۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۷۵۸۳۷
فرهنگ و جهش تولید (۵۹)؛

جهش تولید متکی بر جهش علمی است

جهش تولید متکی بر جهش علمی است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیگفت: جهش در تولید در راستای بها دادن به تولید در علوم انسانی است.

دکتر رجبعلی اسفندیار عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا در رابطه با شعار سال « جهش تولید » گفت: این که رهبر معظّم انقلاب شعار سال 1399 را جهش تولید نامگذاری کردند بخاطر سابقه ای بود که آن سابقه توجه در تولید، در ابعاد مختلف است.

دکتر اسفندیار در رابطه با توضیح جهش تولید افزود: تولید فقط در علوم صنعتی و فنی مطرح نیست بلکه در درجات و مراتب بالاتری مطرح است و آن تولید در علوم انسانی است به نحوی که پایه و بُن مایه تولیدات صنعتی، تولیدات علوم انسانی است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی خاطر نشان کرد: البته این مسئله زمانی مطرح می شود که ما فرهنگ سازی کرده باشیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه تولید علم و جهش تولید در جهان حرف اول را می زنند؛ اذعان داشت: ملّتی می تواند ادّعای تمدّن و متمدّن بودن را داشته باشد که در مقوله علمی در رتبه بالا قرار گرفته باشد.

دکتر اسفندیار با تاکید بر اهمیت داشتن مراتب علمی بالا در کشور خاطر نشان کرد: برای رشد و نموّ باید دید و نگاهمان را عوض کنیم و باید خودباوری را در خودمان افزایش و رشد دهیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم  و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه گام های خوب و مثبتی برداشته می شود؛ گفت: شورای انقلاب فرهنگی در این زمینه به نظریه پردازی اهمیت ویژه ای می دهد و ما برای تمدن سازی نیازمند به نظریه ‌های نو هستیم.

وی در ادامه افزود: حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید با علم کامل جرأت و جسارت نظریه پردازی را در دستور کارشان قرار دهند، جهش تولید با نظریه های نو به دست می آید و دولت به عنوان بازوی اجرایی نظام مسئول فراهم کردن زمینه فراگیری تولید در همه جوانب است لذا باید اهداف، موانع و مقدورات را را شناسایی کرده و برنامه ریزی کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با توجه به عملکرد دولت گفت: با توجه به اینکه رهبری در این باره راهکارهایی ارائه دادند ولی آیا به آن راهکارها عمل شد؟ هر چند در گوشه و کنار کشور یک حرکات خودجوشی انجام شد ولی این حرکات باید به مراتب و ارگان های بالاتر هم سرایت کند تا آنها هم بتوانند در این زمینه جهش کنند.

دکتر رجبعلی اسفندیار در پایان سخنان خودش گفت: یکی از راهکارها در راستای جهش تولید میدان دادن به جوانان است تا بتوانیم مدیرانی کارساز و مفید برای جامعه بسازیم، چون جهش تولید از جهش در علوم انسانی نشأت میگیرد.

ارسال نظرات