه پروفسور اولریش رودلف، استاد برجسته دانشگاه زوریخ و سرپرست طرح معروف تاریخ فلسفه اسلامی که یک جلد از آن تا کنون به زبان آلمانی و انگلیسی مطرح شده است، آقای رودلف در روز سه شنبه نمی‌توانستند حضور داشته باشند، برای روز چهارشنبه قرار داده‌ایم که قرار است درباره جاودانگی از نگاه فارابی صحبت کنند، به صورت آنلاین از شهر زوریخ که ترجمه همزمان هم خواهد شد.

 

۱۹۵ چکیده و ۱۲۵ مقاله در همایش «جاودانگی نفس» بررسی می‌شوند/ نشست خبری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»



رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی درباره مراسم اختتامیه این همایش توضیح داد: در برنامه اختتامیه که روز پنج شنبه برگزار می‌شود، سخنران اصلی آن استاد دانشگاه امام صادق (ع) آقای دکتر رضا اکبری هستند که قبلا در سال ۱۳۸۲ یک کتاب معروفی تحت عنوان «جاودانگی» از او منتشر کرده‌ایم و در آن همایش بازنویسی این کتاب توسط ایشان منتشر خواهد شد و سپس از ۱۵ اثری که برای انتشار آماده شده است از میان ۲۲ جلد اثر همایش، ۱۵ جلدی که آماده است در روز اختتامیه منتشر و رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: باقی آثار و هفت جلد دیگر می‌ماند برای بعد از همایش. یکی از دلایلی که ما این را برای بعد از همایش گذاشته‌ایم برای این است که به ذهنمان رسید که اول آن را در نشریه نقد و نظر که نشریه فارسی پژوهشکده فلسفه و کلام است منتشر کنیم و بعد از آن در قالب مجموعه مقالات به صورت کتاب منتشر شود.

 

۱۹۵ چکیده و ۱۲۵ مقاله در همایش «جاودانگی نفس» بررسی می‌شوند - عکاس: محمدحسین کتابی / نشست خبری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»



سوری درباره مقالات ارسالی به همایش اظهار داشت: از میان مقالات پذیرفته شده، ۹ مقاله را در نشریه نقد و نظر منتشر کرده‌ایم. نشریه نقد و نظر هم یکی از نشریات تأثیر گذار و مهم به زبان فارسی بوده است و اخیرا ما یک نشریه انگلیسی را تألیف کرده‌ایم که شماره یک آن روز اختتامیه همایش از طریق سایت و به صورت کاغذی به صورت محدود منتشر خواهد شد. عنوان این نشریه این است «تئوسوفیا اسلامیکا» است

وی افزود: این عنوان منحصر به فردی است که ما شبیه این عنوان در میان نشریات به زبان انگلیسی نداریم و با توجه به اینکه در زبان‌های غربی از زبان لاتین استفاده می‌کنند که ما هم از یک عنوان لاتین استفاده کرده‌ایم تا تأثیر گذاری آن بیشتر باشد.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به برگزاری‌های این همایش در پنل‌های مختلف ابراز داشت: در کنار این برنامه افتتاحیه و اختتامیه و رونمایی، ما پنل‌های تخصصی داریم که این پنل‌ها هرکدام به یک موضوع می‌پردازند. تعداد پنل‌ها هفت تاست.

 

۱۹۵ چکیده و ۱۲۵ مقاله در همایش «جاودانگی نفس» بررسی می‌شوند - عکاس: محمدحسین کتابی/ نشست خبری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»


وی افزود: عناوین پنل‌های روز سه شنبۀ ما «این همانی» و «نفس و تجسم اعمال از منظر عرفان» است که به صورت همزمان از ساعت ۱۱ تا ۱۴ در دانشگاه باقرالعلوم برگزار می‌شوند.

سوری با اشاره به برگزاری سه پنل در روز چهارشنبه عنوان کرد: پنل‌های روز چهارشنبه، سه پنل «باور به جاودانگی»، «جاودانگی از منظر کلام» و «مسأله مرگ» است که دو پنل اول، به صورت همزمان در ساعت ۸ تا ۱۱ در دانشگاه باقرالعلوم و پنل مسأله مرگ نیز ساعت ۱۱ الی ۱۴ در همان دانشگاه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه ۱۴ م اسفندماه که روز آخر و اختتامیه این همایش است، دو پنل «باور به تناسخ» و یک پنل به زبان ویژه انگلیسی به ارائه مقالات انگلیسی خواهیم پرداخت و این پنل ترجمه فارسی نخواهد داشت. پنل باور به تناسخ از ساعت ۸ الی ۱۱ و پنل مقالات انگلیسی نیز از ساعت ۸ الی ۱۲:۳۰ در دانشگاه باقرالعلوم برگزار می‌شوند.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در پایان با اشاره به برگزاری چند پیش نشست در داخل و خارج از کشور گفت: ما هشت پیش نشست برای این همایش برگزار کرده‌ایم، در کنار این پیش نشست‌ها ما شش مصاحبه علمی داشته‌ایم که بزودی چاپ و منتشر می‌شوند.

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
دستتون درد نکنه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
عالی بود، خسته نباشید
0
0