۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۷۵۷۶۴
رییس حوزه علمیه اصفهان:

صفات رذیله مانع هدایت انسان از سوی قرآن می‌شود

صفات رذیله مانع هدایت انسان از سوی قرآن می‌شود
اصفهان - آیت الله مظاهری گفت: هدی للمتقین در سوره بقره شامل کسانی می‌شود که صفات رذیله را به خود راه نداده‌اند، افراد مبتلا به صفات رذیله هدایت پذیر نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس تفسیر مجازی امروز خود با اشاره به آیه دوم سوره بقره، گفت: در این آیه می‌فرماید قرآن هدایت است برای کسانی که با تقوا هستند، تقوا در اینجا به دو معنا است، یکی تقوای اصطلاحی قرآن کریم است، یعنی آنکه روح خدا ترسی در عمق جان او حکم فرما است.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: لازمه متقی بودن به این صورت اهمیت دادن به مستحبات و انجام واجبات و احتناب از گناهان و توبه سریع از انجام گناهان و خشوع و سربه زیری در مقابل خداوند است، قرآن برای چنین کسی هادی است اما برای دیگران هم هادی است.

وی با بیان اینکه قرآن برای هدایت همه مردم آمده است، اظهار کرد: «هدی للمتقین» در ابتدای سوره بقره تشریفاتی است، یعنی برای احترام و شأن افراد با تقوا است، معنای دیگر این است که تقوا لغوی باشد نه اصطلاحی، معنای تقوای لغوی این است که مردم دو قسم هستند، یک قسم آنها که لجوج و عنود هستند و خود را نتوانسته‌اند از صفات رذیله نگاه بدارند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: قسم دیگر مردم آنها هستند که توانسته‌اند خود را از آلوده شدن به صفات رذیله نگاه دارند و مبتلا به لجاجت و عناد نشده و ریاست طلبی و پول پرستی آنها را فریب نداده است، آن قسم اول از مردم قابل هدایت نیستند و بارها قرآن کریم گفته است نمی‌شود آنها را هدایت کرد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اینکه بیش از 120 هزار نفر در مقابل پیامبر اکرم(ص) با امام علی(ع) بیعت کردند، تصریح کرد: یه عربی به مقابل پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت یا رسول الله این کار از سوی خودت بود یا از سوی خدا، اگر از سوی خدا است از خداوند بخواه من را نابود کند تا من نشنوم امیرالمؤمنین علی(ع) خلیفه مسلمانان شده است، از همه قهر کرد و سوار شتر شد و رفت وقتی تنها شد عذابی بر او نازل و نابودش کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قرآن برای کسانی که توانسته‌اند صفات رذیله را از خود دور کنند مایه هدایت است، این افراد در مقابل قرآن گریه شوق کرده و شکر خدا را برای اینکه هدایت شدند به جا خواهند آورد، قرآن برای این افراد هادی است، قرآن برای همه هست اما کسی که عناد دارد و دل سنگ شده است هدایت نخواهد شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان مراقبت کردن از صفات رذیله را عامل هادی بودن قرآن برای انسان عنوان کرد و گفت: کسی که صفات رذیله داشته باشد هدایت پذیر نیست و این تقصیر آن شخص است که خود را آلوده به صفات رذیله کرده است، صفات رذیله اگر کنار برود نور قرآن کریم وارد دل انسان خواهد شد و هادی او قرآن خواهد بود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات