۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۷۵۸۷۸
رییس سازمان اوقاف کشور خبرداد؛

بیش از ۱۰۰ موقوفه به نام سردار سلیمانی

بیش از ۱۰۰ موقوفه به نام سردار سلیمانی
خاموشی با اشاره به اینکه در ایران بیش از ۷۰۰ نیت وقف وجود دارد، گفت: امروز ما نیات جدیدی را در امور خیر مشاهده می‌کنیم و جایزه البرز یکی از آن مصادیق است که برای امور علمی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، امروز در سومین همایش «خیر ماندگار» که در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اظهار داشت: کار خیر در نگاه دینی ما دارای مؤلفه‌ها و عناصری است و با نگاه اومانیستی و بشری امروز تفاوت دارد، در نگاه بشری اگر انسان نفع خود را تماماً در نظر نگیرد و نفع دیگران را هم در نظر بگیرد این کار خیر محسوب می‌شود اما در اسلام یکی از مؤلفه‌های مهم در امر خیر نیت و خلوص است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه بینش الهی در جامعه ایران حاکم است، عنوان کرد: امور در ایران با همین بینش جهت پیدا می‌کند. انسان هر کاری که برای خدا انجام دهد پروردگار آن را می‌پذیرد برای مثال اگر کسی به یتیمی کمک مالی کند و یا در درمان بیمار نیازمندی مشارکت کند خداوند این خیر را می‌پذیرد، طبق صریح روایات؛ انسان باید طمع و مال اندوزی را از خود دور کند و در مصرف اموال نیت الهی داشته باشد و در اطاعت از امر خدا آن را مصرف کند.

وی با بیان اینکه بهترین معروف به فریاد مسلمانان رسیدن است، گفت: روایت شده کسی که صبح کند، بیدار شود و اهتمامی به کمک کردن به دیگران را نداشته باشد مسلمان نیست؛ اگر در ایران مرکزی با عنوان خیریه تعریف می‌شود با بینش توحیدی همراه است اما بیگانگان با تأسیس خیریه‌ها در دیگر کشورهای دیگر گسترش سلطه خود را دنبال می‌کنند.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه اسلام نیت واقف را اصل می‌داند زیرا منشأ فقهی و شرعی دارد، عنوان کرد: خیران و واقفان با همین نگاه الهی و توحیدی برای عالم آخرت خود برنامه‌ریزی می‌کند. از دوره ایلخانیان وقف علمی گسترش یافت و مردم در آن زمان با دید جهانی اقدام به وقف مال کردند. می‌توان آن دوره را تلفیق بین علوم کلاسیک و سنتی بیان کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در ایران بیش از ۷۰۰ نیت وقف وجود دارد، گفت: امروز ما نیات جدید بسیاری را در امور خیر مشاهده می‌کنیم و جایزه البرز یکی از آن مصادیق است که برای امور علمی قرار گرفته است.

وی افزود: نیاتی که می‌تواند ایران را به استقلال برساند و باعث خوداتکایی شود باید تقویت شود که یکی از آن نیات مربوط به دانش بومی است در تولید بومی با اتکا به ذهن و علم نسل جوان باید کشور را به قدرت برسانیم.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی بیش از ۱۰۰ موقوفه به نام این شهید ثبت شده است، عنوان کرد: ایران اسلامی سابقه درخشانی در امر وقف و موقوفات داشته است

خاموشی در پایان گفت: سازمان اوقاف در طول این یک سال به کمک مردم بیش از ۱۶۰ هزار بسته در میان محرومان توزیع کرده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات